کد خبر: ۳۵۱۳
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا:

«امامت»، زوجی متشکل از «امام» و «شریکه الامام» است

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با بیان اینکه امامت محله یک شان است، شغل نیست، گفت: امامت یک زوج ترکیبی است که متشکل از امام و شریکه الامام می‌شود، هر جا امامی وجود دارد، جایگاه دیگری به نام شریکه‌الامام نیز وجود دارد.
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸

به گزارش پایگاه خبری نهضت، دومین کارگاه انگیزشی اخلاق به همت دفتر بانوان بنیاد هدایت با حضور همسنگران بنیاد هدایت و راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های البرز، گیلان، قزوین، خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال، لرستان، ایلام، گلستان، کرمان، فارس، بوشهر، کرمانشاه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام ترابی گیلانی، مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا به عنوان میهمان این جلسه  خطاب به راهیاران شبکه شریکه الامام گفت: در این سال‌های سرنوشت ساز گرد یکدیگر جمع شده‌اید تا گره‌ای بگشایید؛ کاری که امروز برعهده گرفته‌اید دقیقا همان کاریست که باید در این شرایط حساس برعهده می‌گرفتید و خدا را سپاس که این رسالت تاریخی خود را شناختید و این وظیفه را به دوش گرفته‌اید.

وی افزود: وقتی موقعیتی برای شما تعریف می‌شود احساس کنید مهمترین کار و مأموریت به شما سپرده شده و برای انجام آن به بهترین شیوه ممکن بکوشید.
حاکمیت اومانیسم و سکولار 

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در ادامه به مقایسه دو مکتب اومانیسم و نظام امامت پرداخت و تصریح کرد: حاکمیت اومانیسم و سکولار، قدم به قدم در حال دور کردن جهان از خاستگاه اصلی آن است و دنیا را به جایی کشانده که خوشبختی فراموش شده و فقط مسائل مادی را مهم جلوه داده است؛ نظام امامت بر پایه خدامحوری و اومانیسم بر پایه انسان محوری است و اصالتی برای خودِاعلی و خودِ معنوی قائل نیست.

وی با اشاره به پیامد‌های ناشی از این نوع حاکمیت بیان کرد: کشور‌های اروپایی سرزمین فراموشی معنویت هستند؛ به همین دلیل در آلمان آمار خانواده به کمتر از ۱۵ درصد رسیده در حالی که در این کشور امکانات مادی و رفاهی خوبی برای افراد فراهم است، اما با این وجود، آمار مراجعه به روانپزشک و آمار مصرف مواد روان گردان تکان دهنده است.

حجت الاسلام ترابی با بیان اینکه در نظام اومانیسم و سکولاریسم دیگر چیزی به نام انسان باقی نمانده است، تصریح کرد: در کشوری همچون سوئیس با وجود ثروت، امنیت و پیشرفت تکنولوژی آمار خودکشی بالا است؛ چراکه انسانیت، یادخدا، هویت، عرفان و کرامت از بین رفته و در جایی که اثری از این ارزش‌ها نباشد، باید منتظر چنین عواقبی نیز بود.

وی اضافه کرد: این معضلات و اتفاقات، اختصاصی به غرب ندارد، بلکه هر کسی که غربی فکر کند انتهای مسیرش همین است.

حکمرانی نظام امامت در ایران

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با بیان اینکه نظام امامت بر پایه یاد خدا و نظام اومانیسم و سکولاریسم، انسان گرا و بر پایه نفی یاد خداوند بنا شده است، ابراز کرد: شما در کشوری قرار دارید که نظام امامت در آن حاکم است نظامی که از مکتب دینی بر می‌خیزد و همین ویژگی، نظام ما را از دیگر نظام‌ها متمایز می‌کند.

حجت الاسلام ترابی ابراز کرد: نظامی که بر پایه یاد خدا باشد، قائل به وجود صاحبی برای این عالم است و انسان در چنین نظامی موجودی سرگردان نیست؛ بلکه موجودی هدفمند است که در محضر خداوند قرار دارد و به سوی خداوند بازمی‌گردد.

وی همچنین به دیگر ویژگی‌های نظام امامت اشاره و عنوان کرد: امامت نظامی است که برای تهذیب نفس، روح و باور‌های انسان از گهواره تا گور برنامه، جهان‌بینی و ایدئولوژی دارد و تمام نیاز‌های بشر را پوشش می‌دهد.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با بیان اینکه نظام امامت با چهار مهارت می‌تواند زندگی ما را سامان ببخشد و موجب هدایت انسان شود، گفت: بشر گرفتار افراط و تفریط شده و از زندگی لذت نمی‌برد؛ چرا که طرز درست زندگی‌کردن را بلد نیست و نظام امامت باید این را به افراد بیاموزد که نخستین اقدام لازم در این راستا تبیین قصه زندگی انسان و سپس بیان سبک زندگی دینی براساس قرآن و مکتب اهل بیت (س) است.

وی اضافه کرد: در مرحله سوم باید مهارت‌های عاطفی را به انسان‌ها آموخت و همین مهارت‌های عاطفی است که از ما انسانی متعادل می‌سازد و در مرحله چهارم نیز باید به مهارت‌های معنوی پرداخت؛ یعنی باید این را به دیگران آموخت که چطور نماز بخوانند که حالشان دگرگون شود و چطور روزه بگیرند که ذخیره دنیا و آخرت آن‌ها باشد.

حجت الاسلام ترابی نیت کردن را یکی از مهمترین مهارت‌های معنوی دانست و گفت: همین نیت کردن مثل نردبانی است که ما را صعود می‌دهد و موجب اوج گرفتن ما می‌شود و بودن در کنار مردم نیز یک مهارت معنوی است و باید دانست که چگونه با افراد رفتار کرد که بتوان بوسیله این رفتار، روی آنان تأثیر گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مقاطع و سطوح مختلف امامت را برشمرد و بیان کرد: امام کسی است که حرفش اجرا می‌شود و در امامت سه مقطع وجود دارد که امامت در مقیاس خرد، پایین‌ترین سطح آن است و در خانواده معنا پیدا می‌کند و امامت در مقیاس کلان نیز رهبر جامعه است که هدایت کلی جامعه را بر عهده دارد و مسائل کلی کشور تحت نظارت او است و یک امامت نیز در مقیاس میانی وجود دارد که امام محله از مصادیق این نوع امامت است.

حجت الاسلام ترابی با تأکید بر اینکه این نوع امامت یک شأن است و شغل نیست، افزود: امامان میانی غیر از کارگزاران نظام هستند و امامت در این لایه منصوب شدنی نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش و جایگاه بانوان و همسران امامان گفت: امامت یک زوج ترکیبی است که متشکل از امام و شریکه الامام می‌شود و در هرکجایی که امامی وجود دارد، جایگاه دیگری به نام شریکه الامام نیز وجود دارد.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با اشاره به همراهی حضرت خدیجه (س) با پیامبر گرامی اسلام (ص) و موفقیت دین اسلام گفت: این موفقیت صرفا در گرو ثروت و جایگاه حضرت خدیجه (س) نیست، بلکه بواسطه تلاش، معنویت، فداکاری و کار‌های اختیاری ایشان است.
همسران امامان شریک زندگی اجتماعی آنها هستند

وی در پایان خطاب به همسران امامان گفت: شما صرفا شریک زندگی شخصی امام نیستید، بلکه خواه یا ناخواه شریک در زندگی اجتماعی او نیز هستید و این یک جایگاه شرعی و نعمتی است که از سوی خداوند به شما عطا شده که باید در محضر خداوند پاسخگوی این نعمت و قدردان آن باشید و به احسن وجه از آن بهره گیرید و بدانید که هدایت مردم در گرو عمل شماست.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار