کد خبر: ۳۵۴۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز :

برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی؛ اهم وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است

حجت الاسلام ولايي برحق گفت: در دور جدید، سازمان تبلیغات اسلامی حرکت متفاوتی را مطابق با گام دوم انقلاب انجام داد که تحولات بنیادین در کشور و به فراخور آن در این استان رخ داد.
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

به گزارش نهضت، گروه استان‌ها: امام خمینی (ره) از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی با توجه اقتضاسنجی‌ها و احصای نیازهای موجود اقدام به تشکیل نهادهای انقلابی کردند، ایشان سازمان تبلیغات اسلامی را در راستای اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی در یکم تیر ماه ۱۳۶۰ بنا نهادند.

از عمده وظایف سازمان تبلیغات اسلامی می‌توان به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی، زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها و تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه‌های ممکن، با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط اشاره کرد.

همچنین تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آن‌ها و تنویر افکار عمومی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی و تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد از دیگر وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است.

نزدیک شدن به ایام تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی بهانه‌ای شد تا با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ولایی‌برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گپ و گفتی درباره این سازمان و فعالیت‌ها و عملکرد آن بزنیم که در ادامه می‌خوانید:

 

امام خمینی (ره) چه هدف و برنامه‌ای از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی داشتند؟

امام راحل با نگاه، ژرف، عمیق، دقیق و سدیدی که به اسلام و انقلاب داشتند سعی کردند نظامات موجود در جمهوری اسلامی ایران را به بهترین وجه ممکن جانمایی و تصویب کنند، سازمان تبلیغات اسلامی یکی از شجره‌های مبارکی است که ایشان غرس کردند، سازمانی که هدف اصلی از تشکیل آن تبیین و تبلیغ اسلام ناب و الزامات جمهوری اسلامی بود.

 آیا سازمان تبلیغات اسلامی به اهداف مد نظر خود رسیده است؟

سازمان تبلیغات اسلامی در این چهل و اندی سال در مواقع مختلف موفقیت‌های متعددی داشته است که می‌توان با مطالعه در ظرفیت‌ها و برخی از گزارش‌ها و عملکردها به آن رسید که این سازمان نسبت به شرایط زمانی کارهای غیرقابل باوری را انجام داده است و دستاوردهای بسیار بزرگی را رقم زده است.

این سازمان در اوایل تأسیس انقلاب به نوعی، در دوران هشت سال دفاع مقدس با الزامات دیگر و در دوران جنگ نرم با سبک دیگر وظایف خود را انجام داده و به بهترین شکل نقش‌آفرینی کرده است.

بسیاری از ظرفیت‌ها و عملکردهای سازمان تبلیغات اسلامی ممکن است از منظر ناظران عادی پنهان بماند اما جریان‌های عمیق و اصیل منابر و مساجد، جریان مؤثر هیئات مذهبی، حرکت‌های قرآنی، تولیدات رسانه‌ای و بعضاً ظرفیت و عملکرد بانوان مبلغه و فرهنگی گوشه‌ای از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که الحق والانصاف طی ادوار مختلف عملکرد در خوری داشتند.

 نقش‌آفرینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز در ساماندهی و جهت‌دهی فکری گروه‌های مذهبی و همچنین حمایت از گروه‌های جهادی تبلیغی تا چه اندازه‌ای است؟

در دور جدید، سازمان تبلغیات اسلامی حرکت متفاوتی را مطابق با گام دوم انقلاب در کشور انجام داد که تحولات بنیادین در کشور و به فراخور آن در استان رخ داد، احیای روابط تشکل‌های مرتبط بین سازمان و ارتقای جایگاه سازمان در راهبری مجموعه‌های زیست‌بوم البرز به عنوان مأموریت جدی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قرار گرفت و در این راستا گام‌های مؤثری توسط زحمت‌کشان این عرصه برداشته شد.

انسجام متفاوت‌تر هیئات مذهبی استان، فعالیت دوچندان محموعه‌های قرآنی، جریان فعال امامان محله و جایگاه آنها در محلات و مناطق محدوده خودشان و تشکل بانوان فرهیخته و نهضت تبلیغ بانوان تنها گوشه‌ای از این زحمات است که به عینه می‌تواند رشد و ارتقای هر کدام از آنها مورد مداقه ناظران عرصه فرهنگ استان قرار بگیرد.

یکی از نکات بارز اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان البرز انسجام بین تشکل‌های همسو به عنوان یک هدف پربرکت است، کانون مداحان استان و شهرستان‌ها کاملاً حضور فعال دارند و با تنوع جلسات و برنامه‌ها توانسته‌اند کاملاً جایگاه خود را بازیابی کنند، با بهره‌گیری از توان امامان محله فعال یعنی امامان جماعت مساجد فعال ظرفیت متفاوتی ایجاد شده و انسجام نسبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است، مجموعه خطبایی که در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند تبدیل به تشکل حلقه میانی فعال شدند و در حال انسجام، آموزش و برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح افراد و مؤثرین خود هستند.

افق و برنامه بلندمدت اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز بر مبنای خط ریل ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری چیست؟

به طور کلی ارتقای کمی و کیفی سطح مجموعه‌های مرتبط با سازمان در دستور کار است و راهبری این مجموعه‌ها به دور از تصدی‌گری را به عملیات اجرایی در استان البرز مد نظر داریم، جریان رسانه‌ای مناسبی با همراهی حوزه هنری و ظرفیت‌های موجود آن و هنرمندان استان راه‌اندازی شده است که برکات آن در جای جای استان نمود دارد، به حول قوه الهی توفیق شود که وظایف خود را در عرصه‌های مختلف فرهنگی انجام دهیم و روز به روز شاهد نمود و تأثیر بیشتر ظرفیت‌های مردمی فرهنگی در این استان باشیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار