کد خبر: ۳۰۱۲
به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛

اولین نشست ادبی «ایران و هند» برگزار می‌شود

اولین نشست ادبی «ایران و هند» با محوریت آثار علامه اقبال و قالب دهلوی و سخنرانی دکتر تقی عابدی، چهارشنبه چهارم خرداد در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.
۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

 

اولین نشست ادبی «ایران و هند» برگزار می‌شودبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اولین نشست ادبی «ایران و هند» با هدف تاملی بر تعاملات ادبی ایران در آثار علامه اقبال و قالب دهلوی برگزار می‌شود. این نشست با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی و مرکز ترجمه حوزه هنری برگزار شده و هدف آن بازبینی و بررسی وجوه مشترک فرهنگی و ادبی دو کشور در آثار شاعران و نویسندگان است.

نگاهی گذرا به تاریخ ادبیات فارسی مشخص می‌کند که شاعران و نویسندگان در آشنایی و پیوند فرهنگی این دو کشور از دیرباز نقش بسیار مهمی داشته و ترجمه بسیاری از متون اساطیری هند به زبان فارسی پیش از اسلام و همچنین بعد از اسلام و تأثیر آن بر ادبیات ایران بسیار حائز اهمیت است. همچنین طبق اعلام منابع رسمی، در ۳۰ سال اخیر نیز بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مربوط به مطالعات هند و منابع ادبی هند در ایران ترجمه و منتشر شده است.

شناسنامه هویتی هر کشوری نه منابع طبیعی آن، بلکه فرهنگ، تمدن، عرفان و ادبیات است. ایران و هندوستان هشت قرن هم‌زبان بودند و زبان فارسی، زبان مشترک آنها بوده است. هند شاعران پارسی‌گوی بسیار مهمی از جمله بیدل دهلوی، امیرخسرو دهلوی و … در تاریخ فرهنگی و ادبی خود دارد که برای ایرانی‌ها نیز نام‌آشنا هستند. از این رو برگزاری نشست‌های متعدد و متوع ادبی و فرهنگی برای شناسایی ظرفیت‌های موجود در آثار پیشین و حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است.

شایان ذکر است، این نشست ساعت ۱۴ روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه با سخنرانی دکتر تقی عابدی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود و حضور برای اهالی رسانه، عموم و علاقه‌مندان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آزاد است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار