کد خبر: ۳۲۹۲

ابتکار روحانی عشق فوتبال برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

یک ایده خوب وقتی به مرحله اجرا برسد سود و منفعت آن به زندگی افراد زیادی رزق و روزی می‌رساند، درست مثل کار جهادی روحانی ورزشکار بندرعباسی که ۱۰۰ شغل خانگی را راه اندازی کرده است.
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

به گزارش نهضت، سال ۸۴  بود که حجت الاسلام محمدامین سعیدی مهر ملبس شد و برای ترویج معارف اسلامی زندگی اش را وقف کرد. او حالا ۶ سالی است که امام روستای  کُنارو از توابع بندرعباس شده است. امام محله‌ای که پر از شور و نشاط است و با فعالیت‌های زیادی که انجام داده نه تنها دل جوان‌های محله را همراه کرده، بلکه اطمینان همه ریش سفیدان و بزرگان روستا را هم جلب کرده است.

یک ایده پر رزق و روزی

فهرست کار‌های پرخیر وبرکتی که این روحانی جوان انجام داده طولانی است، اما کاری که در میان همه فعالیت هایش بیشتر به چشم می‌آید، ماجرای کارآفرینی آن هم برای بیش از ۱۰۰ خانوار روستایی است. حاج آقا سعیدی مهر درباره اشتغال زایی ای که در روستای خود و چهار روستای دیگر انجام داده است اینطور می‌گوید:هر روستا ظرفیت‌های مختص خود را دارد، با این رویکرد ابتدا برای اشتغال‌زایی فراخوانی اعلام کردیم تا افرادی که توانایی و یا استعدادی دارند، خود را معرفی کنند. اطلاعات رسیده را ساماندهی کردیم تا مشاغلی همچون خیاطی، گل دوزی، دامداری، پرورش طیور، صنایع دستی، سبزی خُردکنی و ... را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم.

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

وی درادامه گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک‌ها و خیرین، برای آنان وام و تسهیلات اشتغال‌زایی تدارک دیدیم. این وام بعد از کسب درآمد توسط این واحدها، به صورت اقساطی بازپس گرفته می‌شود تا کسی که وام را دریافت کرده  تحت فشار قرار نگیرد.

حاج آقا سعیدی مهر با بیان اینکه تا کنون با خدمات ارایه شده، برای حدود ۱۱۰ نفر، به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است گفت: این طرح اقتصادی را فقط در روستای خودمان اجرا نکردیم و به خاطر استقبال خوبی که از طرف مردم صورت می گیرد، چهار روستای اطراف هم پوشش داده شد و خوشبختانه حدود ۱۰۰ نوع شغل خانگی برای همه مردم منطقه فراهم شده است.


پرداخت وام‌های ۵ تا ۳۰ میلیون تومان به جویندگان کار

بیش از ۱۰ خانواده زیرپوشش مسجد هستند و بیمه سالانه برای آن‌ها پرداخت می‌شود. سعیدی‌مهر در این باره می‌گوید: تلاش ما این است تا خانواده‌های نیازمند به خودکفایی برسند و محتاج دیگران نباشند. خوشبختانه به غیر از اینکه برای ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شرایط کاری فراهم شد، برای ایجاد مشاغل خرد حدود ۳۰ نفر دیگر نیز منتظر معرفی و پیگیری وام و پرداخت آن هستند. این وام‌ها در مبالغی از ۵ تا ۳۰ میلیون تومان است که به جویندگان کار پرداخت شده است.

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

نماز جماعت را نوبتی در دو مسجد می‌خوانم

وقتی انسان کاری را برعهده می‌گیرد باید آن را تکمیل کرده و بدون نقص انجام دهد حتی اگر در انجام کار، سختی و مشکلاتی هم پیش رویش قرارگرفته باشد. بدون شک، داشتن یک برنامه ریزی دقیق می‌تواند در پیشرفت کار یک نفر نقش بسیار موثری داشته باشد. این برنامه ریزی دقیق و درست را در کار این روحانی جوان می‌توان دید. او می‌گوید: روستای کُنارو دو مسجد دارد؛ یکی مسجد صاحب الزمان (ع) و دیگری مسجد امام حسین (ع) و این امام روستا در هر دو مسجد برنامه دارد. او می‌گوید: «در روستا دو محله بزرگ داریم که هرکدام دارای یک مسجد هستند. برای ایجاد پیوند میان دو محله به این دلیل که امام جماعت دیگری نداریم، طبق برنامه‌ریزی به صورت نوبتی هر وعده نماز را در یک مسجد اقامه می‌کنیم. برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی نیز به همین صورت، متناوب در هر کدام از این مساجد برگزار می‌شود.»

