مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری

بودجه فرهنگ، منطبق بر رسالت قرآنیان نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: ساختار بودجه‌بندی در فصل پنج، منطبق بر رسالت‌های ما نیست یعنی آخرین الزام دولت است و سقف آن پاسخگوی حمایت از مجموعه‌های قرآنی نیست.
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

به گزارش  روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، نشست صمیمی فعالان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با استاندار به‌مناسبت ماه مبارک رمضان پنج شنبه ۲۵ فروردین‌ماه با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و مسئولان و مدیران قرآنی استان در محل استانداری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در نشست صمیمی فعالان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با استاندار با اشاره به اینکه چندین شیوه در تفسیر قرآن کریم وجود دارد، اظهار کرد: یک نوع تفسیر ناظر به تفسیر ترتیبی است که مرحوم علامه آشتیانی در مجموعه تفسیر نمونه گروهی را با آیت‌الله مکارم داشتند تا این تفسیر از ابتدای کتاب کار تا انتهای آن در قالب ۳۰ جلد تفسیر تدوین شد.

وی ادامه داد: شیوه دیگر، تفسیر روایی است که مجموعه‌ای چون تفسیر آیت‌الله قمی در ضمن ارائه تفسیر، احادیث و روایات اهل‌بیت(ع) ذیل آیات آمده و توضیحات و شرح‌ها با واسطه این بیان اهل‌بیت(ع) ارائه می‌شود. نوع دیگر، تفسیر موضوعی است که مجموعه معارف قرآن مرحوم آیت‌‌الله مصباح را باید در زمره این نوع تفاسیر قرار داد که ناظر به آیات نورانی قرآن در مباحث گوناگون توحید، معاد، انسان‌شناسی و غیره است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گام چهارم تفسیر را ناظر به شیوه‌های تفسیری مرتبط با ترتیب نزول آیات دانست و توضیح داد: در این شیوه، هدف و حکمت و زمان نزول، شأن نزول و سبب نزول آیات مورد توجه قرار می‌گیرد و بر طبق ترتیب باید قرآن تفسیر شود تا تربیت اجتماعی نیز اتفاق بیفتد.

طاهری با تصریح اینکه تفسیر واژگانی یک شیوه دیگر برای بهره‌گیری از معالم قرآن کریم است، گفت: اگر آیه شریفه «اِنَّ هذَا القُرءانَ یهدی لِلَّتی هِیَ أقومُ» را پذیرفته‌ایم قاعدتاً این را نیز بپذیریم که هر یک از واژگان و بلکه حروف قرآن کریم هدایتگر هستند.

وی با آوردن مثالی از دو واژه قرآنی «یبلغون» و «یقیمون»، تصریح کرد: مفهوم این دو واژه انتقال دهنده دو جریان هستند که یکی مربوط به پیامبران تشریعی و دیگری ناظر به پیامبران تبلیغی است. پیامبر الهی در امر «تبلیغ» به تصریح آیه لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (غاشیه/۲۲) و یا آیه شریفه مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغ(مائده/۹۹) چیزی جز ابلاغ نیست، واژه اقامه در قرآن کریم در دو حوزه حاکمان و مردم مطرح شده است.

طاهری با اشاره به اینکه آیه ۴۱ سوره مبارکه حج واژه اقامه در مورد کارگزاران و حاکمان مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: از مضمون آیه چنین بر می‌آید که وظیفه حاکم و کارگزار حکومت اسلامی که خداوند اقتدار و تمکین به آنان عطا فرموده است‌، زمینه اقامه ارزش‌ها را باید فراهم کند. از دیگر سو، در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید، خداوند هدف رسالت رُسل الهی را اقامه ارزش‌ها توسط مردم می‌داند لذا تا مردم نباشند اقامه ارزشی هم محقق نخواهد شد و در اینجا ضرورت حکمرانی اجتماعی آشکار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه در حکمرانی اجتماعی مردم و لایه‌های میانی از اهمیت بالایی برخوردارند، بیان کرد: جامعه ولایی ایجاد کننده دو مؤلفه اعتماد و اقتدار را برای ولی ایجاد می‌کند، پرسش اینجاست آیا لایه‌های میانی حکمرانی دینی و مردم‌سالاری اجتماعی تأمین کننده این اعتماد و اقتدار برای ولی‌فقیه زمان هستند؛ اگر این اتفاق نیفتد امر ولی یا بر زمین می‌ماند یا از آن تخلف می‌شود.

طاهری تصریح کرد: ارزش‌های دینی در نظام اجتماعی انضمامی نیستند بلکه اتحادی هستند، یعنی در حکمرانی دینی فرهنگ منضم به اجتماع نمی‌شود بلکه در آن منحل می‌شود حال آنکه به عنوان نمونه در پروژه مسکن مهر از ساخت مساجد با عنوان پیوست فرهنگی نام برده می‌شود و بلکه این ضمیمه در اولویت آخر قرار می‌گیرد و چون جزو الزامات نیست چه بسا عملیاتی نمی‌شود. اگر فرهنگ در اجتماع منحل شده بود، مصداق اولین اقدام نبی خدا(ص) در یثرب یعنی ساخت مسجد برای اقامه ارزش می‌شد.

وی با اشاره به اینکه ساختار سیاسی و اجتماعی ما همچنان ذیل فضا و ساختار قاجار پیش‌ می‌رود، بیان کرد: لذا مخلصان و خادمان نظام اسلامی که کم هم نیستند هر چقدر هم دوندگی و تلاش داشته باشند، به نتیجه نمی‌رسند زیرا در میدانی قرار دارند که از عهد قاجار طراحی شده است.

طاهری امنیت، اقصاد، آزادی، عدالت و غیره را از مصادیق ارزش‌ها بیان کرد و توضیح داد: کسی منکر این ارزش‌ها نیست اما مهم این است که در رتبه‌بندی ارزش‌ها در نظام دینی ارزش پایه‌ای کدام است. همه ما می‌دانیم که دفاع مقدس نه به مدد اقتصاد قوی بلکه با کمک فرهنگ اهل‌بیت(ع) رقم خورد و ذکر رزمندگان در شب‌های عملیات یا حسین(ع) بود و با همین باور عمیق دینی نظام فرماندهی جنگ را به هم ریختند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: انضمام فرهنگ در طول این سال‌ها اگرچه ما را سرپا نگه داشته اما پیش‌تر نبرده است و جا داشت که در ابعاد مختلف جامعه به فرهنگ انحلالی ارزش‌ها برسیم. اساسی‌ترین ارزش قرآن کریم است و باید آیا امروز هیئت‌های قرآنی منحل در هیئت‌های اجتماعی هستند و اگر نیستند، چه باید کرد.

طاهری فرهنگ را تکرار مکرر ارزش‌ها دانست و توضیح داد: احترام به شهدا ارزش است که اگر مکرراً اتفاق بیفتد پیداست که فرهنگ آن نهادینه شده است، قرآن در جامعه امروز ارزش است اما به نظر می‌رسد فرهنگ نباشد یعنی شاهد فرهنگ اجتماعی قرآنی نیستیم. برای ایجاد فرهنگ قرآنی در جامعه قاعدتاً اهل قرآن باید گسترش پیدا کند و اقامه ارزش‌ها از سوی مسئولان و مدیران اتفاق بیفتد و در همینجا جامعه قرآنی استان برای همراهی با مسئولان در اقامه ارزش قرآنی اعلام آمادگی می‌کند.

وی تأکید کرد: از جامعه قرآنی انتظار می‌رود برای جذب بودجه ظرفیت ایجاد شود، بیش از ۲۰۰ خانه قرآن و بیش از ۵۰ مؤسسه قرآنی در استان فعال هستند که نیاز به تقویت دارند. البته ساختار بودجه‌بندی در فصل پنج یعنی منطبق بر رسالت‌های ما نبوده یعنی آخرین الزام دولت است و سقف آن پاسخگوی حمایت از مجموعه‌های قرآنی نیست.

طاهری گفت: راه‌اندازی رشته‌های تخصصی قرآن کریم در برخی مدارس علمیه و دانشگاه‌های استان از خواسته‌های جامعه قرآنی استان است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار