منظومه فکری امامین انقلاب؛ مبنای سیاست‌ورزی دولت اسلامی

قائم مقام مرکز تخصصی امام خامنه‌ای قم گفت: علت اینکه باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی بسیاری از ارکان نظام پیشرفت مطلوب در دولت اسلامی حاصل نمی‌شود نبود طهارت است
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله کیوانی هفشجانی- قائم مقام مرکز تخصصی امام خامنه‌ای قم-  شامگاه ۲۹ فروردین‌ماه در نشست اساتید گفتمان انقلاب اسلامی با محوریت امید و جهاد تبیین که به‌همت اداره‌ کل تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حکمرانی نظام اسلامی با همه حکمرانی‌های عالم متفاوت است، اظهار کرد: بر این اساس، نباید به واسطه علومی که دیگر حکمرانی‌ها را ترسیم و تبیین می‌کنند، نظام و انقلاب اسلامی را ارزیابی و تبیین کرد و اگر از سنخ دیگری است باید با نگاه دیگری آن‌را ترسیم کرد.

وی در خصوص اصلی‌ترین وجوه تفاوت شاخص‌های نظام اسلامی با دیگر حکومت‌های عالم، بیان کرد: اولین و مهم‌ترین خصوصیت انقلاب اسلامی اندیشه برخاسته از طهارت کامل و جامع در ابعاد گوناگون اندیشه‌ورزی، عقاید، رفتار و عمل و برنامه‌ریزی است. امام خمینی (ره) در کتاب چهل حدیث در وجه طهارت و پاکی ابتدا بر طهارت نفس خودشان کار می‌کنند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در کتاب انسان ۲۵۰ ساله اشاره دارند که برای هر برنامه و راهبردی در وهله نخست باید محور آن کار تربیت شود و در همانجا بر این حدیث نبوی تأکید دارند که فرمودند: خداوند ابتدا چهل سال مرا تربیت کرد.

کیوانی با تأکید بر اینکه ریزش‌ها و رویش‌ها جزو سنت انقلاب اسلامی و به‌صورت کلی‌تر یک سنت الهی برای بسترسازی ظهور است، گفت: دومین خصوصیت انقلاب اسلامی این است که امامین انقلاب این نهضت را به‌عنوان «مقدمه ظهور» طراحی کرده‌اند و اگر این ملت، افتخار این زمینه‌سازی را انجام دهد، بالاترین افتخار نصیبش شده است.

ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب مبتنی بر اصل طهارت است

این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه ریزش‌ها و رویش‌ها بر اساس اصل طهارت است، بیان کرد: این بدان معناست که هر حرکتی به فضایل آراسته شده رویش یافته و هر حرکتی با رذائل آلوده شده، ریزش کرده است. پیداست که طهارت لازمه حرکت در همه زمینه‌هاست و باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی بسیاری از ارکان نظام پیشرفت مطلوب در دولت اسلامی حاصل نمی‌شود چرا که نبود طهارت و جایگزینی آن با رجس و آلودگی باعث شده که نوشتن‌ها و سخن گفتن‌ها تأثیرگذار نباشند.

کیوانی ادامه داد: در اینجا این ضرورت پیش می‌آید که متفاوت از آنچه امروز هستیم و انجام می‌شود باشیم و درست در مسیر و سبکی قرار بگیریم که امام (ره) و مقام معظم رهبری قائل به آن هستند. منظومه فکری این دو بزرگوار درواقع باید به‌عنوان مدل سیاست‌ورزی دولت اسلامی مدنظر قرار گیرند؛ سیاسی‌ترین فرد نظام شخص رهبر معظم انقلاب هستند که سبک سیاسی الهی و مؤمنانه دارند. اما سیاست و مدیریت در رده‌های پایین‌تر آلوده می‌شوند و شاهدیم که این مقوله‌ها گرفتار تعارض، اختلاف نظر‌ها و کینه‌ورزی‌ها در رده‌های پایینی مدیریت و سیاست است.

وی با تأکید بر اینکه تنها راهکار برای نزدیک شدن به الگوی دولت اسلامی این است که سیاست‌ورزی و مدیریت به طهارت نزدیک شوند یعنی الگوی امامین انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گیرند، گفت: امام (ره) ۸۰ سال پیش در حدیث نوزدهم از کتاب چهل‌حدیث بعد از بیان زشتی غیبت با استناد به قرآن و احادیث و روایات، بابی را در بیان ضرر‌های اجتماعی غیبت باز می‌کنند و به این مضمون اشاره دارند که که یکی از مقاصد بزرگ انبیای عظام و شرایع شکل دادن حاکمیت الهی است، که این امر در سایه وحدت نفوس است و اسلام این موضوع را تحت عنوان اخوت مسلمین مطرح می‌کند که زمینه تحقق حاکمیت الهی است.

کیوانی ادامه داد: امام (ره) در ادامه می‌فرمایند که غیبت مانع وحدت نفوس و اخوت و برادری مسلمین می‌شود و وقتی وحدت تحقق پیدا نکند، حاکمیت الهی نیز محقق نخواهد شد. بر اساس همین اصل، اگر غیبت مانع تحقق حکومت اسلامی است، حتماً مانع تداوم انقلاب و نظام اسلامی نیز هست. امروز در جامعه شاهد هستیم که به راحتی آبروی مؤمنان و عاملان خدوم با غیبت به مخاطره می‌افتد و از بین می‌رود.

قائم مقام مرکز تخصصی امام خامنه‌ای قم مسئله عُجب را از دیگر مصادیق گرفتاری جامعه امروز خواند و توضیح داد: عُجب امری درونی است که ممکن است انسان در ظاهر متواضع باشد، اما در درون آنچنان نسبت به اندیشه و نظر خود متعصب باشد که نظر هیچکس را نپذیرد. امام (ره) می‌فرماید چنین خصیصه‌ای قابل درمان نیست.

اهمیت طهارت در مدیریت و سیاست‌ورزی

کیوانی با تصریح اینکه باید در ساحت‌های سیاست‌ورزی، مدیریت و تبیین ملتزم به طهارت باشیم، گفت: فهم مرز‌های رذایل و فضایل از مهم‌ترین مباحث اخلاق هستند؛ یکی از مصادیق نبود این فهم را باید ناظر به مبحث ایجاد یأس و نقد است. گاه ما آنقدر نقد می‌کنیم و چنان منتقد می‌شویم که حواسمان به نعمت‌های انقلاب اسلامی نیست و به یأس و ناامیدی می‌رسیم حال آنکه از دیدگاه بنده، هم در اهداف باطنی و هم در حوزه اهداف ظاهری به قدر مطلوب به اهداف رسیده‌ایم.

وی با ذکر اینکه مشکلات زیادی هم در جامعه موجود هستند و قطعاً راه زیادی تا حصول نتیجه وجود دارد، افزود: بااینحال نباید به گونه‌ای نقد کنیم که حتی خودمان هم به ناامیدی برسیم. مگر نه این است که یک کشور عقب‌مانده، وابسته و جهان سومی که میان قدرت‌های جهان تقسیم شده بود با عَلم انقلاب اسلامی که حضرت امام (ره) برافراشتند پس از ۴۲ سال تبدیل به یک ابرقدرت در عالم شده است. رسیدن به این سطح از تولید علم، امنیت بازدارنده در برابر دشمن، تولید ثروت، موشکی و دیگر ساحت‌ها یک شبه حاصل نمی‌شود.

کیوانی با ذکر اینکه گاه پرداختن بیش از اندازه به نقد‌ها ما را از مسائل اصلی باز می‌دارد و به جای شاکر بودن کفران می‌کنیم، ادامه داد: ضعف‌ها را نباید به ارکان حکومت اسلامی نسبت داد، علامه مصباح تنها عالم برجسته‌ای است که شاگرد خصوصی سه استاد صاحب مکتب یعنی امام (ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله العظمی بهجت بوده و چنین انسان وارسته و برجسته‌ای جامعیت رهبری رهبر معظم انقلاب را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید که حتی اگر تمام عمرم را سجده شکر به‌جا آورم نمی‌توانم شاکر خداوند برای نعمت رهبری ایشان باشم.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در باب تبیین باید طرحی نو ایجاد کنیم و تفاوت‌ها و شاخص‌های انقلاب را بر اساس معیار‌های امامین انقلاب اسلامی روایتگری کنیم. تبیین ما نباید جزیره‌ای باشد بلکه به‌صورت منظومه‌ای و بر مبنای نظامات فکری انقلاب باشد تا وصل‌کننده افکار و اذهان شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار