کد خبر: ۳۶۹۹
قائم مقام بنیاد هدایت:

اولویت بخشی به مسجد

حجت الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت به رویکرد جدید سازمان تبلیغات اشاره و اظهار داشت: رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی با مدیریت حجت الاسلام قمی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی به عنوان چشم انداز جدی این بیانیه همزمان شد.
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

آئین چهل و یکمین سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و گردهمایی مدیران ارشد سازمان تبلیغات برای تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام و با هدف معرفی و تجلیل از الگوهای برتر تبلیغ مردمی با حضور حجت الاسلام محمد قمی و جمعی از مسؤولان و مبلغان کشوری در حسینیه جماران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت به رویکرد جدید سازمان تبلیغات اشاره و اظهار داشت: رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی با مدیریت حجت الاسلام قمی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی به عنوان چشم انداز جدی این بیانیه همزمان شد. از این جهت سازمان تبلیغات اولویت بخشی به مسجد و فعالیت‌های مسجد را جز طراحی‌ها و اولویت‌های اصلی در سیاست‌های کلان راهبردی خود قرار داد. بر اساس این هدف و دیدگاه سازمان تبلیغات اقدام به تأسیس بنیاد هدایت با شعار تعالی شبکه امامت مسجد کرد. بزرگانی همچون آیات میرباقری، عابدینی، مهدوی اصفهانی و دیگر بزرگواران هیأت امنای این بنیاد را تشکیل دادند و به طراحی الگویی از مسجد جامعه‌پردازی که قرار است به سمت تمدن‌سازی حرکت کند، را آغاز کردند.

وی افزود: مسجد یکی از اولویت‌های سازمان تبلیغات است و به طور طبیعی وظیفه ذاتی سازمان تبلیغات تمرکز بر مسائل مربوط به امامانی است که در مسجد و محله فعالیت و امامت می‌کنند، به همین خاطر بنیاد هدایت رویکرد خود در بحث توجه و تمرکز به مسجد را بر امام مسجد که به تعبیر مقام معظم رهبری محور مسجد است، قرار داد و تمام تلاش خود را با شعار تعالی امامان مساجد سراسر کشور بر این مسئله منعطف کرد.

ضرورت تدوین سند ملی مسجد

قائم مقام بنیاد هدایت با بیان اینکه علاوه بر سخت‌افزار و کالبد مسجد یکی از مسائلی که در مسجد حائز اهمیت است، نرم‌افزار مدیریت مسجد است و اینکه مسجد قرار است با چه نرم‌افزار مدیریتی فعالیت کند و به سمت جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی حرکت کند ادامه داد: به طور طبیعی نرم‌افزاری که باید در مسجد احیا و اقامه شود، نرم‌افزاری با مدل امامت است. به این معنا که طلبه‌ای که امام جماعت مسجد است فراتر از نگاه تبلیغی صرف و اقامه یک نماز و مناسک باید با الگوی امامت در مسجد و محله ورود کند و شعاع خدمات‌رسانی و وظایف خود را حول محور محله و مسجد تعریف کند. الگوی این حرکت الگوی امامت است و باید جنس مدیریت مسجد و تعامل با مردم، کنشگران و مسجد از جنس امامت باشد. روحانی مسجد باید بتواند با الگوی امامت در مسجد فعالیت کرده و به مردم خدمت‌رسانی کند.

غلامی تاکید کرد: از دیگر نیازمند‌هایی که در مسجد مورد توجه است و جای آن در سال‌های متمادی انقلاب اسلامی خالی و دغدغه همه فعالان مسجد بوده، سند جامعی است که بر اساس آن نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌هایی که با مسجد ارتباط دارند نسبت و جایگاه خود را با مسجد تعریف کنند. بر اساس ابلاغی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل سند مهندسی فرهنگی کشور به سازمان تبلیغات داشتند، قرار شد سند تحول مسجد و ساماندهی آن توسط سازمان تبلیغات تهیه شود. از این جهت یکی از کار‌هایی که در یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفت تدوین سند ملی مسجد با الگوی امامت بود. این کار به چالش نخبگانی فرهیختگان و فعالان مسجد قرار داده شد و در حال حاضر نسخه‌های تکمیل شده و ارتقا یافته آن در حال تدوین و نهایی شدن است. سند جامع مدیریت مسجد در دو بخش حکمرانی بر مسجد و حکمرانی از مسجد طراحی شده و امید است بتواند کارکرد و نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی گفت: از دیگر اتفاقات مبارکی که در دستور کار بنیاد هدایت است، توانمندسازی شبکه امامت مسجد و محله، تولید دانش، تجربه‌نگاری و الگوسازی از امامان موفق و اراده این الگو‌ها و تجربه‌های میدانی به دیگر اعضای شبکه برای رشد و توانمندسازی است. بر اساس همین نگاه بنیاد هدایت الگوی خود را برای رشد و توانمندسازی امام الگوی راهیاری قرار داده و با ابزار گعده در تلاش است امامان محلات و مساجد را دور هم جمع کند و دانش و تجربه‌ای که در حال استخراج از میدان، تولید و تدوین است در اختیار دیگر اعضا و دیگر امامان مسجد و محله قرار داده شود. در همین راستا سامانه تجربه‌نگار در دست بهره‌برداری است و امامان محترم می‌توانند از این سامانه استفاده بکنند.

قائم مقام بنیاد هدایت در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم در افق پیش روی فعالیت‌های مسجد شبکه امامان مساجد را هم‌افزا، هم راستا و هم جهت کرده تا از این رهگذر حرکت، فعالیت و تلاش‌های این عزیزان اثرگذار بوده و بتواند اتفاقات مبارک و بزرگی را به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ نظام دینی و ولایی در حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن‌سازی اسلامی رقم بزند.

ارسال نظر