کد خبر: ۳۸۴۸
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

بومی سازی تبلیغ در دستور کار نهادهای تبلیغی

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اهمیت بومی سازی تبلیغ و ترویج فرهنگی دینی، گفت: این مهم در دستور کار ویژه سازمان تبلیغات و نهادهای تبلیغی قرار دارد.
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

اهمیت تبلیغ و اطلاع رسانی دینی بر هیچ کس پوشیده نیست و این مهم همواره در دستور کار نهاد‌های فرهنگی و تبلیغی و در راس آن‌ها سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است.

تبلیغ فرهنگ و معارف دینی، اسلامی و فرهنگی از امور مهمی است که از دیرباز به آن توجه فراوان شده است و بعد از انقلاب اسلامی ایران و تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) اهمیت این مهم در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دو چندان شده است.

در گذشته گفتگویی با حجت الاسلام «امیر طاهری» معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی داشتیم که این گزارش ادامه دهنده  آن است.

تاکید بر بومی سازی تبلیغ

حجت الاسلام «امیر طاهری» با تاکید بر اینکه نکته بسیار مهم بومی سازی تبلیغ  است، گفت: بومی سازی تبلیغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در فضای  تبلیغی سازمان به آن توجه ویژه شده است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: وقتی ما با مردم صحبت می‌کنیم و مخاطب اصلی ما مردم هستند، فرهنگ مردمی در تبلیغ مردمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است همانطور که هر پیامبری که آمده است به لسان قوم خودش آمده است.

وی با بیان اینکه زبان عصاره فرهنگ یک ملت و منطقه است، بیان کرد: بومی سازی تبلیغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است همانطور که در هر قومی زبان‌ها متفاوت است فرهنگ‌های آن‌ها نیز متفاوت است.

این مقام مسئول ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: ما پیامبران و پیام‌های الهی را به لسان قومشان می‌فرسیتم یعنی انبیا بر اساس فرهنگ هر قومی فرستاده شده اند.

زبان عصاره فرهنگ یک منطقه و قوم و ملت است

حجت الاسلام طاهری، اضافه کرد: در همین راستا سازمان تبلیغات به بومی سازی تاکید فراوان دارد و در اکثر برنامه‌ها با عنوان زیست بوم فرهنگی هر منطقه برنامه‌ها ابلاغ و برنامه‌ها نیز بر همین اساس طراحی می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: در رویکرد جدید سازمان تبلیغات کمتر برنامه‌های ابلاغی کشوری است و اکثر برنامه‌ها استانی و شهرستانی و بر اساس زیست بوم همان منطقه طراحی و برنامه ریزی می‌شوند و تهران به عنوان ستاد مرکزی فعالیت‌ها را رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه در رویکرد جدید، برنامه‌ها بیشتر منطقه محور انجام می‌شود ادامه داد: این مهم تاکید فراوان دارد که سازمان تبلیغات اسلامی باید به ظرفیت‌ها و زیست بوم هر منطقه توجه ویژه داشته باشد.

مساجد ظرفیت مهم هر منطقه هستند

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به مساجد و محوریت این پیاگاه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: از دیرباز مساجد نقش محوری در فعالیت‌های مختلف داشته اند و امروز کارکرد مساجد باید احیا شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اضافه کرد:یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم هر منطقه مسجد، مردم مسجدی و روحانیون مساجد و همچنین نخبگان فرهنگی و اسلامی هر منطقه هستند.

وی ادامه داد: لذا نگاه ویژه‌ای در رویکرد جدید سازمان به مساله امامت مسجد شده است یک امام مسجد فقط امام جماعت مسجد نیست و کم کم باید دایره فعالیت خود را گسترش دهد تا بتواند خدمات خود را به مردمی که همفکر، هم فرهنگ و هم صدا هستند برساند.

حجت الاسلام طاهری خاطر نشان کرد: این خود یک نحوه‌ای از تمدن را رقم می‌زند که در سازمان تبلیغات اتفاقا مطالعه حول این تمدن در دستور کار قرار دارد برخلاف آن تمدنی که اقتصاد صرف محور و پول صرف محور است و دنیا نیز حول همین تمدن می‌چرخد و ما نیز با واژه‌های همین تمدن مکالمه می‌کنیم.

تلاش سازمان تبلیغات در راستای رسیدن بر تمدن معنویت محور
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، خاطر نشان کرد: ما در سازمان تبلیغات به دنبال آن هستم که برسیم برتمدنی که معنویت محور است، معنویت محور به این معنا نیست که به پول و اقتصاد توجه نمی‌کند، بلکه به این معنا است که توجه او به اقتصاد، پول زندگی، مشکلات، معضلات و مسائل اینچنینی از دریچه معنویت انسانی، نگاه توحیدی، نگاه دینی است.

وی ادامه داد: در این نوع تمدن روحانی را به عنوان محور مطالبات مردمی معرفی می‌کند تا مردم بتوانند به راحتی مطالبات خود را مطرح و به گوش مسئولان امر برسانند تا پیگیری‌های لازم از نهاد‌های مربوطه جهت رفع آن مشکل و مطالبه انجام شود.

ارسال نظر