کد خبر: ۳۶۹۴
نگاهی به چهل و یک سال فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی

روایت جهاد تبین و تبلیغ اسلام ناب

سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از ظرفیت فضا و افراد متخصص و به روز باید پاسخگوی شبهات و پرسش‌هایی باشد که توسط دشمن همواره طراحی می‌شود تا آرامش فکری مردم را برهم بزنند.
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

در چنین روزی در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد. با پیروزی انقلاب و پایه گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌های که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند به صورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت. در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند. سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

سازمان تبلیغات اسلامی با جهاد تبیین دسیسه دشمنان را خنثی کند

در طی سال‌هایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندی‌های مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاست‌های کلی نظام اسلامی فعالیت‌های این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است. در گذشته این سازمان توسط بزرگانی چون آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، حجت الاسلام خاموشی و قبل از آن توسط شورایی متشکل از شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله امامی کاشانی، اداره شده است.

پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویاست، و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال ۱۳۸۰ هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فناوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. بر همین اساس نظر به اهمیت و حجم برنامه‌های مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقیق و سریع اصلاحات مورد نیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تأسیس مؤسسات تخصصی صورت گرفته است که می‌توان به برخی از جمله مؤسسه تبیان، خبرگزاری مهر، ویکی فقه، دانشگاه سوره، پژوهشکده باقرالعلوم، دارالقرآن کریم، حوزه هنری، مدارس معارف اسلامی و بنیاد دعبل خزایی اشاره کرد.

سازمان تبلیغات اسلامی با جهاد تبیین دسیسه دشمنان را خنثی کند

بخشی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی، زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها، تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه‌های ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی، تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی، و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه‌ای در صورت لزوم است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار