کد خبر: ۳۷۳۴

تلاش روحانی مسجد برای نجات محکومان به قصاص

امام یکی از محلات لردگان و امام مسجد امام سجاد (ع) این شهر سالهاست که برای گرفتن رضایت از اولیای دم شرایط آزادی ده ها زندانی محکوم به قصاص را فراهم کرده است.
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

به گزارش خبرنگار نهضت، سالهاست حجت‌الاسلام شمس در کنار فعالیت‌های فرهنگی که در طی سه دهه گذشته درشهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری به عنوان امام محله انجام داده ماجرای ورود او به پرونده‌های قصاص و گرفتن رضایت اولیای دم پررنگ‌تر باشد.

او چندین دهه از عمرش را صرف حل و فصل اختلافات و نزاع‌های قومی و خانوادگی کرده و اگر نگاهی به لیست رضایت‌های که تا به امروز گرفته بیندازیم  ده ها پرونده قصاص را منجر به رضایت کرده است.

حجت الاسلام شمس خاطرات زیادی از هر پرونده‌ای که به سرانجام رسانده است دارد، اما خیلی اتفاقی پایش به ماجرای رضایتگیری برای زندانی‌ها باز شد. او ماجرا را اینطور تعریف می‌کند:

سال‌هاست در مسائل اجتماعی حضور داشتم و تلاش می‌کردم گره از کار مردم بازکنم. چه آن زمان که جوان‌تر بودم و چه حالا که مویی سفید کرده ام. چندسال پیش بود که یکی از رفقایم گفت اتفاقی پیش آمده و نیاز هست یک نفر ریش سفیدی کند تا این مشکل حل شود.خیلی خوب به خاطر دارم که آن روز برای کار دیگری رفته بودم که درجریان این ماجرا قرار گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: به هرحال قدم در این راه گذاشتیم و با کمک ریش سفیدان و آدم‌های مؤثر موفق شدیم به طرفین ماجرا که با هم اختلاف مالی داشتند صلح ایجاد کنیم. ماجرای این صلح هم به نوبه خود جالب بود. جمعیتی را جمع کردیم، هر دو طرف یعنی طلبکار و بدهکار هم بودند. شروع کردیم به تکبیر گفتن. همین ذکر نام خدا باعث شد چنان شورو نشاطی درجمعیت ایجاد شود و بتوانیم مشکل را حل کنیم. به همین خاطر می گویم اگر فردی بدون غرض شخصی وارد کار خیر شود مردم به خوبی از او و کار خیری که انجام می دهد استقبال می‌کنند.

گرفتن رضایت از اولیای دم کار سختی است

این روحانی فعال هرجایی که لازم باشد برای حل مشکلات مردم حضور پیدا می‌کند. حاج آقا شمس می‌گوید:گرفتن رضایت کار دشواری است مخصوصا اگر این پرونده‌ها مرتبط با موضوع قتل باشد. به‌خصوص وقتی کنار یک پرونده باید پرونده‌های ریز و درشت را هم پیگیری و حل و فصل کنی. این روز‌ها کارمان برای گرفتن رضایت خیلی زیاد شده و دامنه فعالیت هایمان از شهر و استان خودمان به استان‌های دیگر مثل خوزستان و اصفهان رسیده است. اگر هم نتوانیم در این پرونده‌ها حضور داشته باشیم حداقل کاری که از دستمان برمی آید این است که آن‌ها را راهنمایی کنیم. بگوییم چه کار انجام دهند و چه کار انجام ندهند تا پرونده به سرانجام برسد.

وقتی امام رضا (ع) رضایت قاتل را گرفت

حاج آقا شمس خاطرات زیادی برای تعریف کردن دارد. او درباره یکی از پرونده هایش اینطور می‌گوید: پرونده ای از حکم قصاص مردجوانی در خوزستان به ما اعلام شد. طبق بررسی‌های اولیه متوجه شدیم 8 سال پیش درجریان یک درگیری مردجوانی  دست به قتل فرد دیگری زده و حالا پس از گذشت این سالها پیشمان شده است. حکم قصاص برای قاتل صادر شده بود وفرصت زیادی هم نداشتیم. تا به آن روز خیلی‌ها برای گرفتن رضایت پیش قدم شده بودند. اما مادر مقتول حتی اجازه نداده بود کسی وارد خانه اش شود.

وی در ادامه گفت: توکل به خدا کردیم و از لردگان به مسجد سلیمان محل زندگی اولیای دم رفتیم. ساعت‌ها مقابل خانه آن‌ها نشستیم تا اینکه مادر مقتول اجازه داد به داخل خانه برویم. سرصحبت که باز شد از سیره ائمه اطهار (ع) در زمینه گذشت و بخشش گفتم.

حاج آقا شمس ادامه  می دهد: در میان حرف هایمان به او گفتم چه کار کنیم که شما رضایت بدهید. آن مادر هم گفت می‌روم مشهد پابوس امام رضا (ع). همان موقع هماهنگ کردم که این خانواده چند روزی را به مشهد بروند. وقتی هم از مشهد بازگشتند رضایت دادند و آن قاتل قصاص نشد.

او در ادامه می‌گوید: ۶ ماه پیش بود که در جریان پرونده دیگری قرار گرفتیم.در این پرونده نیز خیلی‌ها پادرمیانی کرده بودند، اما نتیجه مثبتی دربر نداشت. ابتدا به خانه قاتل رفتیم. پدر ومادر پیری داشت. وقتی متوجه شدم پیگیر رضایت فرزندشان هستیم چند بچه کوچک را آوردند گفتند این‌ها نوه هایمان هستند، اجازه ندهید آن‌ها یتیم شوند. در این ماجرا هم خیلی بالا و پایین داشتیم و رفت و آمد کردیم. خوشبختانه در این پرونده هم موفق شدیم رضایت بگیریم. خوشحالی بچه‌های فرد زندانی از شنیدن این خبر آنقدربرایم جذاب بود که خستگی را از بدنم خارج کرد.

رسیدگی به ۲۰۰ خانواده از ایتام

اما ماجرای رضایت گیری برای زندانیان تنها فعالیتی نیست که این روحانی انجام می‌دهد. حاج آقای شمس در خصوص کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند هم مدت زیادی است که با کمک خیرین و اهالی درحال انجام دادن است. او می‌گوید: خیریه ای که در مسجد راه اندازی کرده ایم تا به امروز ۴۰۰ خانواده را تحت پوشش خود قرار داده است.  ۲۰۰ خانواده ایتام  نیز تحت پوشش هستند  که با کمک خیرین نیاز‌های آن‌ها را تأمین می کنیم.

تلاش روحانی مسجد برای نجات ۱۰۰ محکوم به قصاص

ساخت منزل برای نیازمندان

یکی دیگر از فعالیت‌های این روحانی ساخت خانه برای نیازمندان است. او می‌گوید: نزدیک به ۳۰ باب منزل برای نیازمندان ساخته شده است. بخشی از هزینه این خانه‌ها توسط نهاد‌های مربوطه و آورده نیازمندان نیز توسط ما و با کمک خیرین تأمین می‌شود.

به گفته حاج آقای شمس گروه جهادی مسجد امسال ایجاد شده است. چراکه برخی افراد منازل‌شان حمام ندارد و یا نیاز به تعمیرات دارد؛ بنابراین تلاش کردیم با ایجاد گروه جهادی و استفاده از نیرو‌های متخصص محله این مشکلات را خودمان حل کنیم.

مشاوره

این امام محله بخشی از وقت خود را هم به ارائه مشاوره خانواده اختصاص داده است. چراکه سال‌ها در این حوزه کار کرده و در دانشگاه علوم پزشکی به زوج‌ها مشاوره داده و در جهت تحکیم خانواده‌ها تلاش می‌کند.وی می گوید: در راستای پیشگیری از اعتیاد باید تلاش کنیم. اعتیاد یکی از معظلات امروزه جامعه است. همین نگاه به ماجرای اعتیاد باعث شد  دوره‌های مختلفی را برگزار کنیم و در این خصوص به ارائه آموزش‌هایی به خانواده‌ها بپردازیم.

اشتغال آفرینی در حوزه‌های مختلف

او در حوزه اشتغال‌زایی هم دست به کار‌هایی زده است. از جمله این اقدامات کمک به تولید نان محلی در منازل است.حاج آقا شمس می گوید: برای این کار ابتدا با کمک خیرین در مراحل ابتدایی آرد برای افراد تهیه می کنیم و پس از مدتی افراد به صورت مستقل کار را ادامه می‌دهند. خوشبختانه این روش موفق بوده و افراد به تولید و فروش نان محلی ادامه می‌دهند.

این روحانی فعال می گوید: برای کاشت زعفران نیز پیازچه زعفران تهیه و در اختیار افراد متقاضی گذاشته می‌شود. افراد از متراژ‌های کوچک شروع به کشت می‌کنند و به تدریج کار خود را گسترش می‌کنند. خوشبختانه تاکنون برای حداقل ۳۰ نفر نیز دار قالی تهیه شده که در منازل خود به کار قالیبافی می‌پردازند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار