کد خبر: ۲۶۱۰

عید فطر آغاز بهره مندی از آموزه های ماه رمضان در زندگی است

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: عید فطر روز دریافت مدال بندگی و رضایت الهی و بهره مندی از آموزه های ماه رمضان است.
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در مصاحبه ای، با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، این روز را روز بازگشت به فطرت خویش عنوان کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به‌عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و به فطرت واقعی خود برمی گردند.

وی با تاکید به اینکه عید فطر، روز دریافت پاداش بندگی و اطاعت از فرامین الهی است، ادامه داد: فطر به معنی پایان یافتن آموزه‌های رمضان نیست بلکه بازگشت به فطرت است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: در روز عید فطر، یک مسلمان از نو متولد می‌شود، چرا که طبق گفتار امیرمؤمنان علیه السلام، روزه داران در شب عید فطر از تمام آلودگی ها و پلیدی ها پاک شده اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت کرده اند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، مومنان را به مراقبت از اندوخته ماه رمضان فراخواند و گفت: این ماه می‌تواند مقدمه کسب تقوا و رحمت الهی باشد که ضروری است با حفظ طهارت روحی و جسمی خود و پرهیز از گناهان سعی کنیم تا آموزه های ماه رمضان را در سبک زندگی فردی و اجتماعی به‌کار بندیم.

وی افزود: با پایان یافتن ماه رمضان در واقع مسلمانان شروع جدیدی را رقم می‌زنند و در روز عید فطر، قبولی در آزمون بندگی و پیروزی بر نفس طغیان گر را جشن می‌گیرند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: در دین اسلام سه عید به رسمیت شناخته شده است که اولی عید فطر عید ضیافت‌الله، دومی عید قربان عید لقاءالله و سومی عید غدیر اکمال دین و اتمام نعمت است که همه این اعیاد دارای ارزش و جایگاه و برتری خاصی در دین اسلام است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، به اهمیت زکات فطریه در فقرزدایی و توسعه اقتصادی جامعه اشاره کرده و خاطر نشان کرد: در ابعاد اقتصادی و اجتماعی عید فطر، این زکات به‌عنوان عاملی ارزشمند برای فقرزدایی، توسعه اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد. افزون بر اینکه در کنار کمک به فقراء، موارد مصرف دیگری نیز برای زکات فطره در اسلام منظور شده است که از جمله آن ها احیای روحیه همیاری و تعاون، رسیدگی به وضع بهداشتی، درمانی و فرهنگی مسلمانان است.

وی افزود: از زکات فطره می توان قرض بدهکاران حقیقی و افرادی را که در راه معصیت و خلاف بدهکار نشده اند، پرداخت کرد. در ساختن مسجد، مدرسه، پل ها و راه ها و بیمارستان ها و برطرف کردن سایر نیازهای مسلمانان نیز می توان از این بودجه مردمی استفاده کرد. در حقیقت تاکید اسلام به محرومیت‌زدایی و رعایت حال دیگران از آموزه‌های اصلی ماه رمضان است که در زکات فطره متبلور می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، در ادامه به اقامه نماز عید سعید فطر در اردبیل اشاره کرد و افزود: امسال همانند سال قبل در شرایط کرونایی نماز عید فطر با رعایت موارد بهداشتی، به امامت آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، در روز عید فطر ساعت ۶ و نیم صبح، در محل مصلی امام خمینی (ره) اردبیل اقامه می‌شود و در شهرستان های استان نیز در فضای باز و یا در مساجد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اقامه خواهد شد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تاکید کرد: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، از شرکت‌کنندگان در نماز عید فطر درخواست می‌شود تا برای رعایت اصول بهداشتی، حتما مهر شخصی به همراه داشته و از ماسک استفاده کنند.

ارسال نظر