حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری:

شاگردپروری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب امام صادق (ع) بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از ویژگی‌های اساسی امام صادق (ع) همچنین علما و بزرگانی که در مکتب ایشان تربیت شدند شاگردپروری و تبیین اندیشه‌های اسلامی در جامعه بود.
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) به میزبانی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده، ولی فقیه در استان، اظهار کرد: قرآن کریم در گروه‌بندی انسان‌ها از دو ملاک تشخص و تقرب استفاده می‌کند.

وی افزود: ملاک تشخص یعنی برای حیات دنیایی انسان‌ها ملاک‌هایی درنظر گرفته شده تا با آن‌ها شناخته شوند و حیات اجتماعی خود را بر این اساس بنا کنند که این تشخص دنیایی دارای آثار و پیامد‌های فقهی است، دوام این ملاک نیز به بقا حیات انسان است چراکه با مرگ انسان ارتباطات و روابط او با دیگران گسسته می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در ملاک تقرب نسبت انسان با خداوند متعال ارزیابی می‌شود و این امر به فرد هویت می‌بخشد یعنی به میزانی که انسان به اندیشه الهی و اندیشه انبیا نزدیک است و رفتار او مطابق با دستورات قرآن کریم، انبیا و ائمه است مقرب‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: قرآن کریم نیز می‌فرماید «روز قیامت شما با افرادی که با آن‌ها هم اندیشه هستید محشور می‌شوید» بنابراین افرادی که اهل حق و خیر بودند اصحاب‌الیمین و افرادی که اهل حق، خیر و اهل مسیر انبیا نبودند اصحاب الشمال خواهند بود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) ما را با افکار اجتماعی اهل بیت (ع) آشنا و جامعه را به ولایت، ولی الهی متصل کرد، گفت: خداوند متعال پس از خلقت اشرف مخلوقات یعنی انسان برای تربیت او بهترین انسان را خلق کرد تا تجلی صفات الهی شود بنابراین نمونه بیانی صفات الهی در قرآن کریم و نمونه رفتاری نیز در نبی اکرم (ص) تجلی پیدا کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) با تمامی عظمت خود انسان‌های بزرگی همچون امام علی (ع) و پس از ایشان ائمه اطهار (ع) را تربیت کرد درواقع یکی از ویژگی‌های جدی مکتب اسلام و اهل بیت (ع) شاگردپروری است؛ مکتب امام صادق (ع) نیز پرورش شاگردانی بود که مقرر است در زمره اصحاب‌الیمین قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: یکی از ویژگی‌های اساسی امام صادق (ع) همچنین علما و بزرگانی که در مکتب ایشان تربیت شدند شاگردپروری و توجه به آن‌ها بود به گونه‌ای که در دوره امام صادق (ع) که حوزه سرزمینی اسلام گسترش جدی پیدا کرده بود در نقاط مختلف عالم شاگردان بزرگی توسط ایشان پرورش یافتند که اندیشه‌های اسلامی را برای مردم تبیین می‌کردند.

وی بیان کرد: براساس معارف انبیا و اهل بیت (ع) انسان نباید از تعریف و تمجید یا بدگویی دیگران نسبت به خود خوشحال یا ناراحت شود بلکه باید ارزیابی کند آیا اعمالش منطبق بر مکتب و کتاب الهی هست یا نه؟ این شیوه اهل بیت (ع) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) شاگردان و پیروان خود را در برابر آسیب‌های روحی، فکری، اجتماعی و... محافظت می‌کردند، اضافه کرد: درواقع اهل بیت (ع) اجازه نمی‎دادند افکار انحرافی پیروان آن‌ها را از صحنه خارج کند چراکه دستور قرآن کریم تنها ایمان نیست بلکه استقامت پس از ایمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است درحقیقت شهادت شرط ورود به اسلام و ایمان شرط تقویت آن است، اما استقامت شرط بقا اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری افزود: استقامت یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که شاگردان امام صادق (ع) در مکتب ایشان آموختند تا به این ترتیب در میدان مبارزه و مجاهدت برای تمحیص اهل حق، خلوص اندیشه ایمانی و ارتقا تفکر اهل بیت (ع) باقی بمانند.

وی ادامه داد: هویت مکتب اهل بیت (ع) به فهم معارف انبیا الهی است همچنین شیوه اهل بیت (ع) برای امتداد این اندیشه و تفکر توجه به شاگردان خود بود چراکه شاگرد درواقع می‌تواند اندیشه استاد خود را به زمان‌های دیگر انتقال دهد بنابراین عدم توجه به معرفت شاگردان اهل بیت (ع) و فقهای مکتب امام صادق (ع) موجب می‌شود انسان از مسیر حقیقت دور شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بانوان و دختران در مکتب اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص)، عنوان کرد: تکریم دختران و تربیت مبتنی بر محبت آن‌ها یکی از مفاهیم مهم در این مکتب است و نباید به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظر