کد خبر: ۲۲۰۷
به همت اهالی روستای کردَر رضوی میناب و حوزه هنری

«جشنواره آسمان هشتم» ۱۵ سال شد

مردم هنر دوست و متدین «روستای کردَر رضوی میناب» ۱۵ سال است که با در اختیار قرار دادن خانه‌های خود برای مهمانان «جشنواره آسمان هشتم» چراغ این جشنواره را روشن نگه داشتند.
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

«روستای کردَر رضوی» در شرق استان هرمزگان و در ۱۲ کیلومتری شهر میناب واقع شده است که دارای جمعیتی بالغ بر ۲۲۵۰ نفر در قالب ۵۵۰ خانوار دارد. این روستای فرهنگ دوست و هنر پرور، سالهاست که با همت تمامی اهالی این روستا، جشنواره‌ای به نام «جشنواره آسمان هشتم» را راه اندازی کرده است و کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا (ع) این روستا نیز در سال ۹۸ به‌عنوان کانون برتر در حوزه پاسداشت دهه کرامت و فرهنگ رضوی در سطح کشور شناخته شد به طوری که مورد تقدیر دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل قرار گرفت.

کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا (ع) روستای کردَر رضوی در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و علاوه براینکه همه ساله سکانداری جشنواره آسمان هشتم در استان را در دست داشت؛ سه دوره پیاپی نیز میزبان «جشنواره ملی سرود رضوی مساجد روستایی» را هم برعهده داشته است.

«ابراهیم ذاکری»یکی از اهالی همین روستاست که از اولین روزهای شکل گیری جشنواره آسمان هشتم، دبیری این جشنواره را برعهده داشته است. او با توجه به اینکه رئیس کمیته امداد جاسک و رئیس شورای روستای کردَر رضوی است توانسته است به خوبی همدلی اهالی روستا را برای برگزاری هر ساله این جشنواره بدست آورد.

«جشنواره آسمان هشتم» به صورت خودجوش شکل گرفت

ذاکری در گفتگویی با خبرنگار سازمان تبلیغات اسلامی در مورد شکل گیری جشنواره آسمان هشتم می‌گوید: «این جشنواره در سال ۸۶ به همت اهالی روستا کردَر رضوی و به صورت خود جوش راه اندازی شد و با توجه به اینکه این روستا؛ حسینیه‌ای به نام امام رضا (ع) داشت که در ایام کرامت به مدد جوانان آن بسیار فعال بود لذا بهتر این دیدیم که فعالیت‌های فرهنگی این روستا را به نام امام رضا (ع) آغاز کنیم و این شد که در سال ۸۶ «جشنواره آسمان هشتم» به صورت خود جوش در دهه کرامت آغاز به‌کار کرد».

وی می‌افزاید: «این جشنواره در سال ۹۰ به اوج خود رسید و بالغ بر ۲۵۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان استان هرمزگان در قالب ۲۶ رشته مسابقات فرهنگی – هنری و ورزشی جذب این جشنواره شدند و برنامه‌های خاص و ویژه‌ای در ایام دهه کرامت برگزار شد.»

وقتی که همه اهالی روستا به عشق امام رضا پای کار آمدند

دبیر جشنواره آسمان هشتم با اشاره به همت عالی اهالی روستای کردَر رضوی می‌گوید: « خوشبختانه همه اهالی این روستا از زن و مرد و پیر و جوان؛ پای کار این جشنواره آمدند و بعد از اینکه این جشنواره توانست نظرات مردم و مسئولینی را که برای اختتامیه آماده بودند را نسبت به نظم و مدیریت شایسته این جشنواره جذب کند؛ همگان بر آن شدند که نام این روستا به نام آقا علی بن موسی الرضا نام گذاری شود و آنجا بود که روستا به نام «کردَر رضوی» لقب گرفت و در همان سال هم به همت مسئولین فرهنگی استان، تصمیم گرفته شد تا جشنواره امام رضا به صورت ملی در این روستا برگزار شود و اینگونه بود که جشنواره سرود رضوی روستاهای کشور در سال ۹۱- ۹۲ و ۹۳ به صورت باشکوه در این محل برگزار شد».

وی می‌افزاید: «ما این جشنواره را در حالی در حسینیه امام رضا روستا برگزار کردیم که گنجایش این حسینیه بیشتر از ۲۰۰ متر نبود و به همین خاطر، ما دست به دامن روستائیان شدیم و به کمک اهالی روستا، حدود ۲۰ خانه در اختیار جشنواره قرار گرفت و علاوه بر آن نیز، مسئولیت پذیرایی و اسکان مهمانان جشنواره هم برعهده اهالی روستا قرار گرفت تا اینکه بعداً توانستیمً فضای حسینیه را با هزینه‌های مردمی افزایش دهیم».

روستایی که مورد تقدیر وزیر ارشاد قرار گرفت

به گفته ابراهیم ذاکری؛ کانون فرهنگی – هنری روستای کردَر رضوی در سال ۹۸ و از بین ۲۵ هزار کانون فرهنگی – هنری کشور، رتبه برتر را کسب کرد و به‌عنوان روستای برتر فرهنگی کشور مورد تقدیر وزیر ارشاد در سال ۹۸ قرار گرفت.

دبیر جشنواره آسمان هشتم ادامه می‌دهد: «۱۵ سال است که جشنواره آسمان هشتم در رشته‌های مختلف فرهنگی– هنری و ورزشی در استان برگزار می‌شود و سال ۱۴۰۰ نیز با تلاش‌های فراوان؛ جشنواره آسمان هشتم را در بخش‌های سرود، تئاتر، کتابخوانی، صنایع دستی و فیلم کوتاه به صورت کشوری از ۱۰ تا ۱۲ اسفند برگزار کردیم.

«همدلی مردم روستا» مورد تحسین همگان

وی می‌افزاید: «استقبال از این جشنواره در همه سالها به‌ویژه سال ۱۴۰۰ بی نظیر بود و همه کسانی که برای اولین بار وارد این جشنواره می‌شدند از این همه استقبال و همدلی اهالی روستا متعجب می‌شدند».

حمایت‌های حوزه هنری از جشنواره آسمان هشتم

ذاکری با تقدیر از حمایت‌های حوزه هنری تهران و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری می‌گوید: «اگر حمایت‌های آقای زارعی نبود بی شک، این جشنواره تعطیل می‌شد و من برای اینکه این جشنواره همچنان سروپا بماند حدود ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت کردم تا این جشنواره تعطیل نشود. البته ما کارمان را تعطیل نخواهیم کرد و همان طوری که ۱۵ سال است این جشنواره را با کمک‌های مردمی و اهالی این روستا برگزار کردیم، انشاالله جشنواره‌های آینده را هم برگزار خواهیم کرد».

دست پُر اهالی روستای کردَر رضوی در رشته‌های هنری

اگر چه روستای کردَر رضوی، سکانداری برگزاری جشنواره آسمان هشتم در حوزه‌های مختلف هنری را برعهده دارد اما اهالی این روستای هنر دوست نیز، دست پُری در هنر دارند و سال ۱۴۰۰ نیز جوانان این روستا در رشته‌های سرود، صنایع دستی مقام‌های بالایی را در این جشنواره کسب کردند و جوانان زیر ۱۵ سال این روستا نیز، مقام اول گروه تئاتر را بدست آوردند.

اهالی روستا، دِین خود را ادا کردند حالا نوبت مسئولین است

وی تاکید می‌کند: «وقتی یک روستا ۱۵ سال، پای کار فرهنگ و هنر ایستاده است چرا نباید یک مکان ثابت و ماندگار برای این جشنواره داشته باشد؟ به نظر من، اهالی این روستا، دین خودشان را هر ساله با در اختیار گذاشتن خانه‌های خود برای اسکان مهمانان این جشنواره اداکردند و جا دارد به کمک مسئولین فرهنگی کشور به‌ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر ارشاد، مکانی برای این جشنواره در اختیار روستا قرار بگیرد».

ذاکری همچنین می‌گوید: «متاسفانه به دلیل نداشتن جای ثابت برای فعالیت‌های فرهنگی و به‌ویژه برگزاری جشنواره آسمان هشتم؛ در سیل اخیری که به روستا آمد بسیاری از وسایل و تجهیزات مربوط به فعالیت‌های هنری ما تخریب شد. در حالی که اگر ما یک مکان مناسب در اختیار داشتیم هرگز متحمل چنین خسارت‌هایی نمی‌شدیم».

پیشنهاد تولیدفیلم مستند از فعالیت‌های فرهنگی روستای کردَر رضوی

وی در پایان ضمن تشکر از سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری از مسئولین حوزه هنری تهران خواست با تولید مستندی از روستای کردَر رضوی و ثبت فعالیت‌های مردمی این روست ا؛ در انگیزه بخشی این مردم نسبت به کارهای فرهنگی، سهیم باشند.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار