کد خبر: ۳۷۶۷

«ما برای وصل کردن آمدیم»

حجت‌الاسلام علی بقائی مبلغ ۴۴ ساله، متولد اصفهان است در نوجوانی به دلیل شرایط شغلی پدر مجبور می‌شوند به شاهین شهر کوچ کنند، جایی که اکنون در قدیمی‌ترین مسجد این شهر مشغول به تبلیغ بوده و امام جماعت آن است.
۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

 

۱۱۰۰ ساعت، کلاس آموزش خانواده ویژه کارکنان نهاد‌های دولتی برگزار شد

به گزارش نهضت،«شاهین شهر» دربیست کیلومتری اصفهان قرار دارد، شهری که دردهه شصت، میزبان خانواده‌های با ایمان و جنگ زده خوزستانی بود که هنوز هم در آنجا ساکن هستند، حجت الاسلام بقایی برای کمک به مردم این شهر و حل مشکلات آن‌ها آستین بالا زده وفعالیت‌های تاثیر گذاری را در این شهر رقم زده است.
 موسسه «نماد مهر»
معضل طلاق، یکی از عمده مسائل اجتماعی سال‌های اخیر شاهین شهراست، متأسفانه این مشکل دامنگیر برخی از خانواده‌ها شده و به تبع آن مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
حجت‌الاسلام بقائی برای حل این مشکل در شاهین شهر، آستین بالا زده و موسسه‌ای به نام «نماد مهر» تاسیس کرده است. این موسسه در شهریور ماه ۱۳۹۹ با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره مذهبی برای زوج‌های در شرف طلاق، کارش را شروع کرده است و اکنون با کارگاه‌های پیش از ازدواج به کار خود ادامه می‌دهد. بقائی در این باره می‌گوید: زمانی که مسائل و مشکلات زوج‌های در آستانه طلاق را بررسی کردیم متوجه شدیم عمده مشکلات آن‌ها عدم آمادگی پیش از ازدواج است، بنابراین بعد از مدتی، شرایطی فراهم ساختیم تا زوج‌های جوان در کارگاه‌های «آمادگی‌های پیش از ازدواج» شرکت کنند، هرچند هنوز هم جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای زوجین متأهل برگزار می‌کنیم حتی با ۱۴ نهاد و سازمان برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه متأهلین همکاری داشتیم و نزدیک به ۱۱۰۰ ساعت آموزش در نهاد‌های مختلف برگزار کردیم.                                                                        
کمبود کارشناس خانواده مذهبی در «شاهین‌شهر»
«ما برای وصل کردن آمدیم»برگزاری این  کارگاه‌ها  برای حجت‌الاسلام بقائی خیلی هم آسان نبود، مشکلاتی نظیر عدم همکاری برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها، نبود مشاور مذهبی خانواده در «شاهین شهر»  و ... از جمله مشکلاتی بود که بدون حل آن ها، برگزاری این کارگاه‌ها تقریبا غیرممکن بود.
مدیر مؤسسه «نماد‌مهر» با تإکید بر اینکه برای برگزاری این دوره‌ها، نیاز به مشاوران مذهبی داشتیم ادامه می‌دهد: تفاوت جلسات مشاوره قبل از طلاق که توسط دادگستری برگزارمی‌شد با طرح ما در این بود که مشاورانی که ما در نظر داشتیم دعوت کنیم علاوه بر تسلط کامل به مباحث و اصول روانشناسی مدرن از احکام و دستورات دینی هم آگاهی داشتند یعنی به نوعی هم روانشناس و هم کارشناس دین بودند که در یک شهر کوچک چنین امکانی مهیا نبود.
همکاری با اداره تبلیغات اسلامی
 حجت‌الاسلام بقائی در سفری که با همراهی امام جمعه «شاهین‌شهر» به شهر مقدس «قم» داشت بعد از رایزنی با دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرد که براساس آن مقرر شد روانشناسان مذهبی زبده‌ای از سوی این دو مرکز تبلیغ دین به شاهین شهراعزام  شوند.
تربیت مشاوران بومی
يکی دیگر از برنامه‌های مؤثری که همزمان با برگزاری جلسات مشاوره اجرا می‌شد؛ برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تربیت «نیروی مشاور مذهبی» بود، بقائی در این مورد می‌گوید: از فرصت حضور این اساتید خبره در شاهین شهر استفاده  کردیم و تصمیم برآن شد «دوره‌های تربیت مشاور خانواده» ویژه طلاب شاهین شهر برگزار شود.
 بعد از فراخوان جذب طلاب علاقه‌مند به حوزه خانواده و برگزاری مصاحبه حضوری و آزمون، ۴۰ طلبه خواهر و برادر برای شرکت در دوره‌های تربیت مشاورانتخاب شدند، این  دوره‌ها در دو بخش «تئوری و عملی» برگزار شد که شامل کلاس‌های تئوری مشاوره خانواده و همینطور حضور در جلسات مشاوره به عنوان کارآموز بود. در نهایت ۳۴ طلبه فعال در حوزه مشاوره خانواده تربیت شد که مشغول فعالیت هستند.
کار کردن در موسسه «نماد مهر» خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای علی بقائی رقم زده است. یکی از این خاطرات شیرین به زمانی مربوط می‌شود که حاج آقا در راهرو مؤسسه یکی از زوج‌هایی که برای مشاوره آمده بودند را با یک جعبه شیرینی می‌بینند.
امام جماعت مسجد‌المهدی دراین باره می‌گوید: این خانم و آقا اصرار داشتند که با من صحبت کنند زمانی که پای صحبت آن‌ها نشستم، متوجه شدم آن‌ها زوجی بودند که ما علاوه بر برگزاری جلسات مشاوره،   برای مرد خانواده هم شغلی در یکی از کارخانه‌های معروف استان اصفهان پیدا کرده بودیم، این در حالی بود که  یکی از بزرگترین مشکلات این زوج بیکار بودن مرد خانواده بود. البته این خانواده دو فرزند داشتند و به دلیل بیکاری سرپرست خانواده با مشکلات زیادی مواجه بودند.
مادر خانواده به من گفت: من فکر نمی‌کردم یک روحانی بتواند مشکلات خانوادگی ما را حل کند، تصور من از حضور روحانی نهایتاً نمازخواندن در مسجد و عبادت بود، این کلاس‌ها باعث شد نظرم نسبت به روحانیون و توانایی‌هایشان تغییر کند. این خانم در پایان صحبت‌هایش حرفی زد که خستگی تمام فعالیت‌هایم را از من گرفت، او گفت: این مرکزمشکلات من را حل کرد و من هرجا بروم حتما این مرکز و خدماتش را معرفی می‌کنم.
فعالیت‌های دیگر
فعالیت‌های حجت‌الاسلام بقائی منحصر به حوزه طلاق نیست بلکه در تهیه بسته‌های معیشتی در دوران کرونا و کمک به تجمیع قرض الحسنه برای نیازمندان هم فعال است، اما حتی همین کار‌ها را  هم به شیوه منحصر به فرد خود انجام می‌دهد و سعی می‌کند فعالیت‌ها را با حداکثر بهره‌وری و تأثیرگذاری انجام دهد. یکی از طرح‌های و ایده‌های جالبش زمانی به منصه ظهور رسید که از طرف فرمانداری عهده دار مسئولیتی در ستاد کرونا شده بود، وی در این باره می‌گوید: زمان مسئولیت در دوران کرونا متوجه شدم یکی از آسیب‌هایی که در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی وجود دارد، موازی‌کاری و جمع کردن اقلام تکراری است، برای حل این مشکل قرار شد، ده مسجد در «شاهین‌شهر» به‌عنوان مرکز جمع آوری کمک‌های مردمی فعالیت کنند و اقلام اهدایی را پیش از ارسال، مدیریت و بررسی کنند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
بقایی در ادامه گفت: قرض الحسنه‌های کوچک زیادی در سطح شهر وجود داشت که وام‌هایی را در اختیار مردم قرار می‌دادند، اما سرمایه کلانی در اختیار نداشتند و گاهاً پیش می‌آمد که نمی‌توانستند خدماتی به مردم ارائه دهند. بقائی طرح تجمیع قرض الحسنه‌ها  را مطرح می‌کند تا شاهین شهر یک قرض الحسنه بزرگ  وبا سرمایه میلیاردی داشته باشد. این ایده، سرآغاز فصل جدیدی برای قرض الحسنه‌های شاهین شهر شد.  

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار