کد خبر: ۱۷۵
کارشناس: حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان پاسخ می‌دهد

چرا امام زمان (عج) ظهور نمی‌کند؟

غیبت حضرت، ولی عصر (عج) یکی از راز‌های الهی بوده و در برخی روایات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن می‌شود. در این باره امام صادق (ع) می‌فرماید: «صاحب الامر غیبتی دارد که تخلف ناپذیر است، اجازه نداریم علت آن را بیان کنیم.
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸

چرا امام زمان (عج) ظهور نمی‌کند؟چرا امام زمان (عج) بعد از این همه سال ظهور نمی کنند و دلایل این غیبت طولانی چیست؟

کارشناس: حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان پاسخ می‌دهد:

 

 

 

 

غیبت حضرت ولی عصر(عج) یکی از رازهای الهی بوده و در برخی روایات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن می شود.

در این باره امام صادق(ع) می فرماید: «صاحب الامر غیبتی دارد که تخلف ناپذیر است، اجازه نداریم علت آن را بیان کنیم. حکمت غیبت او همان حکمتی است که در غیبت حجت های پیشین وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان چه حکمت کارهای خضر از شکستن کشتی و کشتن پسربچه و برپا داشتن دیوار شکسته، وقتی برای موسی روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند.»

در عین حال می توان فلسفه غیبت را در حد فکر بشری فهمید و آن  این که آخرین حجت معصوم الهی برای تحقق بخشیدن به آرمانی بزرگ (گسترش عدل کلی و به اهتزاز در آوردن پرچم توحید در جهان) در نظر گرفته شده است، و این آرمان نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشر و آمادگی روحی و عقیدتی بشریت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادی رود. طبیعی است، چنان چه آن حضرت بیش از فراهم شدن مقدمات، در میان مردم ظاهر شود، سرنوشتی چون دیگر حجت های الهی(شهادت) پیدا می کنند.

به این حکمت در روایاتی از امام باقر(ع) که فرمود:«برای حضرت قائم غیبتی است قبل از ظهور، برای جلوگیری از کشته شدن.» اشاره شده است.

در برخی روایات دیگر هم یکی ازعلل غیبت امام زمان(عج) امتحان مردم ذکر شده است. بنا بر این امام زمان باید زمانی ظهور کند که شرایط برای پیروزی نهایی حق برضد باطل از هر نظر فراهم شده باشد و با ظهور امام دوازدهم وعده پیروزی تمامی پیامبران و امامان تحقق یابد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار