کد خبر: ۲۵۵۳
مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری:

تئاتر هنری «اندیشه ساز و بدون مرز» است

مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری معتقد است تئاتر هنری اندیشه ساز و بدون مرز است که زندگی را از جنبه‌های مختلف به صورت عمیق بررسی می‌کند ومسئولین ارشد می‌توانند با اعتماد به این هنر؛ پیشرفت‌های فرهنگی جامعه را رقم بزنند.
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، امین بسیم «مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری» در گفتگو با روابط عمومی حوزه هنری اظهار داشت: با وجود رسانه‌های مختلف تصویری و پلتفرم‌های متنوع، هنوز تئاتر جایگاه خود را دارد و شاید بتوان گفت تأثیر آن از بسیاری دیگر از هنر‌ها و رسانه‌های مختلف بیشتر است چرا که به صورت زنده و بدون واسطه با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند و تأثیر گذار است.
تئاتر هنری «اندیشه ساز و بدون مرز» است
وی افزود: امروزه تئاتر درمانی در دنیا از جایگاه خاصی برخوردار است. تئاتر درمانی تلفیق هنر نمایش با علوم حوزه روان شناسی برای تأثیر گذاری در رفتار و سوء رفتار قشر‌های مختلف جامعه است که امروزه در دنیا بسیار جدی گرفته شده و تأثیر بسزایی داشته است.

بسیم یادآور شد: در دوران کرونا؛ «هنرمندان نمایش» بیشتر قشر آسیب پذیری بودند چرا که هیچگونه جایگزین مناسبی برای ارائه اثر خود در این دوران نداشتند. هر چند در برخی موارد به صورت زنده و تصویری آثاری را ارائه می‌دادند، ولی شاید بتوان گفت روح واقعی هنر تئاتر و تأثیر شگرف آن در غیر زنده بودن این هنر، نمایش داده نخواهد شد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری درباره برنامه‌های این واحد در هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: در هفته هنر انقلاب اسلامی نخستین سلسله نشست‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان با عنوان «محرابیان» اجرا شد و در این رویداد سه اثر نمایشی از هنرمندان تئاتر بچه‌های مسجد از شهرستان‌های لردگان، بروجن و فارسان در مساجد استان اجرا شد.

وی با اشاره به تئاتر بچه‌های مسجد افزود: تئاتر بچه‌های مسجد با رویکرد پرورش استعداد‌های جوان نمایشی در مساجد استان از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون بیش از ۱۰ اثر نمایشی تولید و چندین کارگاه آموزشی نیز برگزار شده است. این در حالی است که آثار تولیدی این بخش نمایشی در جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد نیز حضور داشته‌اند.

بسیم یاد آور شد: در سال ۱۴۰۱ تلاش داریم با فعال کردن بیشتر مساجد استان در بخش تئاتر «اولین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد استان» را نیز برگزار کنیم.

این هنرمند هنر‌های نمایشی در مورد برنامه‌های دیگر این حوزه در سال پیش رو گفت: اکنون نخستین مجموعه نمایشنامه از هنرمندان تئاتر استان با عنوان «سکوت شب یلدا» در حال چاپ است که در سال ۱۴۰۱ رونمایی و عرضه خواهد شد و سه اثر نمایش صحنه‌ای نیز در حال تمرین برای اجرا هستند که از خرداد ۱۴۰۱ به روی صحنه خواهند رفت.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: جایزه دو سالانه نمایشنامه نویسی نیز از سوی واحد نمایش استان در دو دوره برگزار شده است که فراخوان دوره سوم آن نیز در سال ۱۴۰۱ ارائه خواهد شد.

وی یاد آور شد: تلاش داریم با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر رویداد‌های تئاتری دیگری، چون جشنواره تئاتر خیابانی نیز در صورت همکاری این سازمان‌ها برگزار کنیم.

بسیم بزرگترین مشکل هنرمندان تئاتر استان را نبود زیر ساخت‌های مناسب عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر حتی در مرکز استان نیز یک آمفی تئاتر استاندارد و یا یک پلاتوی اجرای مناسب تئاتر وجود ندارد که امیدوارم اهمیت این هنر برای مسئولین ارشد استانی مفهوم یابد و به فکر ایجاد مکان مناسب برای اجرای نمایش در استان باشند.

وی افزود: در بیشتر استان‌های کشور؛ مجموعه‌های تئاتر شهر آن‌ها راه اندازی شده و به صورت مداوم اجرای نمایش دارند حتی در برخی از مراکز استانی این مجموعه‌ها خود کفا شده‌اند و دیگر نیازی به حمایت‌های دولتی آنچنان ندارند، اما متاسفانه در استان ما مکان مناسبی برای اجرای نمایش وجود ندارد و اجرا‌های تئاتر نیز به صورت مستمر نیست به صورت موردی و جشنواره‌ای نمایش به روی صحنه می‌روند.

بسیم اظهار داشت: تئاتر برای اینکه مستقل و خود کفا باشد باید از سوی مسئولین حمایت شود. چرا که تئاتر، هنر پر هزینه‌ای است.

یادآوری می‌شود که نمایش‌های «رد سوز برف و باد ازبن استخوان‌های یخ زده» به کارگردانی سعید جوانبخت، «اون شب خونه چه خبر شد؟» به کارگردانی مسلم سلیمانیان چالشتری و «کافور» به کارگردانی سارا اسماعیلی به عنوان سه اثر صحنه‌ای حوزه هنری در حال تولید است.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار