کد خبر: ۳۹۸۴
مرور تازه‌ها؛

مرور چهل خاطره از لحظه اسارت رزمنده‌های ایرانی در «تابستان ۱۳۶۹»

مرتضی سرهنگی در کتاب «تابستان ۱۳۶۹» چهل خاطره از لحظه اسارت رزمندگان ایرانی را در دفاع مقدس از میان خاطرات راویان آن‌ها بیرون کشیده است.
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

مرور چهل خاطره از لحظه اسارت رزمنده‌های ایرانی در «تابستان ۱۳۶۹»

چهل خاطره از لحظه اسارت رمنده‌های ایرانی در کتابی با عنوان «تابستان ۱۳۶۹» به‌قلم مرتضی سرهنگی به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این کتاب در ۴۰ فصل گردآوری شده که هر فصل را سرهنگی از زبان یکی از اسرا روایت کرده و به تحریر در آورده است. در هر روایت، تنها لحظات به اسارت درآمدن سوژه‌های کتاب از خاطرات آنان بیرون کشیده شده و به شکل متمرکز در سبکی نزدیک به داستان کوتاه پرداخته شده است.

کتاب با داستان لحظات اسارت خلبان محمد غلامحسینی آغاز می‌شود و با خاطره علی علیدوست از این لحظات سخت پایان می‌یابد و در میان روایت‌ها، خاطره اسارت افرادی چون معصومه آباد، خلبان یوسف سمندریان و برخی دیگر از آزادگان سرافراز کشور به چشم می‌خورد.

وجه منحصر به فرد کتاب یعنی تمرکز بر لحظه ملتهب به اسارت دشمن درآمدن رزمندگان ایرانی، محصول ایده جذاب نویسنده است؛ سرهنگی این مجموعه از خاطرات لحظات اسارت را از میان کتاب‌های خاطراتی گردآوری کرده است که پیش از این توسط ناشران مختلف از آزادگان دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «سرباز بعثی اسلحه را پشت سرم گذاشت و مرا به طرف دیگر همرزمانم هل داد، این جا بود که تلخ‌ترین لحظه عمرم را تجربه می‌کردم؛ گرد اسارت را بر چهره‌ام و دیگر بچه‌ها احساس می‌کردم. دوست داشتیم زمین دهان باز می‌کرد و ما را می‌بلعید؛ ولی خودمان را در دست چنین دشمنی اسیر نمی‌دیدیم. حس اسارت قابل بیان نیست! فقط آنانی که اسارت را تجربه کرده‌اند می‌توانند درک کنند! تصور وحشتناکی از اسارت داشتم اما حالا خودم را گرفتار این قوم می‌دیدم که از انسانیت چزی نمی‌فهمیدند، اما جز تسلیم به تقدیر الهی چه کار می‌توانستیم بکنیم؟»

کتاب «تابستان ۱۳۶۹» با ۳۲۶ صفحه و قیمت ۹۴ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار