کد خبر: ۱۲۱۳

روایتی از بازیگری که زندانی آزاد می‌کند

بازیگر معروف ایرانی در ماجرای آزادی زندانیان همیشه پیش قدم بوده است. خوشحالی خانواده زندانیان آزاد شده تنها آروزی اوست.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هنرمندان زیادی در کشورمان هستند که دستی درکار خیر دارند. هنرمندانی که در زمان حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله دست به کار می‌شوند تا دردی از درد‌های مردم کم کنند و یا هنرمندانی که آزادی زندانیان جرایم برایشان در انجام کار خیر اولیت دارد. یکی از این هنرمندان بهمن دان است، مردی از جنس هنر که سال‌ها در هرکار خیر پیش قدم بوده است. او با کمک خیرین و افراد نیکوکار شرایط آزادی زندانیان زیادی را فراهم کرده است.
یکی از آخرین پرونده‌هایی که بهمن دان با کمک خیرین شرایط آزادی یک زندانی در اراک را فراهم کرد. یک زندانی به نام غلام، مرد جوانی که در یک درگیری خانوادگی همسرش را به قتل رسانده بود پس از پرداخت وجه المصالحه از زندان آزاد شود. 
اما ماجرای حادثه چه بود؟

۱۰ سال پیش بود که جروبحث زن وشوهری کار دست غلام جوان داد. او بدون نقشه قبلی دستش به خون همسرش آغشته شد.

قصاص قاتل

غلام دستگیر و محاکمه شد. دادگاه با توجه به اعترافات قاتل و شواهد موجود در پرونده او را گناهکار شناخت و به قصاص نفس محکوم کرد.

رضایت در ازای دریافت دیه

به این ترتیب غلام به زندان افتاد و باید منتظر می‌ماند تا پس از اقدامات لازم حکم قصاص او اجرا شود. اما دست سرونوشت برای او پایان دیگری را رقم زده بود. چندسال بعد، با کمک خیرین و واحد مددکاری زندان خانواده مقتول در ازای دریافت وجه المصالحه رضایت دادند و به این ترتیب بود که غلام از قصاص با چوبه دار رهایی پیدا کرد.

تلاش برای آزادی غلام

غلام که حالا بیش از ۸ سال را در زندان سپری کرده بود برای آزادی احتیاج به ۳۰۰ میلیون تومان پول داشت. اما فراهم کردن این مقدار پول برای غلام که تازه ۳ سال از زندگی مشترک می‌گذشت و از طریق کارگری در ساختمان‌های درحال ساخت خرج زندگی خود، همسرش و دخترش خردسالش را در می‌آورد کاری غیرممکن بود.

وقتی پای هنرمندان به پرونده غلام باز شد

هیچ امیدی به آزادی غلام وجود نداشت. نه او و نه خانواده اش توان پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان پول را نداشتند. این یعنی باید سال‌ها روزگارش را پشت میله‌های سرد زندان سپری می‌کرد. اما با ورود بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون به پرونده غلام، این پرونده سرانجام دیگری پیدا کرد.

بهمن دان اینطور گفت: ماه مبارک رمضان بود که از زندان شهرستان محلات تماس گرفتند و در طی این تماس تلفنی بود که در جریان ماجرای این زندانی قرار گرفتم. از آنجایی که پرونده زندانی مربوط به قتل عمد باشد ملاحظاتی را در نظر می‌گیرم و با تحقیقات بیشتر به آن می‌پردازم. به همین خاطر قبل از انجام هرکاری و هر اقدامی با مسئولان زندان درباره این زندانی صحبت کردم.

وی ادامه می‌دهد: به گفته مسئولان زندان محلات مرد جوان در این سال‌ها بیشتر اوقات روزه بوده، او با اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت قرآن خواندن را می‌آموزد و این روز‌ها در زندان به علاقه‌مندان قرآن می‌آموزد.

دان گفت: قبلا خانواده اولیای دم رضایت داده بودند، اما مرد جوان باید برای آزادی دیه ۳۰۰ میلیونی پرداخت می‌کرد. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر فراهم کردن این مبلغ کار آسانی نبود، اما از آنجایی که مطئن بودم مرد جوان در این سال‌ها پشیمان شده و اگر از زندان آزاد شود زندگی خیلی خوب و مفیدی را در پیش می‌گیرد دست به کار شدم.

به این ترتیب بود که آقای بازیگر دست به کار شد تا با کمک خیرین شرایط آزادی مرد زندانی فراهم شود.

روز آزادی غلام

همه دست به دست هم دادند تا مبلغ وجه المصالحه فراهم شد. حالا غلام در آستانه آزادی آن هم پس از ده سال قرار گرفت.

بهمن دان پس از آزادی مرد  زندانی اینطور گفت: بزرگ‌ترین سرمایه زندگی من این است که توانستم راهی برای کمک به هموطنان انتخاب کنم و برای مردم مؤثر باشم. همیشه آمادگی این را دارم که بتوانم در حد توان کمک کنم.

وی در ادامه افزود:  افراد زیادی مستقیماً یا در فضای مجازی با من ارتباط می‌گیرند و درخواست کمک برای زندانیان می‌کنند. به این عزیزان عرض می‌کنم که من در حد توانم در کنار همین کارهای روزمره‌ام، برای جرائم غیرعمدی پیشقدم می‌شوم و در جرائم دیگر ازجمله در حوزه موادمخدر و امنیتی و... دخالتی ندارم. خواهش می‌کنم که درخواست اینچنینی نداشته باشند تا شرمنده این عزیزان که پیگیر امور فرزندان و عزیزانشان هستند، نباشم.

ارسال نظر