 

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

وقتی خانه ۷ روستایی بازسازی شد

این طلبه جوان برای رسیدگی به مشکلات مردم، اقدامات خوبی داشته است. تشکیل گروه جهادی برای ساخت و ساز و خدمت‌رسانی به نیازمندان یکی از فعالیت‌های او و گروهی است که ۲۰ نفر از فعالان جهادی اهل روستا را در کنار هم برای رسیدگی به نیازمندان جمع کرده است. او در این باره می‌گوید: خانه‌هایی را که نیازمند تعمیرند، تعمیر و بازسازی می‌کنیم و تاکنون منازل هفت خانواده را تعمیر کرده‌ایم و در مناسبت‌های مختلف مانند ایام کرونا ویزیت رایگان توسط پزشکان را برای مردم فراهم کرده ایم.

وی گفت: بسته‌های معیشتی علاوه بر این روستا، در چهار روستای دیگر منطقه به صورت مستمر و دو ماه یک بار توزیع می‌شود و ۲۰۰ خانواده زیرپوشش مسجد هستند که علاوه بر حمایت مستمر در سال، سه بار نیز به صورت عمومی اطلاع رسانی می‌شود و افرادی که نیاز به حمایت داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.


فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خواهران مسجدی روستا

کار جمع دیگری که در این مسجد فعالیت دارد، کارگروه حجاب است که برای خواهران کلاس‌های تابستانه، تبلیغ چهره به چهره و فعالیت‌های دیگر انجام می‌دهند و از سرکشی به نیازمندان تا عیادت از بیماران توسط بانوان فعال روستا صورت می‌گیرد. سعیدی‌مهر می‌گوید: «بخش بانوان مسجد هم فعالیت خوبی دارد و آن‌ها با محوریت خواهران بسیجی توانسته‌اند برنامه‌های خوبی را رقم بزنند. این مجموعه اردو‌های تفریحی و فرهنگی نیز برای بانوان تدارک و برنامه‌ریزی می‌کند.»

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی


کمک به ازدواج آسان و کم‌هزینه جوانان روستا

این طلبه یک مرکز نیکوکاری در روستا دایر کرده و وام قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی به مردم پرداخت می‌کند. او می‌گوید: «برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی و معرفی معتادان برای ترک اعتیاد در دستور کار ماست. با استفاده از کمک‌های مردمی، تعدادی جهیزیه نیز برای دختران دم بخت تهیه کرده‌ایم. این روز‌ها که برگزاری مراسم ازدواج با هزینه‌های زیاد باعث شده جوانان مسیر ازدواج را سخت و پرهزینه ببینند، تلاش کرده ایم در قالب این مرکز نیکوکاری از هزینه‌های ازدواج کم کنیم. جاری شدن صیغه عقد رایگان برای زوج‌های جوان، یکی از کار‌هایی است که انجام می‌دهیم.»

طلبه‌ای که فوتبالیست حرفه‌ای است

حجت‌الاسلام سعیدی‌مهر به قول خودش عشق فوتبال است، او در تیم فوتبال شهدای کنارو در لیگ مرکزی بندرعباس بازی می‌کند و به همین واسطه  تلاش کرده تا بتواند با تشویق جوانان به ورزش، فضای خوبی را برای جذب جوانان به برنامه‌های تفریحی و ورزشی فراهم کند.

او می‌گوید: «با برپایی اردو‌ها و برنامه‌های تفریحی و ورزشی توانستیم جوانان زیادی را جذب مسجد کنیم، ما کلاس فوتبال را در مسجد فعال کردیم. اجرای این برنامه‌ها علاوه بر ایجاد نشاط و شادی و تفریح برای این قشر، راه مناسبی برای آشتی و جذب آنان به مسجد است.»

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

 

ابتکار روحانی جوان برای ایجاد ۱۰۰ شغل خانگی

ارسال نظر