کد خبر: ۳۸۱۷
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل؛

مساجد نیازمند پویایی و جوان گرایی در حوزه فرهنگی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: متاسفانه پویایی فعالیت مساجد با وجود تعدد متولیان به انزوا کشیده شده است.
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

مساجد نیازمند پویایی و جوان گرایی در حوزه فرهنگی استبه گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده عصر یکشنبه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با بیان علل و عوامل بی‌انگیزگی جوانان برای حضور در مساجد و اقبال کم آن‌ها به فضا‌های معنوی اظهار کرد: تبلیغ غلط، هیئت امنای پیر و فرسوده، عدم وجود کنش‌گران واقعی و همچنین دخالت‌های دولتی در عرصه مدیریت مساجد، جوانان ما را به حضور در این مکان‌های معنوی بی‌انگیزه و بی‌رغبت کرده است.


وی تصریح کرد: ما باید اصلاح امر را از خودمان شروع کنیم تا مسجد جایگاه واقعی خود را پیدا کند که در این زمینه بهتر است تعدد متولیان امر در مسجد کاهش یافته و کار را به معنای واقعی به خود مردم بسپاریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: ما به خطا کار مردمی را مدیریت می‌کنیم چرا که حضور مردم در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی می‌تواند ثمرات و نتایج سودمندی را به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ارائه جذاب محتوای دینی را در مساجد ضروری اعلام کرد و افزود: باید رسانه‌ها به انتقال این پیام و محتوای جذاب به سطوح مختلف جامعه کمک کنند تا امام جماعت و حاضران در مسجد با انجام مأموریت و مسئولیت خود بتوانند مسجدی در تراز انقلاب اسلامی و مکتب الهی مهیا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه در ۴۰ سال گذشته به جای مسجدمحوری، ما کار‌ها را بخش به بخش در حوزه‌های متعدد تقسیم کردیم به طوری که برای شادی‌ها تالار، عزاداری‌ها حسینیه، عقدخوانی‌ها دفاتر عقد و مکان‌های دیگری را مهیا کردیم در حالی که این بریدگی از مسجد باید در یک نقطه به انسجام و تفاهم در همگرایی بیشتر با محوریت مسجد تبدیل شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای نیز با ابزار قرار دادن برخی از مبانی و محوریت مساجد سعی می‌کنند تا خواسته‌های خود را به پیش ببرند که چنین اقداماتی نیز جوانان ما را از مسجد دل‌زده‌تر کرده است.

وی زبان مسجد را زبان معنویت همراه با عبودیت و همراهی عنوان کرد و ادامه داد: اخیراً مباحثی در حوزه اقتصاد حوزه فرهنگی و دینی مطرح شده که هر چند به اشکال اجرایی این امر انتقاد وارد است، اما ضرورت دارد در این بخش از مدل‌های بهتر و عقلانی‌تر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ساخت فضا‌های تجاری در اطراف مساجد را نازل‌ترین مدل در تحقق اقتصاد فرهنگی و دینی برشمرد و بیان کرد: ضروری است تا در مساجد روح معنوی و دینی مراعات شده و این فضا به دور از نگاه تجاری، به یک منظرگاه ارزشمند تبدیل شود.

وی با انتقاد از عدم توجه به گرامیداشت برنامه‌ها در دهه ولایت اظهار کرد: متأسفانه فضای ماه محرم و عاشورایی جلوتر از مناسبت‌های شادی‌بخش عید غدیر در شهر حسینی حاکم می‌شود که بهتر است دهه ولایت و عید غدیر و چنین ایامی پاس داشته شده و پیام غدیر به معنای واقعی انتقال یابد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار