کد خبر: ۳۴۵۸
تولیت مدرسه علمیه بقیة الله تهران مطرح کرد

مسجد؛ شتاب دهنده فعالیت‌های فرهنگی

محفل همسنگران بنیاد هدایت با موضوع «تجربه نگاری امامت مسجد» با حضور سید ناصر میرمحمدیان- مدیرعامل بنیاد هدایت- و حجت الاسلام سعید دسمی- تولیت مدرسه علمیه بقیه الله تهران- برگزار شد.
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت الاسلام دسمی - تولیت مدرسه علمیه بقیه الله تهران- برکات مسجد را یادآور شد و گفت: مسجد از معنویت بالایی برخوردار است و این سبب می‌شود تا کار‌ها در مسجد شتاب بگیرد و فعالیت‌ها معنوی و فرهنگی ضریب بیشتری پیدا کند به نحوی که اگر همان فعالیت با همان مشخصات در محل دیگر شکل بگیرد اثر مسجد را ندارد.

حجت الاسلام دسمی در این برنامه به ابعاد مختلف مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد دو بعد تشریعی و تکوینی داردT  در روایات ما گفته شده است که از تقوا صیانت کنید که تقوا هم از شما صیانت می‌کند در خصوص مسجد نیز چنین است اگر از مسجد صیانت کنیم مسجد نیز از ما حفاظت می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه بقیه الله به برکات برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معرفتی در مساجد اشاره کرد و افزود: وقتی جلسات اینچنینی را در یک مسجد برگزار می‌کنیم یک اثر دارد و در غیر مسجد یک تأثیر دیگری دارد. این‌ها برکاتی است که ویژه مساجد است.

وی با اشاره به اثر معنویت افراد در دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در جبهه، بچه‌هایی که اهل مجاهدت، ذکر و اشک بودند از مقاومت بالاتری برخوردار بودند که معمولا معنویت بالاتری داشتند. مسجد هم از معنویت بالایی برخوردار است به همین دلیل یک ظرفیت شتاب دهنده است و به کار‌ها ضریب می‌دهد. به این معنی که کمترین کار‌ها در مسجد بالاترین اثر‌ها را دارند. به خصوص اگر حقیقت مسجد و امامت درست درک شود.

حجت الاسلام دسمی به تجربه‌های خود در زمینه امامت اشاره و عنوان کرد: برخی گویا که منتظرند با فرش قرمز از آن‌ها استقبال کنند و همه شرایط برای فعالیت در مسجد مهیا باشد در حالی که همیشه چنین نیست. در بدو ورود بنده به یکی از مساجد بسیاری از نمازگزاران تنها به دلیل اینکه ۲۴ ساله و از نظر آن‌ها کم سن و سال بودم، مسجد را ترک کردند، اما پس از مدتی کار به جایی رسید که برای برگزاری نماز جماعت نه تنها شبستان بلکه حیاط مسجد هم پر جمعیت بود و با مشکل کمبود جا مواجه شدیم.

تولیت مدرسه علمیه باب الحوائج اهواز برگزاری اردو را یکی از مؤثرترین فعالیت‌ها در فرآیند تربیت دانست و گفت: ما برای رونق دادن به مسجد از مدرسه محله شروع کردیم و تلاش کردیم تا با برنامه‌های جذاب نظیر اردو بچه‌ها را پابند مسجد کنیم. در نتیجه مسجدی که عده معدودی در آن نماز می‌خواندند و اکثر مسن بودند، تبدیل شد به مسجدی که مملو از نوجوان و جوان بود.

وی عنوان کرد: باید در مسجد کار مینیاتوری کرد و با تک تک افراد ارتباط برقرار کنیم. ما به این منظور بچه‌ها را در گروه‌های متعدد تقسیم بندی کردیم و در هر گروه طلاب سال اول و دوم و یا دانشجویان سال اولی را مسئول کردیم و آن‌ها پیگیر برنامه‌ها و وضعیت افراد گروه بودند. وقتی بچه‌ها می‌دیدند که یک نفر بدون هیچ چشم داشتی و از سر دلسوزی و برای خدا به آن‌ها توجه دارد و سعی دارد آن‌ها را رشد بدهد، پابند آن گروه و مسجد می‌شدند.

حجت الاسلام  دسمی به اهمیت کار تربیتی در مسجد اشاره کرده و گفت: نتیجه کار تربیتی ما در مسجد این بود که بیش از ۸۰ نفر طلبه شدند. کار تربیتی ما به اینگونه بود که از بچه‌ها می‌خواستیم تا برای آینده خود قله و هدف بلندی انتخاب کنند و ما به آن‌ها برای رسیدن به اهداف شان کمک می‌کردیم. این قله را تا حد زیادی بالا می‌بردیم و به آن‌ها اطمینان می‌دادیم که حامی آن‌ها هستیم.

وی با بیان این نکته که در هر کاری داشتن نظریه مبنا بسیار مهم است عنوان کرد: اتخاذ نظریه مبنا در جریان امامت بسیار مهم است اگر این نباشد کار نتیجه نخواهد داشت. اگر بخواهیم جایگاه مسجد را روشن کنیم و جا بیندازیم باید یک نظریه مبنا در این خصوص داشته باشیم. این کمک می‌کند تا این تجربیات و کار‌ها ذیل آن مبنا قرار گیرد و با طراحی نظریه مبنا حاشیه و متن کار در عرصه امامت را روشن می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه بقیه الله افزود: برای رسیدن به یک نظریه مبنای مناسب باید نظریات امام خمینی (ره)، اساتید ایشان از جمله آیت الله شاه آبادی و شاگردان خاص امام (ره) مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر