کد خبر: ۲۹۶۸
مدیر پروژه «کدومو»:

کدومو خانواده‌هایی هستند که در تعامل با همدیگر توانمند شده‌اند

«سجاد سامانی» گفت: «کدومو» سامانه‌ای است که بسیاری از انیمیشن‌ها، بازی‌ها و کتاب‌های کودک را بررسی کرده و به والدين آگاهي مي‌دهد که فرزندشان در فضاي مجازي قرار است با چه محتوایی مواجه شوند.
۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

کدومو خانواده‌هایی هستند که در تعامل با همدیگر توانمند شده‌اند

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، شاید بسياري از خانواده‌ها از وجود یک مرجع موثوق انتخاب مناسب سرگرمی برای فرزندان خود بی‌اطلاع باشند، با همين تفكر؛ مرجعی به نام «کدومو»  از اوایل سال ۹۹ و با هدف هدایت خانواده‌ها  به‌همت مؤسسه تبیان وابسته به سازمان تبليغات اسلامي شکل گرفت. سامانه «کدومو» به ميدان آمد تا والدین تنها نباشند و بتوانند با کمک گروهي از کارشناسان حرفه‌ای و استفاده از تجربه سایر خانواده‌ها، دنیای رسانه‌ای امنی را برای بچه‌ها بسازند. گفتگوی ما را با « سجاد سامانی» مدیر پروژه«کدومو» بخوانید.

قرار است«کدومو» به خانواده‌ها چه کمکی کند؟

در این فضای رسانه‌ای که کودکان و نوجوانان با حجم زیادی محصول رسانه‌ای اعم از فیلم و انیمیشن گرفته تا بازی دیجیتال و کتاب، روبه رو هستند و اغلب خانواده‌ها فرصت ندارند که تمام محتواي در دسترس فرزندانشان را بررسی کنند لذا کدومو به پشتوانه  کارشناسان و روانشناسانی که دارد و پژوهش‌هایی که انجام داده؛ سعی دارد در قالب مشاوره، تولید محتوا، برگزاري دوره‌های آموزشی و بررسي رویداد‌های خانوادگی به خانواده‌ها  کمک کند.

والدین از چه طریقی می‌توانند با شما مرتبط شوند؟


سایت و صفحه اینستاگرام کدومو درگاه‌های ارتباطی‌ ما با والدین است، علاوه بر این، باشگاه والدین و خانواده کدومو را تأسيس كرديم تا  والدینی که عضو آن باشگاه شوند بتوانند به ما پیام دهند و در برنامه‌های ویژه‌ي تبيان شرکت کنند.

شما به والدین از چه طریقی کمک می‌کنید؟

تماس اولیه ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شود، اما سعی داريم تا فضایی را فراهم کنیم که والدين مشاركت  و ارتباط بیشتري با کارشناسان گروه داشته باشند و در اين راستا برنامه‌هايي مانند «قرار‌های مادرانه» یا «ایونت» و رویداد‌های مختلفی را  برگزارمی‌کنیم. با  ارتباط بیشتر  نیاز‌های والد به‌طور خاص مشخص شده و سپس والدين به بخش‌های مختلف کدومو متصل می‌شوند. سعی ما این است تا حدی که ممکن است نیاز‌های مختلف آموزشي و فرهنگي فرزندان در خانواده را رفع كنيم، حتی ممکن است برخي از خانواده‌ها نیازبه مشاوره داشته باشند در اين صورت به سامانه مشاوره کدومو متصل می‌شوند. بايد گفت كه قصد داریم تا جایی پیش برویم که خود خانواده‌ها جمعی را تشکیل دهند تا بتوانند ماموریت تربیت رسانه‌ای کودک و نوجوان را پيش ببرند.

چه مسیری طی شده تا کدومو به ثمر برسد؟ کلا‌ایده این کار از کجا آمده است؟


ایده این پلتفرم از سال ۹۸ بین یک سری از دوستان که عمدتاً از فارغ التحصیلان جامعه‌شناسی دانشگاه تهران بودند شکل گرفت و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامي، حوزه هنری و تبیان این روند پژوهشی شروع شد. دوسال پژوهش ادامه داشت که شامل بررسی و رده‌بندی کشور‌های مختلف بود، تجربه‌های کشور‌های مختلف بررسی و ۸ سند تربیتی در حوزه‌های رسانه، تربیت، روانشناسی وغیره تدوین شد. بعد از طی این مسیر سایت کدومو وارد فاز رسانه‌ای شد، شبکه‌های اجتماعی و سایر خدماتش را رونمایی کرد، هم اکنون برنامه ارزیابی فیلم، انیمیشن و سریال، بازی‌های دیجیتال را داریم، به زودی از لاین ارزیابی‌های تربیتی کتاب، اپلیکیشن و سایت ما رونمایی می‌شود.

در این مسیری که طی شده چقدركودكان و نوجوانان مد نظر بوده‌اند و از خود آنها‌ ایده گرفته شده است؟ بزرگتر‌ها برای کوچکتر‌ها تصمیم گرفتند یا خود کوچکتر‌ها هم در این قضیه دخیل بودند؟


اطمینان داشته باشید که کدومو به این سمت نخواهد رفت که جمعی از کارشناسان به خانواده‌ها بگویند که مثلاً این کار را بکن یا این کار را انجام نده، کدومو خانواده‌هایی هستند که  در تعامل با هم توانمند شده‌اند  و در خصوص محصولات رسانه‌ای تصمیم می‌گیرند. چراكه بسیاری از اوقات مادری که یک فرزند دارد  تجربه‌ و نظراتش  نسبت به چیزی که در کتاب‌ها نوشته و مسائل صرفاً پژوهشی است، دقيق‌تر و بیشتر است. در خصوص در تعامل با نوجوانان داده‌های مختلفی به سمتمان می‌آید، به‌خصوص در حوزه بازی‌های دیجیتال، فیلم و انیمیشن به عنوان مكثال، سریال‌های کره‌ای، انیمه‌ها، این‌ها چیز‌هایی است که بسياري از خانواده‌ها با آن قرابت ندارند و بین نوجوان و والدین فاصله افتاده است. بازخورد‌هایی که از نوجوانان دريافت كرديم این بود که پایه کار هستند و دوست دارند که در این مسیر‌ها باهم همراهی و تبادل نظر کنیم. همچنین اين دريافت‌ها ما را به سمت تأسیس باشگاه نوجوان سوق داد. اكنون نيز در نمایشگاه کتاب  ده تور‌ نمایشگاه کتاب گردی داریم، نیمی از آن مختص نوجوانان است، نوجوان با کارشناس حوزه کتاب ما نمایشگاه کتاب را می‌گردند و کتاب‌های مناسب را پیدا می‌کنند، خودشان نظر می‌دهند و در تور ۴ ساعته با ما همراه هستند. بعضی از تور‌ها مخصوص والدین است و آن‌ها هم همین مسیر را طی می‌کنند. در تعامل با کودک و نوجوان  نيز به چنین مسیری رسیدیم، ما کارگروه‌هایی تشکیل دادیم، مثلاً کار گروه بررسی فیلم‌های کره‌ای، کی درام‌ها، کی پاپ، در اینستاگرام و سایت کدومو فعال هستند. به‌زودی کار گروه« انیمه» را تشکیل خواهیم داد که یک عرصه جذاب است و بسياري از خانواده‌ها از آن دور هستند اما نوجوانان به شدت به آن علاقه دارند.

یکی از دغدغه‌های والدین اینستاگرام و فضای مجازی است، کدومو قصد ندارد کاری در این زمینه انجام بدهد؟

کدومو غیر از لاین ارزیابی محصولات رسانه‌ای؛ فضایی برای تولید محتوای آموزشی و دوره‌های آموزشی دارد، این تولید محتوا و دوره صرفا محدود  به محصولات رسانه‌ای نیست. در واقع اين دوره ها  در حوزه سواد رسانه‌ای برگزار مي شود، به عنوان مثال  اوایل امسال دوره‌ای به نام «کافی نت» برگزار کردیم به معنی اینکه  استفاده از نت کافی است، موضوع اصلی دوره این بود که  وابستگي بسياري از نوجوانان و کودکان به فضای مجازی و بازی‌های دیجیتال را كاهش دهد، این دغدغه‌های اصلی کدومو و بخشی از فعالیت‌هایش در حوزه تربیت و سواد رسانه‌ای است.

 

 سوال آخر: شما چقدر به کدومو امیدوار هستید ؟

عاملي که باعث می‌شود من و گروه کدومو به این مسیر امیدوار باشیم  بازخوردهایی است که از خانواده‌ها دريافت مي‌كنيم. این  موضوع به ما انگیزه می‌دهد و حس می کنیم، نهاد خانواده به ما نياز دارد. من از خانواده ها دعوت می کنم که به ما متصل شوند و با ما ارتباط برقرار کنند چراكه  کدومو بی حضور خانواده‌ها کار آمد نیست. از طرفي اگر خانواده‌ها ارتباط  اولیه را با ما برقرار کنند و بقیه مسير را  كدوموهدایت  خواهد كرد  تا با هم این مسیر را ادامه دهیم.

 

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار