کد خبر: ۳۰۱۸
مدیر گروه سینما دانشکده هنر سوره در گفتگویی خبر داد؛

«جشنواره فیلم دانشجویی سایه» پس از سه سال وقفه همراه با «کارگاه تولید» برگزار شد

دکتر رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشکده هنر دانشگاه سوره خبر داد سیزدهمین دوره جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «سایه»؛ پس از سه سال وقفه، در دو بخش کارگاهی و رقابتی از تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه الی 4 خردادماه 1401 در موزه هنرهای معاصر تهران و سینما سپیده برگزار شد.
۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

 

«جشنواره فیلم دانشجویی سایه» پس از سه سال وقفه همراه با «کارگاه تولید» در حال برگزاری است 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر رامتین شهبازی «مدیر گروه سینما دانشکده هنر دانشگاه سوره، منتقد و مدرس سینما و دانش‌آموخته دکترای فلسفه هنر و پژوهشگر» در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه سوره، به موضوعیت و هدف برگزاری جشنواره سایه اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم سایه، یک جشنواره فیلم دانشجویی بوده که هدف آن نیز نمایش و ارائه آثار فیلم‌سازان دانشجو است. فیلم‌سازانی که شاید در امکانات دیگری که برای نمایش فیلم وجود دارد، فرصتی برای حضور نداشته باشند.

وی افزود: جشنواره فیلم دانشجویی سایه مانند جشنواره نهال سعی می‌کند این هدف را انجام دهد که حاصل کار آموزشی بوده و زمانی که تبدیل به محصول و فیلم می‌شود، ما مشاهده خواهیم کرد که دانشجویان در عرصه محصول چه کرده‌اند و به این واسطه می‌توانیم امر آموزش را نیز آسیب‌شناسی کنیم. به طور کلی هدف جشنواره فیلم سایه از این منظر، عرضه فیلم‌های دانشجویی است.

شهبازی در توضیح روند جشنواره گفت: این جشنواره سیزدهمین دوره جشنواره فیلم سایه است که پس از سه سال وقفه برگزار می‌شود و ما در دوازدهمین دوره توانستیم جشنواره را از برگزاری داخل دانشگاه خارج کنیم و به سالن بیرون از دانشگاه منتقل کنیم. همچنین امسال نیز خوشبختانه اتفاقات خوبی حاصل شد و توانستیم جشنواره را در ابعاد گسترده‌تری برگزار کنیم.

 وی ادامه داد: برنامه‌های جشنواره منتشر خواهد شد و علاقه‌مندان به سینما می‌توانند در آن شرکت و فیلم‌ها را تماشا کنند. همچنین کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که می‌توانند در آن کارگاه‌ها شرکت کند و آیین بزرگداشت نیز خواهیم داشت.

رامتین شهبازی در خصوص نحوه بررسی آثار ارسال‌شده خاطرنشان کرد: آثاری که ارسال شده بود در اختیار اعضای شورای انتخاب قرار گرفت که اعضای انتخاب جشنواره بنده، آقای فرشاد عسگری‌کیا، آقای دکتر کاظم نظری، خانم آزاده موسوی و آقای حسین عیدی‌زاده بودند. فیلم‌ها توسط این عزیزان دیده و بررسی شد و در بخش‌های داستانی، مستند و انیمیشن آثاری انتخاب شد و آثار در یک تعداد مشخصی در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

شهبازی در مورد وضعیت جشنواره در مدت زمان همه‌گیری کرونا عنوان کرد: در سه سال اخیر جشنواره به دلیل بیماری کرونا برگزار نشد؛ به این خاطر که برنامه‌هایی را برای جشنواره در نظر گرفته بودیم و با وجود کرونا امکان برگزاری جشنواره فراهم نبود. چراکه این جشنواره به طور کامل حضوری است و به همین دلیل به تعویق افتاد. البته در این مدت‌زمان و به همین واسطه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت و دبیر جشنواره نیز جوانی‌ست کوشا به نام محمدحسین یاوری که به همراه دوستان خود توانستند بخش‌های مختلفی را تدارک ببینند.

وی همچنین یادآور شد: امسال ما برای نخستین‌بار کارگاه تولید داریم که در واقع تعدادی از سینماگران به‌نام ایران به عنوان منتور یا مربی در کنار دانشجویان خواهند بود و دانشجویان نیز طرح‌های خود را ارسال کردند و در یک مرحله بررسی شد و سپس در اختیار مربیان قرار گرفت و توسط آن‌ها انتخاب شد و قرار است که یک مراسم ارائه دیگری نیز برگزار شود که اگر تهیه‌کننده‌ای تمایل پیدا کرد، بتواند فیلم‌ها را تهیه کند و بسازد.

رامتین شهبازی با بیان این‌که امسال برای نخستین بار توانستیم مجوز رسمی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنیم، گفت: به همین منظور شایسته است از آقای محمدحسین ساعی ریاست محترم دانشگاه سوره و آقای کاظم نظری ریاست محترم دانشکده هنر دانشگاه سوره و آقای دکتر جوادی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تشکر کنم و از همکاری دوستان در سازمان سینمایی، آقای محمد خزایی و همکارانشان آقای صادق موسوی، آقای حبیب بیگی و روح‌الله سهرابی که با دانشگاه سوره همکاری کردند و مجوز جشنواره صادر و فیلم‌ها بازبینی شد.

وی در پایان مطرح کرد: به هر حال جشنواره سایه در تاریخ جشنواره‌های کشور ثبت شده و در این تاریخ می‌تواند همیشه جشنواره برگزار شود و این اتفاق خوبی است. به این جهت که اعتبار جشنواره دوچندان شده و این فیلم‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند و همچنین ثبت و ضبط شده و رسمیت بیشتری پیدا می‌کنند. کما اینکه یک نهاد دولتی نیز متولی امر سینماست و فیلم‌ها را می‌بینند و حاشیه‌هایی که ممکن است برای نمایش فیلم‌ها در هر جشنواره‌ای پیش آید، به این شکل به کم‌ترین حد خود می‌رسد؛ چراکه تمام فیلم‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش گرفته‌اند و فیلم‌هایی که به نمایش درمی‌آیند، فیلم‌هایی است که به صورت رسمی تأیید شده است.

وی افزود: از این بابت افتخار بزرگی برای دانشگاه سوره است و امیدوارم که بتوانیم این اتفاق را پاس بداریم و از برکات آن بهره‌مند شویم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار