کد خبر: ۲۷۶۲
حجت الاسلام روح الله حریزاوی:

اکنون وقت جهاد است

قائم مقام سازمان تبلیغات با اذعان اینکه هر تحرکی اسمش جهاد نیست، اضافه کرد: یکی خصوصیات حرکت جهادی این است که انسان بداند در مقابل دشمن قرار دارد. تبیین روش اسلامی و اساس و مبنای کار ماست.
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست تخصصی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو که پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه  برگزار شد با استناد به ماجرای فتوای تاریخی میرزای شیرازی و تحریم تنباکو گفت: به نظرم جهاد تببین هنوز به درستی فهم نشده است و ما تلقی عمومی از جهاد نداریم. رهبر معظم انقلاب در روز تولد حضرت زهرا (س) و در جمع هییتی‌ها و اهل منبر این فتوا را دادند، اما ما هیچ تلقی فتوا نکردیم تا ایشان مجبور شدند از لفظ شرعی "فریضه قطعی و فوری" استفاده کنند، قبل از آن، ایشان ۲۸ بار کلمه جهاد تبیین را به کار برده بودند.
روح الله حریزاوی با اشاره به اینکه فضای کلمه جهاد، فضای عموم مردم و عام است و نخبگانی نیست، ادامه داد: " اگر این را به عموم مردم منتقل کنیم که الان و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در این پیچ تاریخی وقت جهاد است، کار تمام است.
تبیین روش ماست
قائم مقام سازمان تبلیغات با اذعان اینکه هر تحرکی اسمش جهاد نیست، اضافه کرد: یکی خصوصیات حرکت جهادی این است که انسان بداند در مقابل دشمن قرار دارد. تبیین روش اسلامی و اساس و مبنای کار ماست.
ماموریت انقلابی
حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به اینکه رهبری در جهاد تبیین، دست روی هیات‌ها گذاشتند، سه محور برای جهاد تبیین بیان کردند.
وی محور اول را" میدان اندیشه انقلاب" نامیدند و افزودند:مبانی انقلاب باید بازخوانی شود، حضرت آقا در دیدار اخیرشان با معلمان صراحتا مثال از عدم آشنایی دانش آموزان با دکتر کاظمی آشتیانی درمقابل رونالدو زدند.
بنا بر گفته حجت الاسلام حریزاوی محور دوم جهاد تبیین "پیشرفت انقلاب اسلامی" است. به طور مثال کار آقای "راجی"که مورد تعریف رهبر هم قرار گرفت، این‌ها سایت کنگره آمریکا و سازمان ملل را ترجمه می‌کنند. ما نیاز داریم شبیه این اندیشکده صد‌ها نمونه دیگر تاسیس شود. متاسفانه هیئت اندیشه ورز که رهبر اشاره کردند خیلی جا‌ها جدی گرفته نشده است. ما نیاز به اندیشکده داریم، هیات اگر بخواهد در حوزه جهاد تبیین وارد شود اندیشکده متناسب با فضای هیات نیاز دارد.
حریزاوی محور سوم را " آفات انقلاب" نامید و ادامه داد:" به شدت نیاز به جریان شناسی دشمن خارجی و داخلی داریم. نیاز به جریان کاوی داریم.
الزامات تبیین گری
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد:" ما نیاز به دستگاه تولید محتوا داریم. مادامی که به جای تولید محتوا، پیام‌ها را
باز ارسال می‌کنیم، مادامی که اینگونه می‌جنگیم محکوم به شکستیم، مادامی که در زمین طراحی شده دشمن بازی می‌کنیم محکوم به شکست هستیم. ما سوادش را نداریم، آن‌ور شبهه را مطرح می‌کند و ما کارمان پاسخ به شبهات شده است. دستگاه تولید محتوا با دستگاه پاسخ فرق دارد».
آتش به اختیار
حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه رهبر چند فتوای فرهنگی دارند گفت یکی از این فتوا‌ها "آتش به اختیار "است و معتقدم دربعضی سطوح، آتش به اختیار پابرجاست، اما ملزومات دارد از پایین به بالا از خرد به کلان. یکی از الزامات رسانه ای، کار‌های خرد رسانه‌ای است. فتوای فرهنگی حضرت آقا بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای است.
جریان نخبگانی
وی درپایان اظهار کرد: ما نیاز به جریان نخبگانی داریم و نخبگان تفهیم عمیق می‌خواهند، رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند:تبلیغ یعنی تفاهم.
در جریان همگانی اگر ۱۰۰ هزار نفر با ضریب نفود هزار نفر را، ساماندهی کنیم، به آن‌ها آموزش داده شده و شبکه سازی صورت گرفته و تزریق محتوا شود، آنوقت به آسانی می‌شود «شبکه سازی» کرد. اگر به جهاد تبیین نگاه صنفی داشته باشیم حتما حضور موثر و پیروزی خواهیم داشت.

ارسال نظر