کد خبر: ۳۵۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

شریکة الامامی یک رسالت فاطمی است

استاد حوزه و دانشگاه، شریکة الامامی را یک رسالت فاطمی دانست و گفت: ما نیز باید با الگو قرار دادن بانوان ویژه صدر اسلام و با تأسی از آنان در این مسیر ارزشمند گام برداریم.
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

شریکة الامامی یک رسالت فاطمی است

به گزارش نهضت، کارگاه انگیزشی اخلاق با حضور راهیاران استانی و شهرستانی اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، زنجان، هرمزگان، همدان، مرکزی و مازندران به همت بنیاد هدایت برگزار شد.

در این کارگاه، زهرا عباسی فعال فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه در این جلسه و با استناد به قرآن و سخنان اهل بیت (س) به تبیین جایگاه و رسالت زنان پرداخت و گفت: طبق آیات قرآن، رسالت زن رسالت بسیار ویژه‌ای است و ما باید وظایف زنانه، همسرانه، وظایف خانوادگی و اجتماعی خود را براساس تعریفی که قرآن از ما دارد، عملیاتی سازیم.

وی با بیان اینکه قرآن یکی از استشهادات ما در مبانی فکری است، افزود: قرآن، آیات و سوره‌هایی همچون سوره نساء و سوره مریم را ویژه بانوان نازل کرده و شئونات ویژه‌ای در سوره نساء برای بانوان بیان شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در مقابل جایگاهی که قرآن برای زنان قائل شده به فمینیسم اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب‌های صنعتی، زنان با توجه به خلأ و کمبودهایی که در نقش، جایگاه و وظایف خود می‌دیدند به اقدامی غیر تخصصی و غیرمعمول روی آوردند و آن هم حذف کامل مردان از زندگی‌هایشان بود.

وی اضافه کرد: اکنون جهان در موج چهارم فمنیسم قرار دارد و در موج چهارم و پس از گذر چنددهه، متوجه اشتباه خود شدند و دریافتند که زن و مرد باید در کنار یکدیگر قرارگیرند؛ چرا که هرکدام از آن‌ها نقش و وظایف مختص به خودشان را دارند.

عباسی با بیان اینکه بزرگترین ظلم به زن، در نهضت فمنیسم اتفاق افتاد، عنوان کرد: اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که برده‌داری جنسی رواج یافته است و صهیونیسم جهانی نشست‌های محرمانه‌ای را در فلسطین اشغالی برگزار می‌کند و در لایه‌های پنهانی خود برای رواج فساد و خشونت نیرو تربیت می‌کند و تلاش می‌کند تا صهیونیسم حاکم بر جهان و کشورها باشد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: ما باید در این شرایط حساس احساس رسالت کنیم؛ چراکه از این اقدامات نه تنها جامعه زنان، بلکه به طورکلی جامعه انسانی آسیب خواهد دید. اساساً دو دسته جبهه وجود دارد یکی جبهه حق و دیگری جبهه باطل؛ که طبق فرموده امیرالمؤمنین در نهج البلاغه، اگر کسی در جبهه حق نباشد یقیناً در جبهه باطل قرار دارد.

عباسی با اشاره به آسیب‌هایی که در این شرایط و در صورت کوتاهی و سهل انگاری ما به‌وجود خواهد آمد، گفت: وقتی فساد رواج یابد، این فساد خانواده و نسل مرا هم دربرمی‌گیرد؛ لذا هر یک از ما باید احساس تکلیف کنیم و برای جلوگیری از رواج فساد در حد توان تلاش نمائیم.

وی در این میان وجود مقدس حضرت زهرا (س) را به عنوان بهترین الگو معرفی نمود و اظهار داشت: ایشان با وجود فرزندان خود، مسائل اجتماعی را رها نکردند و بعداز امیرالمؤمنین نفر اول جامعه در مسائل اجتماعی بودند.

انتقال پیام عاشورا به جهانیان، تماماً در گرو شریکة الامامی حضرت زینب (س) بود

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ارزش و توانمندی‌های ویژه زنان را برشمرد و گفت: وجود زنان در محیط خانواده و جامعه مهم است، چراکه بانوان قادرند تمدن سازی و فرهنگ سازی نمایند و خداوند در وجود آنان محبت، عقلانیت، خردمندی و توانمندی‌های مختلف را قرار داده که در عین حال که نقش مادری را ایفا می‌کند، قادر باشند در مسائل اجتماعی نیز به سهم خود ورود نمایند.

وی با بیان اینکه خداوند ظرفیت‌های عجیبی را در وجود زنان قرار داده است، افزود: خداوند صبر زنان را چند برابر صبر مردان و زن را سرچشمه محبت و سخن قرار داده به همین دلیل بانوان از ظرفیت سخنوری بالایی برخوردارند و زنان ملیکه الادب و ملیکه السخن هستند؛ اما هویت شناسی دختران و بانوان نسبت به جایگاه زن ضعیف است و به همین دلیل به خود و جایگاهشان افتخار نمی‌کنند.

عباسی همچنین با اشاره به حدیث "الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الأمَّهَات" بیان داشت: این روایت عمومیت دارد و طبق عموم آن و بالقوه بهشت زیر پای تمامی مادران است؛ اما بالفعل تمامی مادران را شامل نمی‌شود؛ چرا که نیاز است گنج الهی که ویژه بانوان است کشف و تبدیل به باور انسان شود و شکل عملیاتی پیدا کند و به فعلیت برسد و اگر زنان بتوانند آن را به بروز و ظهور برسانند این بهشت در وجودشان تجلی می‌یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین به واقعه عاشورا و نقش آفرینی حضرت زینب (س) در آن اشاره و عنوان کرد: حضرت زینب (س) در اوج سختی و مصائب با اقتدار رفتار کردند و قیام ایشان بعد از شهادت اباعبدالله (س) اولین قیام و زمینه ساز قیام توابین و مختار بود.

وی اضافه کرد: انتقال پیام عاشورا به جهانیان، تماماً در گرو شریکه الامامی حضرت زینب (س) بود و سخنان ایشان زلزله بیداری و بصیرت را در میان مردم ایجاد کرد.
این فعال فرهنگی بیان داشت: ما نیز باید این بانوان صدر اسلام را الگوی حرکت خود قرار دهیم و با تأسی از آنان در این مسیر ارزشمند گام برداریم.

وی هدف گذاری این رسالت را زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) دانست و گفت: اگر این رسالت به خوبی انجام شود، خداوند مقدمات فرج حضرت بقیه الله (عج) را فراهم می‌سازد.

عباسی در پایان سخنان خود با اشاره به جمله حضرت امام (ره) در کتاب صحیفه نور گفت: ایشان در این کتاب فرمودند: "زن تربیت ساز است همچنان که قرآن تربیت ساز است"، یعنی ایشان زن را در کنار قرآن قرار داده‌اند و غیر از این هم نیست، فقط باید خود را باور کرده تا بتوانیم در این مسیر تربیت ساز باشیم.

وی با بیان اینکه شریکه الامامی یک رسالت فاطمی است، افزود: شریکه الامام باید با افعال، گفتار و رفتارهای خود و با اذن و عنایت خداوند خانواده، جامعه و جهان را تربیت کند و قله این شریکه الامامی دست‌یابی به تمدن عظیم ظهور حضرت حجت (عج) است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار