کد خبر: ۲۸۱۵

برگزیدگان مهرواره هوای نو معرفی شدند

مراسم اختتامیه اولین مهرواره هوای نو (بزرگ‌ترین رویداد هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور) پس از نماز مغرب و عشا در تالار وحدت برگزار شد و در پایان برگزیدگان این رویداد تشکل‌های دینی معرفی شدند.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹

به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مراسم اختتامیه اولین مهرواره هوای نو (بزرگ‌ترین رویداد هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور) شنبه ۲۴ اردیبهشت پس از نماز مغرب و عشا در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال خوبی مواجه شد، تعداد زیادی از چهره‌های فرهنگی و مذهبی و زحمتکشان حوزه معارف دینی حضور داشتند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حاج محسن طاهری، حاج حمید منتظر، حاج غلامرضا سازگار، عبدالرضا هلالی مداحان اهل‌بیت و... تعدادی از اشخاص شناخته شده این اختتامیه بودند.

این مراسم با اجرای گروه طبل و نقاره‌زنی و سپس تلاوتی چند از آیات قرآن کریم آغاز شد، دو اجرایی که حال و هوایی معنوی در فضای تالار وحدت به وجود آورد. سپس محمد سلوکی به عنوان مجری پشت میکروفن قرار گرفت و آماری از هیئت‌هایی که در این رویداد شرکت کردند ارائه داد و گفت موضوع این مهرواره مسابقه نیست و جایزه اول و دوم و رتبه‌بندی بین شرکت‌کنندگان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات به عنوان نخستین سخنران این مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: رهبر از لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ گفتند، فروکاستن این ضرورت به تغییرات اداری و دولتی نارواست و نباید به حداقل‌ها بسنده کرد. باید رشدی بر پایه عدالت و محبت در این جامعه رقم بخورد. مقدمه این رشد تحول در ساختار‌های بی الاذهانی است. تبیین با مجامع تخصصی و اتاق‌های خلوت اساتید دانشگاه رخ نمی‌دهد. تبیین زینبی به گستره این جامعه لا شدت جهاد در مقابل دشمن اتفاق می‌افتد. بهترین محفل این مجاهدت تبیینی هیئت است. هیئت هویت ماست و شناسنامه این جامعه است. ما ملت امام حسینیم. اساساً هیئت کانون جهاد تبیین است، اینجا خیمه‌گاه و دژ کلمه حق است و مروج اسلام ناب. تک‌تک افراد هیئتی روشنگر و تبیین‌گر اسلام ناب هستند. یک مزیت هیا رجوع به معیار است، معیار زیارت جامع است. معیار علی مرتضی است. معیار که باشد شکاک نمی‌شویم، غر نمی‌زنیم، جای جلاد و شهید عوض نمی‌شود. تلاش خادمان امام حسین تبیین این معیار‌ها بود.

بعد از اجرای نمایشی کوتاه در ادامه برنامه، وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو روی سن قرار گرفت و آماری از این رویداد ارائه داد و گفت: چشم‌انداز ما در برگزاری این رویداد نگاه به آینده است و می‌خواهیم مسیری مشخص کنیم تا بدانیم که سال ۱۴۴۰ هیئت‌ها کجا هستند. نماد این رویداد نیز درخت است و دلیل انتخاب آن هم این بوده است که تشابه زیادی بین درخت و هیئت وجود دارد. درخت ریشه‌های مستحکم و قوی دارد و هیئت نیز همین ویژگی را دارد و ریشه در فرهنگ ما دارد. درخت تنومند است و قابلیت تکیه‌گاه بودن دارد، مانند هیئت که تکیه‌گاه تمام عاشقان اهل‌بیت است. درخت سایه دارد و در مقابل تمام کسانی که در هیئت هستند زیر سایه آن قرار دارند. در آخر اینکه همان‌طور که درخت هوا را تصفیه می‌کند، هیئت هوای فرهنگ را تصفیه می‌کند، هر هیئتی با هراندازه‌ای که دارد از این ویژگی‌ها برخوردار بوده و هیئت مآمن همه ماست.

ملتجی افزود: اینجا جشنواره نیست که برگزیدگانش مقام و رتبه داشته باشند، بلکه نگاه پرمهری به همه کسانی دارد که در هیئت کار می‌کنند. در این رویداد فرهنگی هیئتی با سه، چهار نفر عضو با هیئتی چند هزار نفره از نظر ارزش یکی است.

وی با اشاره به آمار این رویداد ادامه داد: ما مهرواره هوای نو را در سه بخش از شهریور ۱۴۰۰ آغاز کردیم. بخش اول ستایشگران اهل‌بیت که در رشته مدیحه‌خوانی بود. بخش دوم کتاب هیئت که منظور تجربیات هیئت‌هاست، که باید به نسل‌های بعدی برسد. بخش سوم هم خود هیئت، یعنی مواردی مثل مضمون و محتوا، هنر هیئت، هیئت و خانواده، نوجوانان در هیئت که در مجموع ۳۲ رشته مشخص شد. ۱۱۰ داور این رشته‌ها را در یک فرآیند سه‌ماهه داوری کردند.

وی با اشاره به این مسئله که مهرواره هوای نو دو هدف مهم دارد اظهار کرد: یک هیئت برای عموم مردم باشد و همه کسانی که دوستدار اهل‌بیت هستند مخاطب آن باشند، در حقیقت هوای نو می‌خواهد دایره مخاطبان هیئت را افزایش دهد. دوم اینکه می‌خواهیم بگوییم که هیئت فقط دهه اول محرم و عزاداری در آن دوران نیست و برای همه عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد. سبک زندگی کسانی که در هیئت رفت‌وآمد دارند، سبک زندگی اهل‌بیتی است. امروز در جمهوری اسلامی امن‌ترین مکان برای تربیت بچه‌ها هیئت است، تا جایی که می‌توان گفت حتی در برخی موارد از مدرسه نیز بهتر است.

طبق آماری که در ادامه این رویداد اعلام شد، آمار شرکت‌کنندگان، ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر را داوری کردند. خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی جزو استان‌های فعال در این رویداد بودند و در مجموع ۴۵۷۸ هیئت در بخش‌های مختلف مهرواره هوای نو شرکت کردند.

در ادامه این مراسم از حاج غلامرضا سازگار، پیرغلام اهل‌بیت تقدیر شد و علی انسانی که برای تقدیر از حاج آقای سازگار روی سن ایستاده بود، دقایقی با ذکر مصیبت سیدالشهدا فضای تالار وحدت را کاملاً تحت تأثیر قرار داد.

در ادامه مراسم، تندیس درخت زرین رویداد به حاج غلامرضا سازگار و حاج علی انسانی اهدا شد.   این بخش از اختتامیه در غیاب محمد سلوکی با اجرای محسن طاهری برگزار شد.

سپس سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید،   سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، علی نیکزاد نایب‌رئیس اول مجلس، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به روی سن آمدند تا بخش اول تقدیر از برگزیدگان این رویداد را انجام دهند.

برگزیدگان این بخش ضمن دریافت تندیس درخت زرین، جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومانی نیز دریافت کردند. برگزیدگان رشته‌های مختلف به شرح زیر هستند:

 رشته هیئت و خدمات اجتماعی:

هیئت ثارالله از زنجان

رشته ساختار و تشکیلات:

هیئت ثارالله از استان مازندران

رشته تولیدات هیئت:

هیئت محبین اهل‌بیت از تهران

رشته مضمون و محتوا: هیئت انصارالولایت یزد

رشته هنر هیئت:

مجموعه فرهنگی عاشوراییان از اصفهان

رشته نسل حسینی:

 هیئت یا مهدی تهران

رشته هیئت و اقتصاد:

پیروان عترت و رزمندگان اسلام گیلان

رشته رسانه و هیئت:

هیئت ثارالله، رهروان امام و شهدا از زنجان

رشته هیئت و خانواده:

کانون فرهنگی ره پویان وصال شیراز از فارس

رشته هیئت و نوجوانان: هیئت انصاارالمهدی از چهارمحال و بختیاری

رشته هیئت و بانوان:

حسینیه انقلاب اسلامی دختران از قم

رشته هیئت و کرونا:

هیئت یامهدی تهران

{$sepehr_album_۲۸۱}

ارسال نظر