کد خبر: ۳۵۷۶
«پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای» منتشر شد

کتابی در معرفی و نقد تصوف تشکیلاتی فعال در ایران و جهان

یکی از مهمترین مباحث کتاب این است که آیا مفهوم صوفی در عصر ائمه علیهم‌السلام با مفهوم صوفی قرن‌های بعد تفاوت پیدا کرده است؟ یا اینکه صوفیان در بستر رشد تاریخی خود، تغییر عقیده و رفتار داده‌اند؟
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزه‌های سلاسل صوفیه و نقد آن‌ها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

این تحقیق، حاصل ۱۰ سال تدریس مؤلف در دوره‌های مختلف نقد و بررسی تصوّف در حوزه علمیه قم و نشست‌های تخصصی جریان‌شناسی تصوّف و نقد آداب و اعتقادات صوفیه در مراکز علمی دانشگاهی در سراسر کشور است، که اکنون در قالب کتاب، در گروه عرفان و فلسفه پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام تدوین یافته است.

کتاب، هفت بخش دارد؛ در بخش اوّل «موقعیت‌سنجی تصوّف در میان جریان‌های فکری معاصر و رابطه آن با تشیّع» و در بخش دوم «پیشینه، سرچشمه و تحولات تصوّف» مورد بررسی قرار گرفته است. «رمزگشایی از سران تصوّف در منابع دینی»، عنوان بخش سوم کتاب است. در بخش چهارم به «نقد مکاتب و سلاسل تصوّف» و در بخش پنجم به «تبیین و نقد مهم‌ترین عقاید و آموزه‌های تصوّف» پرداخته شده است. «تصوّف معاصر و روش‌شناسی جذب و مواجهه فعّال» در بخش ششم و «منبع‌شناسی تصوّف و نیم‌نگاهی به عرفان اسلامی» در بخش هفتم مورد کنکاش قرار گرفته است.

برخی سوالاتی که کتاب عهده‌دار پاسخ به آن‌هاست، به شرح زیر است:
۱- آیا تصوف یک فرقه فکری مذهبی است یا یک جریان تاثیرگذار اجتماعی؟

۲- چگونه می‌توان بین حقیقت تصوف با تصوف فرقه‌ای فرق گذاشت؟

۳- رابطه عرفان و عارف با تصوف و صوفی چیست؟ آیا این دو یکی هستند یا از یکدیگر متمایزند؟

۴- آیا مفهوم صوفی در عصر ائمه علیهم‌السلام با مفهوم صوفی قرن‌های بعد تفاوت پیدا کرده است؟ یا اینکه صوفیان در بستر رشد تاریخی خود، تغییر عقیده و رفتار داده‌اند؟ تحولات، مکاتب و گستره فعالیت‌های این جریان در جهان معاصر چگونه است؟

۵- سلسله‌ها و طریقت‌های متعدد و متنوع صوفیان دارای چه شاخصه‌ها و آدابی هستند؟ علل این تعدد و تنوع سلاسل در چیست؟ و چگونه این سلسله‌ها، آداب و عقاید، رنگ و بوی دینی و اسلامی گرفته است؟

۶- فرقه‌های صوفیه تشکیلاتی فعال در ایران و جهان چه هستند و چه عقاید و آدابی دارند؟

۷- مهمترین انتقادات وارد بر اعتقادات هر یک از فرقه‌های صوفیه تشکیلاتی چه هستند؟

۸- آیا همه رهبران و اقطاب این سلاسل دارای مذهب تشیع هستند یا بر عقیده اهل تسنن‌اند؟

۹- رفتار‌های زهاد و صوفیان و مرتبطین با معصومین علیهم‌السلام چگونه قابل تحلیل است؟

۱۰- راهبرد‌های مواجهه با این جریان چیست؟ آیا راهبرد‌های مواجهه با این جریان در ایران و در خارج از ایران به ویژه در کشور‌های بسترساز اندیشه وهابیت، یکسان است؟

۱۱- عرفان اسلامی اهل بیت علیهم‌السلام دارای چه شاخصه‌هایی است و با تصوف و عرفان‌های نوظهور دینی چه تفاوت‌هایی دارد؟
«پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزه‌های سلاسل صوفیه و نقد آن‌ها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در ۸۴۸ صفحه، با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۲۱۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر شده‌است.

کتابی در معرفی و نقد تصوف تشکیلاتی فعال در ایران و جهان

ارسال نظر