کد خبر: ۳۱۲۵
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی در نشست «خانواده؛ یعنی عشق، شوق، آرامش»

لزوم بهره‌مندی از ابزارهای رسانه‌ای و هنری برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خانواده‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری دارند، خانواده‌ای پر رونق، شاداب و جذاب‌تر هستند و این واقعیات را باید با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، گردشگری، هنری، نمایشگاهی، آموزش‌های مجازی و حضوری، با مردم درمیان بگذاریم.
۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

لزوم بهره‌مندی از ابزارهای رسانه‌ای و هنری برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی به نقل از خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای گرایش افکار عمومی به مقوله جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، به همت معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، نشستی با عنوان «خانواده؛ یعنی عشق، شوق، آرامش» در روز شنبه ۷ خرداد همزمان با فرا رسیدن ایام میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و هفته جوانی جمعیت در سالن سوره حوزه هنری با حضور کارکنان سازمان تبلیغات، حوزه هنری و مؤسسه تبیان برگزار شد.
در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان و معصومه امیرزاده، نویسنده کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنیم» برگزار شد، به نقش و اهمیت اعضای خانواده در ایجاد خانواده شاد و پایداری آن پرداخته شد و ارتباط بین کارکرد‌های خانواده، ضرورت تحکیم و تعالی نهاد خانواده مورد تأکید قرار گرفت.


حجت‌الاسلام قمی ضمن قدردانی از کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: بنده با انسان‌های دلسوز، شریف و خدومی در طول این سال‌ها در سازمان آشنا شدم که خالصانه مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: خدمت‌هایی که سازمان تلاش می‌کند برای مردم داشته باشد بسیاری از اوقات به خادمین و اعضای خدمت گزار این سازمان کمتر ارائه می‌دهد چرا که سازمان و اعضای آن خود را موظف خدمت به مردم می‌داند بر همین اساس خادمین نهضت تبلیغات اسلام ناب در این سال‌ها از کمترین خدمات بهره‌مند بودند.
وی با استناد به کلام امام راحل تصریح کرد: حضرت امام هدف از تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را نشر خوبی‌ها بیان می‌کنند و می‌فرمایند وظیفه تبلیغات اسلامی شناساندن خوبی‌ها است و تشویق به انجام آن و ترسیم زشتی‌ها و راه‌های منع از آن است؛ این تعابیر بسیار ساده و قابل فهم است.


قمی ادامه داد: زحمتکشان سازمان تبلیغات همواره خود را مکلف می‌دانند بیشتر از دیگر سازمان‌ها در جامعه خدمت‌رسانی داشته باشند چرا که به فلسفه وجودی تأسیس سازمان آگاهی کامل دارند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: امروز بسیاری از افرادی که در فضای تدینی خانواده پر رونق، خانواده شاداب و خانواده پرزحمت تلاش می‌کنند نخستین سخنی که بعضاً می‌شنوند این است که آیا شما می‌دانید پوشک بچه چه قیمتی دارد؟ همه این‌ها واقعیت تلخ جامعه ما است.
وی افزود: مقصود از نشر خوبی‌ها آن است که واقعیت‌ها کتمان و مخفی باقی نماند. خانواده‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری دارند، خانواده‌ای پر رونق، شاداب و جذاب‌تر هستند. این واقعیات را باید با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای، گردشگری، هنری، نمایشگاهی، آموزش‌های مجازی و حضوری، محتوای کمی و اصیل سنتی با مردم در میان بگذاریم چرا که بیان این واقعیات به نفع جامعه است؛ بنابراین گزارش،  صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان به عنوان دیگر سخنران این مراسم با تأکید بر اینکه مسئله ما در حوزه فرزندآوری، فردی نیست، گفت: وقتی نسبت سالمندان در جامعه زیاد می‌شود، اتفاقاتی می‌افتد از جمله اینکه نیروی کار و تولید ناخالص کم می‌شود، نیازمندی به واردات بیشتر شده و نیروی کار خارجی باید وارد کنیم و با ورود نیروی کار خارجی، گسست فرهنگی ایجاد می‌شود، هزینه‌های بهداشت و درمان جامعه افزایش می‌یابد و سازمان‌های تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی تا ۱۵ سال آینده در معرض ریسک بالای ورشکستگی قرار می‌گیرند. حال می‌توانید به این موارد، کاهش قدرت امنیت ملی، کاهش قدرت دفاعی و تحت فشار قرار گرفتن شبکه بهداشت و درمان را اضافه کنید.
وی افزود: ممکن است بگویید همه جای دنیا به سوی سالمندی می‌روند، ماهم جزعی از آن‌ها هستیم، اما در ایران، دو ویژگی، کار را به شدت سخت کرده است. اول اینکه در کشور‌های دیگر، حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا سالمند شوند، اما ما در بازه زمانی ۳۰ سال سالمند خواهیم شد و دوم اینکه کشور‌های دیگر از جوانی و پنجره جمعیت جوانی بهره می‌برند و به یک کشور مدرن و توسعه‌یافته اقتصادی تبدیل می‌شوند و بعد سالمند می‌شوند، ما پیش از مدرنیزاسیون و توسعه اقتصادی وارد فاز سالخوردگی می‌شویم، لذا پیامد سالخوردگی در کشور ما بسیار بیشتر است.


قاسمی با بیان اینکه الگوی رایج جامعه باید چهارفرزندی باشد، عنوان کرد: متأسفانه مفاهیم اشتباه در جامعه رواج یافته است. باید مفاهیمی مانند لذت، کیفیت زندگی، تربیت بهتر که مترادف با رفاه انگاشته شده و اشتباه بوده، در اتاق فکر‌ها بازتعریف شود.  
وی بیان کرد: کشور‌های توسعه یافته براساس جوانی جمعیت توسعه‌یافته شده‌اند، ولی ما فکر می‌کنیم با کنترل جمعیت توسعه پیدا کرده‌اند. بخشی از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی باید درون‌سازمانی باشد؛ یعنی درون سازمان باید فرزندآوری حمایت شود، اما بخش مهمی از راهبرد‌های سازمان باید برون‌سازمانی باشد. راهبرد این است که مفاهیمی را بازتعریف کنیم و باید جنبش اصلاحی نگرش در جامعه اتفاق بیافتد و پیشرانش سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود؛ بنابراین گزارش، معصومه امیرزاده، نویسنده کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنیم» در ادامه این مراسم ضمن معرفی این اثر، گفت: در این اثر سعی کرده‌ام به نظرات فقهی، پزشکی و روانشناسی حول محور سقط جنین در رابطه با مادران فعال اجتماعی در قالب داستان بپردازم.  
وی تصریح کرد: درواقع تلاش کرده‌ام با دانش خودم در حوزه روانشناسی و فلسفه اسلامی، یک عینک جدید به مادر فعال اجتماعی دهم. باید تلاش کنیم در قالب کتاب، روایت، موشن، سینما و غیره، تعهد به زیست و تداوم زندگی و تحکیم بنیان خانواده را در زنان ایجاد کنیم و به او یادآوری کنیم که لزوما پیشرفت تو در گرو برهم زندن خانواده نیست.

ارسال نظر