کد خبر: ۳۴۶۴
وقتی تصویرها از دفاع مقدس حرف می زنند

رویش خاطرات جنگ از دل عکس ها

اولین برنامه رویداد رویش خاطرات جنگ از دل عکس ها در مشهد مقدس برگزار شد .
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، به نقل از حوزه هنری خراسان رضوی اولین برنامه رویداد «رویش»، که به روایت آلبوم های جنگ در قالب بیان خاطرات دفاع مقدس می پردازد، با حضور رزمندگان و پیشکسوتان ه‍شت سال دفاع مقدس در سینما هویزه مشهد برگزار شد.
در این برنامه که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و بنیاد حفظ نشر و آثار ارزش های دفاع مقدس برگزار شد، فریدون حسین زاده رزمنده دوران جنگ به روایتگری عکس های دفاع مقدس پرداخت .

نقش بی بدیل عکس در انتقال فرهنگ

احمد منصوب، نقاش انقلابی مشهد در این برنامه گفت: عکس عنصری مهم است که برخی از مفسران آن را برابر با ۱۸ هزار کلمه می دانند و نقش بی بدیلی در انتقال فرهنگ دارد. در دوران دفاع مقدس در بسیاری از مکان ها دوربین های فیلم برداری وجود نداشته، یا حتی بعد از جنگ هم عناصر سازنده فیلم های سینمایی و سریال ها نتوانسته اند آن طور که باید و شاید فرهنگ و حقایق دفاع مقدس را به تصویر بکشند.
او بیان کرد: عکس به مثابه دروازه ای است که رو به مخاطب باز می شود اما در بسیاری از مکان های جبهه عکاس حرفه ای وجود نداشته است و بچه های رزمنده در جای جای صحنه های نبرد و زندگی، دوربین عکاسی به همراهشان بوده و عکس می گرفته اند. اکنون در این رویداد با مدد گیری از عکس به عنوان یک عنصر و سند مهم، پای صحبت ها و خاطرات رزمندگانیم.

تجربه زندگی در شرایط سخت

همچنین فریدون حسین زاده رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در این مراسم در توضیح بخشی از فعالیت های خود و یارانش در جنگ تحمیلی گفت: اطلاعات عملیات واحدی بود که نیروهای رزمنده به سختی در آن پذیرفته می شدند، یعنی از بین چند هزار نفر صد نفر را انتخاب می کردیم، سپس آن ها را توجیه کرده و می گفتیم واحد اطلاعات عملیات، مکانی است که هر شش ماه اجازه مرخصی رفتن دارید، مناطقی که وارد آن می شوید محرمانه است و ارتباط و تماس تلفنی معدودی که در آن زمان بود را نیز نداشتند.
حسین زاده یادآور شد: در این واحد، زندگی در شرایط سخت را تجربه می کردیم، همچنین سخت ترین آموزش ها را به نیروها می دادیم که این آموزش ها به فراخور هر عملیات انجام می شد که کاری بسیار دشوار بود.
این رزمنده ادامه داد: ما به نیروها می گفتیم: در واحد اطلاعات عملیات مجروحیت وجود ندارد. یا شهادت است و یا اسارت.
به دل دشمن نفوذ می کردند و از میدان مین و سیم خاردار رد می شدند. وقتی که عراقی ها نیروهای اطلاعات عملیات را اسیر می کردند با آن ها مانند دیگر اسرا رفتار نمی کردند، بلکه آنان را تحت سخت ترین شکنجه ها قرار می دادند تا بتوانند اطلاعات رزم را از آن ها به دست بیاورند.

فیلمی سینمایی بیانگر واقعیت جنگ ساخته نشده است

همچنین علیرضا دلبریان، رزمنده و راوی خاطرات جنگ، در این برنامه گفت: درد بزرگی است که تاکنون نتوانسته ایم یک فیلم سینمایی بسازیم تا واقعیت دفاع مقدس را تمام و کمال نشان دهد، حال مجبوریم بعد از ۴۰ سال با برگزاری چنین برنامه هایی بگوییم که واقعیت جنگ این گونه بوده است.
او تصریح کرد: سوم خرداد گذشت اما عکس و تصاویری از شهدای دوران دفاع مقدس در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام ندیدیم، با این حساب چگونه می خواهیم در جنگ اقتصادی با دشمن بجنگیم. این عکس ها امانتی در دست ما و ادای دین به یاران شهیدمان است، تا به نسل امروز معرفی کنیم.
دلبریان در معرفی شخصیت فریدون حسین زاده با بیان اینکه این ایثار گر جانباز شیمیایی ریه بوده و از ناحیه سر نیز مجروح شده است، ابراز کرد: این رزمنده پیشکسوت در سال ۶۱ وارد جبهه شد و در واحد اطلاعات عملیات لشکر ۲۱ امام رضا، عملیات های میمک، بدر، والفجر، خیبر، قادر، کربلا، نصر و... حضور داشت.
شایان ذکر است در این برنامه از مقام مریم کاظم زاده، اولین خبرنگار زن در جبهه که به تازگی درگذشته است نیز تجلیل شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار