کد خبر: ۲۷۱۵
با حضور رئیس حوزه هنری قم؛

نشست هم اندیشی و تجلیل از اساتید دوره‌های آموزشی حوزه هنری برگزار شد  

نشست هم‌اندیشی و تجلیل از اساتید دوره‌های آموزشی حوزه هنری قم با حضور رئیس این حوزه و جمعی از اساتید دوره‌های آموزش هنر حوزه هنری قم برگزار شد.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در ابتدای این نشست دکتر محمدعلی روزبهانی «رئیس حوزه هنری استان قم» در سخنانی ضمن تشکر از اساتید دوره‌های آموزشی حوزه هنری قم برای همراهی واحد آموزش این حوزه در ایام گسترش ویروس کرونا گفت: لطف شما عزیزان حتر در دوران گسترش ویروس کرونا، پرچم حوزه هنری قم را در حوزه آموزش و پژوهش بالا نگاه داشته‌است. بنده بواسطه سابقه تدریس، به دشواری‌های این حوزه آشنا هستم و می‌دانم که شما در چه شرایطی به کار ادامه می‌دهید و اعتبارتان را خرج حوزه هنری می‌کنید. این بزرگترین لطف و احسان شماست در حق حوزه هنری و هنرجویان علاقمند به هنر.

 وی خاطر نشان کرد: اگر در دوره مسئولیت بنده، حوزه هنری در بخشی خدمت بیشتری کرده باشد، در حوزه پرورش و آموزش هنری بوده‌است. ما در حوزه هنری جلساتی متعدد داشته‌ایم که لحن آموزش را چگونه متحول کنیم و جلو بریم. در بحث تکنولژی‌های آموزشی، در حوزه جذب هنرجو‌های مستعد و استعدادیابی، تبلیغات و معرفی دوره‌هایمان باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

رئیس حوزه هنری استان قم افزود: با حمایت از گروه‌هایی که امکانات و مکان در اختیار دارند می‌توانیم فعالیت‌های آموزشی حوزه هنری را گسترش دهیم. همچنین تلاش داریم عناوین دوره‌ها را افزایش دهیم. در نظر داریم که از تابستان امسال جدی‌تر از پیش به سمت آموزش مجازی برویم.

 روزبهانی همچنین یادآور شد: یکی مباحث ما در عرصه آموزش این است که چطور می‌توانیم هویت آموزش حوزه هنری را متمایز کنیم. مثلاً در فیلم و سینما چه آورده‌ای می‌توانیم داشته باشیم. از طرفی حواس‌مان باشد که رقیب آموزشگاه‌های آزادکه به سختی کمرشان را راست نگاه داشته‌اند، نباشیم. در دوره‌هایمان به دنبال این هستیم که یک بستهٔ آموزشی ترتیب بدهیم. برای نمونه در برنامه «آخر هفته داستانی»، دوستان دو روز حوزه هنری را قرق کردند، ۲۰ علاقمند را ثبت‌نام کردند و حتی بعضی برای حضور در این دوره از شهرستان آمدند و در غالب یک بسته و زیر نظر تعدادی از اساتید که هر کدام مسئولیت یک گروه را بر عهده داشتند تولید و خلق اثر داستانی شکل گرفت.

 استراتژی حوزه هنری قم در آموزش مزیت آن به نسبت دیگران است

 در ادامه اساتید و مربیان حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. محمدرضا آزاد «کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دوره‌های نمایش‌نامه»، فیلم‌نامه و کارگردانی در سخنانی کوتاه گفت: باید ببینیم از آموزش چه می‌خواهیم. در مسیر آموزش استراتژی بسیار مهم است، بنابراین باید در ابتداء، استراتژی خودمان را مشخص کنیم. این استراتژی می‌تواند خودش به مزیت و تفاوت آموزش در حوزه هنری قم تبدیل شود.

 در ادامه سید حسین فدایی حسین «نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دوره‌های آموزش تئاتر خلاق و کارگردانی» گفت: حوزه هنری صرفاً یک آموزشگاه نیست. آموزش در حوزه هنری می‌بایست کاربردی باشد و به تولید نگاه داشته باشد. ما در حوزه هنری باید آموزش را در یک فرآیند تعریف کنیم که شامل آموزش، تولید و عرضه است. این چرخه با برنامه‌ریزی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود.

 سید مهدی میرغیاثی «کارگردان و بازیگر سینما و مسئول باشگاه فیلم داستانی حوزه هنری قم» نیز گفت: آموزش حوزه هنری امتیازاتی دارد که اگر کسی از من بپرسد برای آموزش هنری کجا را معرفی می‌کنی؟ من قطعاً حوزه هنری را معرفی می‌کنم، چون به کادر آموزشی و پشت صحنه و نقشه راهی که برای دوره‌ها چیده شده مطلعم و به آن اعتماد دارم. نکته‌ای که باید بر آن تاکید کنم این است که باید از همان ابتداء روش و متد آموزش حوزه هنری برای هنرجویان تشریح شود، تا همراهی آن‌ها بیشتر شود. همچنین فکر می‌کنم آموزش حوزه هنری در قم امکان توسعه دوره‌های مجازی را دارد.

  هنرجویان نیازمند تجربه هستند

 یونس عزیزی «نویسنده و مدرس دوره رمان و داستان‌نویسی» نیز گفت: جایگاه ادبیات داستانی چه از نظر کمیت و کیفیت داستان‌نویسی و چه از نظر میزان تقاضای هنرجویان، متفاوت از دیگر استان‌هاست و حتی قابل رقابت با تهران است؛ بنابراین حوزه هنری قم به خوبی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. همچنین حوزه هنری انتشارات سوره مهر را دارد که برای نویسندگان امکان قابل توجهی‌ست. در بحث آموزش ادبیات داستانی هم باید بگویم که شکل گرفتن گعده‌ای مانند «یکشنبه‌های داستانی» حوزه هنری قم بسیار مهم است و اگر این گعده‌ها شکل نگیرد و حمایت نشود، هنرجویان با پایان دورهٔ آموزشی، به راه خود می‌روند و روند آموزش تکمیل نمی‌شود. همچنین هنرجویان دوره‌های داستان نیازمند یک تجربهٔ زیسته هستند که در برنامه‌هایی از قبیل اردو و سفر‌های گروهی شکل می‌گیرد.

غلامحسین صدیقی «داستان‌نویس و مدرس دور‌های داستان‌نویسی» نیز گفت: یکی از راهکار‌های تولید محور شدن آموزش، تعریف پروژه‌هایی حول موضوعات مشترک است، از جمله شخصیت یک شهید یا یک واقعهٔ تاریخی.

حنظله تاج الدینی «کارگردان و مسئول باشگاه فیلم مستند حوزه هنری قم» یادآور شد: در حوزه آموزش احتیاج است که کل مجموعه و هر کدام از دوره‌ها، طوری تعریف شوند که مانند چرخ دنده در کنار هم، تکمیل کننده یک مجموعه

منسجم باشند که تولید یک محصول با کیفیت می‌کند. چرا که برخی تولیدات ما میان رشته‌ای است. مثلاً ما در حوزه فیلم‌سازی به فیلم‌نامهٔ خوب و نویسنده و بازیگری که در واحد تئاتر آموزش داده شده، نیازمندیم؛ بنابراین واحد آموزش باید هماهنگ‌کنندهٔ دوره‌های آموزشی واحد‌های تخصصی مختلف باشد و ارتباط دهنده هنرجویانی با تخصصی‌های متنوع باشد.

 نیازمند تشکلات تیمی هستیم

مصطفی کوچکی «فیلم‌ساز و مدرس دورهٔ صدابرداری» نیز گفت: تخصص‌های حوزه فیلم‌سازی از جمله صدابرداری نیازمند تشکیل تیم و کست است تا مجموعه‌ای از هنرجویان آموزش دیده با تخصص‌های مشترک را دور هم جمع کند و یک کار تیمی و عملی کلید بخورد.

علی صدیق «مربی دوره‌های آموزش تئاتر کودک و نوجوان» بر توجه بر اقتصاد هنر و آینده هنرجویان آموزش دیده تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی بلند مدت با در نظر گرفتن معیشت هنرجویان شد.

روح الله داوری «فیلم‌ساز و مدرس دوره تصویر برداری حوزه هنری قم» نیز گفت: در دوره‌های آموزشی ما اصول را آموزش می‌دهیم، اما تا هنرجو اراده نکند، از دل کلاس‌های هنری، هنرمند و بازیگر و فیلم‌ساز بیرون نمی‌آید. متاسفانه در حوزه فیلم‌سازی دسترسی به تجهیرات روز و قابل قبول بخاطر قیمت بالا، برای هنرجویان سخت شده و از طرفی ما هم باید برای حفظ تجهیزات، آن را با وسواس در اختیار هنرجویان قرار دهیم، با این حال هر جا لازم بوده این امکان مهیا شده‌است.

در پایان نیز با اهدای لوح و هدایایی از اساتید دوره‌های تخصصی هنر حوزه هنری قم تجلیل شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار