کد خبر: ۳۶۹۷

مروری بر عملکرد اداره کل بانوان سازمان تبلیغات در ماه گذشته

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ماه گذشته برنامه‌های مهمی داشت که برخی از مهمترین عناوین آنان اختتامیه دوره جهاد تبیین، برگزاری همایش دختران روح الله بود.
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

 اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ماه گذشته برنامه‌های مهمی با عناوین اختتامیه دوره جهاد تبیین، برگزاری اولین نشست فصلی هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران‌کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت کارگروه حجاب و عفاف، همایش بزرگ «دختران روح‌الله»، از جهاد تبیین خانم‌ها تا اجرای «رفیقانه» و «فردامون»، چالش‌ها و فرصت‌های کنشگری بانوان در ۱۵ منطقه تهران، برگزاری سومین جلسه مشترک کارگروه عفاف و حجاب، ششمین نشست کنگره بین‌المللی «ولایت اجتماعی زن» با محوریت بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه (س)، برگزاری نشست مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران، در راستای اجرای طرح کنشگری نوجوانان در عرصه جهاد تبیین، برگزاری نشست کارگروه عفاف و حجاب با حضور بیش از ۵۰ نفر از مدیران مدارس استان تهران را در دستور کار خود داشت که در ادامه به اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نقش بانوان به عنوان تبیین‌گر در گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی مشخص شود

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر به مسیر شکل‌دادن پیشرفت ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: زنان ما برای اینکه بتوانند راهبر این صحنه باشند و در رقم زدن فتوحات پیشرو باشند، لازم است بصیرت کافی را نسبت به وضعیت امروز ما و هندسه تهدیدات و ظرفیت‌های امروز انقلاب اسلامی داشته باشند.

به گفته وی، یکی از هنرهای زنان در دفاع مقدس این بود که پای کار انقلاب اسلامی آمدند؛ یعنی مسأله زنان را در جامعه جنسیتی ندیدند، بلکه نقش و اثرگذاری آن‌ها به‌عنوان یک زن با مجموع لطافت‌ها و ظرافت‌هایشان دیده شد و زنان، خودشان را پیدا کردند و همان، مسیر هویت‌بخشی آن‌ها شد.

نقش‌آفرینی‌های دستگاه‌های تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اولین نشست فصلی هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران‌کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی که یکشنبه ۸ خرداد با مشارکت کارگروه عفاف و حجاب در راستای ارائه طرح‌ها و برنامه‌های اداره‌کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، با ابراز این‌که «وضعیت عفاف و حجاب، موضوعی مخفی نیست که لازم باشد درمورد آن جست‌وجو کنیم تا ببینیم اوضاع چگونه است»، گفت: مسئله اصلی، نقش‌آفرینی‌های دستگاه‌های تبلیغی در وضعیت عفاف و حجاب کشور است، درواقع این ادعای ما که می‌خواهیم تبلیغ مردمی باشد و مردم را برای ترویج عفاف و حجاب به میدان بیاوریم از مسیرهای متداول عبور نمی‌کند.

وی اظهار کرد: مسیری که برای ما مفروض است و نقطه هدف ما در این قضیه این است که چگونه می‌توانیم مردم را در ترویج حجاب، نشر خوبی‌ها و منع از زشتی‌ها فعال کنیم.

برگزاری همایش بزرگ «دختران روح‌الله»

در آستانه سی و سومین سالگرد بزرگداشت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همایش بزرگ دختران روح الله به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و سازمان تبلیغات اسلامی در مرقد مطهر امام راحل برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس کمساری، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام راحل در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در میان همه دستاوردهایی که حاصل انقلاب اسلامی بوده و در تمامی بخش‌ها و ابعاد شخصیت، سیره و اندیشه حضرت امام مشهود است و می‌توان به دو بعد سیاسی و اجتماعی تقسیم کرد.

به گفته حجت‌الاسلام عباس کمساری، گردهمایی دختران روح‌الله در آستانه سی‌وسومین سال ارتحال حضرت امام این پیام را مخابره می‌کند که نسل انقلابی بعد از ۳۳ سال رحلت امام همچنان در خط امام و پیرو و معتقد به فکر و آرمان‌های ایشان است و تنها مکتبی که می‌توان به عنوان مکتب انسان ساز و جریان ساز همچنان موتور پیشرفت کشور را به حرکت در آورد مکتب حیات بخش امام است که ریشه در مکتب اسلامی دارد.

از جهاد تبیین خانم‌ها تا اجرای «رفیقانه» و «فردامون»

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت میلاد کریمه اهل بیت (س) به بیان طرح‌ها و برنامه‌های این اداره کل در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی دختران به‌عنوان تنها آینده‌سازان و مادران فردای ایران اسلامی پرداخت و گفت: از اقدامات اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، تشکیل کارگروه «جهاد تبیین» است، زیرا زنان با استفاده از ابزار هنر و تأثیرگذاری فردی، خانوادگی و اجتماعی خود، در خط مقدم این جهاد حضور دارند و هدف از تشکیل این کارگروه نیز پی بردن به دغدغه‌های دختران است.

این طرح، تقریباً دو سال است که اجرا می‌شود و به‌مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر، از سوی کارگروه نظام تبیین اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، پویشی با عنوان «حرف‌آورد» با رویکرد بیان دغدغه‌های دختران از ۹ تا ۱۵ خرداد اجرا می‌شود.
دختران می‌توانند دغدغه‌های خود را در قالب کلیپ‌های یک الی سه دقیقه‌ای از طریق سایت و پیج اینستاگرام حرف‌آورد ارائه کنند. با توجه به این‌که در هر استان و شهرستان، کارگروه نظام تبیین وجود دارد، مشکلات و دغدغه‌ها از طریق کارشناسان جمع‌آوری و راهکارهای مناسب ارائه می‌شود و در صورت لزوم با سایر دستگاه‌ها مانند دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و … در راستای حل مشکلات مذاکره می‌کنند.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنشگری بانوان در ۱۵ منطقه تهران

کارگاه حل مسئله با رویکرد مشارکت جمعی ویژه بانوان طلبه در راستای کنشگرسازی دختران نوجوان، دوشنبه، نهم خرداد در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

این کارگاه آموزشی بنا به ضرورت ارتقای حس خودباوری و ایجاد هویت در زنان شهر، مشارکت دادن بانوان در حل مسائل پیرامونی و ایجاد روحیه مطالبه‌گری و نگاه مدیریتی داشتن به مسائل از سوی بانوان با حضور مرتضی تسخیری، مدرس کارآفرینی استارتاپ‌های اسلامی برگزار شد و طلابی که در این کارگاه آموزشی شرکت کردند، به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه (س) که روز دختر نام‌گذاری شده در سطح ۱۵ منطقه تهران همین رویکرد کنشگری را اجرا کردند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

تشکیل بانک اطلاعاتی از اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب

سومین جلسه مشترک کارگروه عفاف و حجاب، با حضور حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم و تحقیقات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، بسیج جامعه زنان کشور و دبیر کارگروه عفاف و حجاب استان تهران در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، اصل برگزاری جشنواره فرهنگی هنری عفاف و حجاب با تأکید بر بازخوانی مجدد طرح مورد تصویب قرار گرفت به نحوی که در آن دو حوزه مهم استعدادیابی و بانک محصول به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری ششمین نشست کنگره بین‌المللی «ولایت اجتماعی زن»

ششمین نشست کنگره بین‌المللی «ولایت اجتماعی زن» با محوریت بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه (س)، پنجشنبه ۱۹ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، رئیس شورای راهبردی زن و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ، عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد جمعیت این وزارتخانه و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در سالن وزارت کشور برگزار شد.
حسن رحیم‌پور ازغدی، پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم به دو شرطی که برای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان گذاشته شده اشاره کرد و گفت: یکی از شروط این است که مراقب باشید، روابط انسانی تبدیل به روابط جنسی نشود و مهمترین کارکرد حجاب در این زمینه، این است که وقتی مرد و زن پوشیده باشند، تفاوت‌های جنسی به چشم نمی‌آید.
وی با تأکید بر این‌که مانعی برای ولایت اجتماعی زن وجود ندارد، اظهار کرد: فقط شروطی گذاشته شده که برای حفظ حقوق و کرامت زن است که یکی از آنها، مسئله جنسی نشدن فضای کار اجتماعی و سیاسی است که حریم زن و مرد رعایت شود و یکی هم مربوط به هر دو جنس زن و مرد است که هر دو باید خود را رشد دهند تا برای ملاقات با خدا آماده شوند.

صدور بیانیه اداره‌کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی علیه «حامیان فیلم عنکبوت مقدس»
به دنبال اقدام ضد فرهنگی و نمایش فیلم موهن عنکبوت مقدس در جشنواره فیلم کن که موجب خشم و انزجار مسلمانان و شیعیان شد، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار پیگیری حقوقی و قانونی موضوع از سوی مراجع ذی‌صلاح شد.

بررسی چالش‌های پیش روی ولایت اجتماعی بانوان

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی طی گفتگویی در راستای برگزاری کنگره ولایت اجتماعی زن به بررسی چالش‌های پیش روی ولایت اجتماعی بانوان پرداخت و گفت: امروز دختران با ارزش‌های اسلامی به‌گونه دیگری مواجه هستند. دختر امروز ما برداشتی از واقعیت دهشتناک جنگ و مبارزه نظامی ندارد و مسائل نظامی را در تعقیب و گریز در بازی‌های رایانه‌ای فهمیده و تجربه کرده و امروز شاید اکثر اوقات نوجوانان در فضای مجازی با گزینه‌های متنوع و متکثری که برای او قدرت انتخاب ایجاد می‌کند، می‌گذراند و حتی زمانی که در عالم حقیقی است به نوعی تخلیات خود را در فضای مجازی دنبال می‌کند و با توجه به این‌که در بدست آوردن فناوری‌های نو در دنیای مدرن از والدین خود هم جلوتر است، شاید دیگر آن‌طور که باید والدین را برای تأسی قبول ندارند و واقعیتی که امروز در زندگی دختران وجود دارد، این است که نهایتاً در دنیای حقیقی در ارتباط با همسالان و دوستان در گروه‌های رفاقتی خود بیشترین اثرپذیری را دارند.

وی معتقد است که طرح‌هایی مانند «رفیقانه»، پاسخی اثباتی به جاری شدن نیاز عاطفی اوست. نیاز طبیعی که به تدریج در دنیای مملو از اوهام امروز در حال انقراض است و درواقع رفیقانه تلاش جمعی برای احیای زیرساخت‌های این جوشش است. رفیقانه جایی برای تجربه هیجان‌انگیزها در بستری است که تا حد ممکن سیاهی‌ها و پلیدی‌ها از آن‌ها زدوده شده و آرامش و سلامت را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

برگزاری نشست مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران در راستای اجرای طرح کنشگری نوجوانان

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی در نشست مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار کرد: بهتر است درمورد اهداف مشترک بررسی صورت پذیرد و به نقطه توافق دقیق برسیم. مسأله ما در جهاد تبیین، نه جذب حوزه علمیه است که به خودی خود مهم است و نه مسأله پرکردن جدول آمار سازمان تبلیغات اسلامی است. مسأله نظام در اصل، قیام جوانان است.

وی معتقد است در زمینه محتوا ضعف‌هایی وجود دارد و تا دروس تراز انقلاب اسلامی خیلی فاصله داریم. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به کار مقطعی اکتفا نشود. ما در جهاد تبیین می‌خواهیم دانش‌آموز و دانشجو را به نقطه کنشگری برسانیم.

برگزاری نشست کارگروه عفاف و حجاب با حضور مدیران مدارس تهران

در نشست کارگروه عفاف و حجاب اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی که با حضور بیش از ۵۰ نفر از مدیران مدارس استان تهران به عنوان مدیران پیشرو در حوزه عفاف و حجاب و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، مواردی از سوی مدیران مورد تأکید قرار گرفت که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود.

باید کلاس‌های آموزش سواد رسانه‌ای با بهره‌مندی از نیروهای نخبه در دستور کار قرار گیرد.
جای مدرس خانواده در مدارس خالی است.
باید به صورت غیر مستقیم و با رفاقت‌مداری، عفاف و حجاب را در بین نوجوانان ترویج کنیم.
نوجوانان نیاز به دیده‌شدن و شنیده‌شدن دارند.
باید جشن‌ها را در کنار مراسم عزاداری جدی بگیریم.
مدارس آمادگی پذیرش حوزویان با بیان خوب را دارند، باید افراد متخصص و نخبگان در حوزه وارد عمل شوند.

ارسال نظر