کد خبر: ۴۲۸۳
در یکسالگی «همدم» با مدیر پلتفرم مشهور تبیان گفتگو کردیم

در همدم، ازدواج‌های پایدار رقم می‌خورد

۲۱ تیر ماه سال ۱۴۰۰ موسسه «تبیان» از پلتفرم «همدم» رونمایی کرد. همدم، دستیار خانواده هاست برای ازدواج جوانهایشان و آن‌ها را در مسیرازدواج یاری می‌دهد. در سالروز رونمایی با «زهره حسینی» مدیر پلتفرم همدم، گفتگو کردیم.
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

سعی داریم در همدم، ازدواج‌های پایداری را رقم بزنیم

تا همین چند سال پیش که سبک زندگی ، این همه تغییر نکرده بود، دختر و پسر‌ها که به سن ازدواج می‌رسیدند همیشه در محله و اقوام، کسانی بودند که همه اهل محل را به خوبی می‌شناختند و دست به خیر بودند و همین که حس می‌کردند  دختری برای پسری مناسب است معطل نمی‌کردند و پا پیش می‌گذاشتند. غالبا این افراد آنقدر می‌رفتند و می‌آمدند تا یک وصلت جور می‌شد. دختر دار‌ها خیالشان راحت بود که این واسطه‌ها بی گدار به آب نمی‌زنند و تا خیالشان از بابت سلامت پسر و خانواده اش راحت نباشد، برای دخترشان خواستگار نمی‌آورند. این سال‌ها با گسترش زندگی شهری و تغییر سبک زندگی ، ازدواج جوان‌ها کمی مشکل شده است. خانواده‌ها ازعدم شناخت طرف مقابل گلایه دارند و وقت ازدواج جوان‌ها دست و دل خانواده‌ها می‌لرزد.

۲۱ تیر ۱۴۰۰ موسسه «تبیان» از پلتفرم «همدم» رونمایی کرد. همدم دستیار خانواده هاست برای ازدواج جوانهایشان و آن‌ها را در مسیرازدواج یاری می‌دهد. در سالروز رونمایی با «زهره حسینی» مدیر پلتفرم همدم، گفتگو کردیم.

معرفی همدم
زهره حسینی پیش از اینکه مدیریت پلتفرم همدم را عهده دار شود حدود ۸ سال در بخش «همسان گزینی» تبیان مشغول بوده و سابقه قابل دفاعی در زمینه ازدواج جوان‌ها دارد. پلتفرم همدم امکاناتی در مسیرازدواج برای جوان‌ها دارد، از جمله دوره‌های آموزشی، مشاوره و سامانه‌ای که می‌توان از آن برای یافتن مورد مناسب برای ازدواج تحت نظارت خانواده‌ها بهره برد. همچنین همدم سعی دارد در تامین جهیزیه،  خانواده‌ها را یاری دهد.
اما شیوه ارتباط باهمدم چگونه است؟ حسینی توضیح می‌دهد: «کسانی که بخواهند از امکانات پلتفرم همدم استفاده کنند لازم است پلتفرم را از نرم افزار «بازار» یا از لینک مستقیم در سامانه «همسان گزینی» دانلود و نصب کنند. سپس در قسمت همدم یاب ثبت نام کنند. ابتدا باید فرم‌ها را پر و مدارک را بارگذاری و تست‌های روانشناختی را کامل کنند. ظرف حداکثر سه روز، اطلاعاتشان بررسی و از طریق سامانه‌های برخط احراز هویت، راستی‌آزمایی می‌شوند. درصورتیکه اطلاعاتشان بدون مشکل باشد از مرحله تایید عبور می‌کنند. بعد از عبور از این مرحله، همدم از طریق پیشنهاد هوشمند، ۵ مورد را به صورت رایگان به آن‌ها معرفی می‌کند. متقاضی می‌تواند این موارد را بررسی کند و اگر مشاهده کرد موردی با خواسته‌هایش مطابقت داشت درخواست آشنایی دهد. از طریق معرف‌ها مشخصات فرد برای طرف مقابل ارسال می‌شود و او هم اطلاعات را می‌بیند و چنانچه مورد تایید قرار گرفت؛ قدم بعدی جهت آشنایی برداشته می‌شود. آشنایی از طریق معرفان ازدواج صورت می‌گیرد. معرف‌ها کارشناسانی هستند که برای این کار آموزش دیده اند و می‌دانند چطور با جوان و خانواده اش تعامل برقرار کنند. ارتباط خانواده‌های این دوجوان توسط معرف صورت می‌گیرد. طی مرحله آشنایی تا ازدواج معرف همراهی شان می‌کند. اگر بعضی از آشنایی‌ها در میانه راه به هر دلیل کنسل شود، این چرخه از اول شروع می‌شود و آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا ازدواجی صورت گیرد.»

همدم به روایت آمار
به گفته حسینی در این یکسال ۳۹۰ هزار نفر اپلیکیشن همدم را نصب کرده اند. البته خیلی‌ها قصدشان ازدواج نبوده و صرفا می‌خواستند از امکانات پلتفرم خبردار شوند. در این مدت نزدیک به ۴۰ هزار نفر اطلاعاتشان را کامل کرده اند و نزدیک به ۲۵ هزار نفر اطلاعاتشان واقعی و آزمون هایشان بدون مشکل بوده و ثبت نامشان کامل شده است. تقریبا در این مدت به طور متوسط روزانه ۱۰۰ معرفی داشتیم بیشترین آمار معرفی همزمان ۱۸۰۰ نفر بوده است. طی این مدت بیش از ۳۵۰ نفر ازدواج کرده اند. آمار نشان می‌دهد در اعیاد و روز‌های مبارک آمار ازدواج بالا می‌رود. بیشترین آمار ازدواج برای دهه شصتی‌ها بوده است. ۸۵ درصد از ثبت نام کنندگان همدم کسانی هستند که سابقه ازدواج ندارند و جوان‌ترین فرد ثبت نام کننده متولد ۱۳۸۱ بوده است. البته ناگفته نماند همدم محدودیت سنی دارد یعنی زیر ۱۸ ساله‌ها اجازه ثبت نام ندارند. اما اولین زوجی که به واسطه همدم به همدیگر رسیده اند در مرداد۱۴۰۰ بوده است. البته اینکه پروسه ازدواج این دو نفر اینقدر سریع پیش رفته به دلیل عجله نبوده بلکه این زوج از زوج‌های دهه شصتی تهرانی بودند که از سامانه همسانگزینی همدم آمده و در دوره آزمایشی پلتفرم همدم شرکت کرده بودند و الحمدالله مورد مناسب را پیدا کردند. طبق آمار بیشترین ثبت نام‌ها ازاستان تهران و کم‌ترین ثبت نام‌ها از استان ایلام است. استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی آمار ثبت نام خوبی دارند و استان اصفهان بعد از تهران بیشترین ثبت نام کننده رادارد. هرچند آمار ثبت نام در استان‌هایی مانند چون ایلام پایین است، اما خوشبختانه جوان‌هایی ازایلام و سیستان و بلوچستان هم ازدواج داشته اند. استان کردستان با وجودی که مورد‌هایی بوده که تا پای عقد هم رفته اند، اما به ازدواج ختم نشده است. استان یزد به دلیل فرهنگ خاصشان و اینکه بیشتر ازدواج‌ها سنتی صورت می‌گیرد آمار ثبت نام دخترانشان کمتر است با این حال خوشبختانه از یزد هم ازدواج داشته اند. به نظر می‌رسد ضریب نفوذ همدم بالاست حتی از عشایر و روستا‌های دور افتاده هم در همدم ثبت نام می‌کنند.

 

سعی داریم در همدم، ازدواج‌های پایداری را رقم بزنیم
قصه‌های شنیدنی همدم
اینجا این سئوال پیش می‌آید اگر بعضی از خانواده‌ها بفهمند ازدواجی از طریق سایت همدم صورت گرفته است، موجب سرزنش است؟

حسینی پاسخ می‌دهد: ما دستیار خانواده‌ها هستیم و کمک می‌کنیم تا ازدواج‌ها سر بگیرد، خانواده ها هم می‌توانند بگویند از طریق معرف به همدیگر معرفی شدیم که واقعا معرف‌ها هستند که امر مقدس وساطت ازدواج را پی می‌گیرند. زوج‌هایی بودند که می‌گفتند والدین می‌دانند، اما دوست نداریم اقوام بفهمند از طریق سایت به هم معرفی شده ایم.

وقتی از خانم حسینی درباره خاطرات کار در همدم می پرسم با خوشحالی می گویدد: خیلی وقت‌ها زوج‌ها با ما تماس می‌گیرند که در مراسم ما شرکت کنید؛ هرچند غالبا امکان حضور ما در مراسم عروسی شان نیست، اما ما همپایشان ذوق می‌کنیم.

در موردی دختر خانمی از یکی از مناطق دورافتاده کشورمان معرفی شده بود و نگران بود که اگر بفهمند که زاده این منطقه است شاید وصلت به هم بخورد. معرف به این دختر خانم گفته بود اصلا مشکلی نیست تو در کدام منطقه به دنیا آمده ای، تو تحصیل کرده‌ای و دختر زرنگ و کاری ای هستی و دلگرمی داده بود. آشنایی به خوبی پیش رفت، اما خانواده‌ها سر مهریه به توافق نمی‌رسیدند و دختر گریه می‌کرد و پسر هم دختر را دوست داشت معرف سه روز با پدر دختر و پسر صحبت کرد طوری که یکبار پدر دختر گفته بود: خانم تو این وسط چکاره‌ای این همه زنگ می‌زنی؟. نهایتا ازدواج سر گرفت یادم نمی‌رود این دختر چقدر خوشحال شد.

به گفته مدیر موسسه همدم هر ازدواجی که در همدم اتفاق می‌افتد قصه اش برای ما جذاب است مثلا آقایی از گرگان به خانمی در آبادان درخواست آشنایی داده بودند در حالت عادی شاید این اتفاق کمتر بیفتد، اما خدا را شکر اینقدر این زوج با همدیگر تناسب داشتند که دوری راه مشکلی ایجاد نکرد. موردی از استان فارس بود که باهم از طریق همدم آشنا شدند و وقتی خانواده‌ها قرار ملاقات گذاشتند متوجه شدند که باهمدیگر فامیل هستند، در حالیکه این‌ها از طریق نسبت خانوادگی همدیگر را پیدا نکرده بودند. یکبار آقایی در دایرکت اینستاگرام پیام داد که ما در مسیر محضر هستیم شما زندگی من را از این رو به آن رو کردید این قشنگترین کامنتی بود که گرفتیم. گاهی زوج‌ها از مراسم ازدواجشان عکس می‌فرستند و ما از دیدن عکسشان بسیار خوشحال می‌شویم، این عزیزان مثل فرزندان ما هستند. ما برای جشن وصال با تعدادی از زوج‌ها تماس می‌گرفتیم که دعوت کنیم بعضی زوج‌ها منتظر تولد فرزندشان بودند و ما بسیار خوشحال شدیم که نوه هایمان دارند به دنیا می‌آیند. این اتفاقات در زندگی شخصی ما خیلی برکت می‌آورد و حس مفید بودن به ما می‌دهد.

تعداد بازدید : 11


قدم به قدم با همدم
حسینی با اشاره به اینکه همدم مانند دریاچه‌ای است که از یک طرف رودی وارد و از سوی دیگر خارج می‌شود می‌گوید: آن ۵ نفر که در مرحله اول معرفی می‌شوند در آن لحظه مناسب‌ترین مورد برای فرد است هرچند باز هم ثبت نام داریم و مورد‌های بیشتری ثبت نام می‌کنند که ممکن است مثلا ۲ ماه دیگر مورد بهتری را پیدا کند. در هر صورت معرف‌ها در تمام مراحل مثل پشتیبان عمل می‌کنند و زوج‌ها را در تمام مراحل رها نمی‌کنند و پیگیری می‌کنند که در چه مرحله‌ای هستند رصد می‌کنند خیلی تاکید می‌کنند از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنند. نهایتا  تا زمانی که یک معرفی تکلیفش مشخص شود که کنسل شود یا به ازدواج برسد معرف ایشان را راهنمایی می‌کند. ما حتی در سامانه همسان گزینی هم این همراهی را داشتیم. در همسان گزینی ما تا چهار سال بعد از ازدواج پایش می‌کردیم و اگرخدای نکرده اختلافات جزئی وجود داشت که ممکن بود حاد شود معرفی می‌کردیم به مشاوران زوج درمانگر و به همین خاطر الحمدالله از این ۳۷۰۰ ازدواجی که از طریق همسان گزینی تبیان صورت گرفته هیج مورد طلاقی رخ نداده است. سعی کردیم جلوی طلاق را بگیریم و این را در همدم اجرا می‌کنیم تا ان شاالله طلاق در ازدواج همدمی‌ها صفر یا نزدیک به صفر شود.

تبلیغات
سال قبل تبلیغاتی در سطح شهر از همدم شد که بازخورد‌های مثبت و منفی زیادی در پی داشت. حسینی اذعان می‌کند: صادقانه بگویم وقتی بنر‌ها و جملاتش در حال برنامه ریزی بود ما به هیچ عنوان نگاه جنسیت زده نداشتیم بلکه بررسی کردیم چطور می‌توانیم با عامه مردم ارتباط بگیریم؟ به این نتیجه رسیدیم با شعر‌های فولکلور که در مجالس عروسی می‌خوانند می توانیم توجه مردم را به موضوع ازدواج جلب کنیم اما یک هجمه عجیب سمت همدم آمد، اما همین جریان باعث شد آمار ثبت نام خیلی بالا رفت و همدم دیده شد. ان شالله در نظر داریم هر چند وقت امکانات جدیدی به همدم اضافه می  کنیم ، با تبلیغات بیشتر در بقیه استان‌ها ثبت نام بالا برود چرا که با بالا رفتن آمار ثبت نام قطعا شانس ازدواج متقاضیان هم بیشتر می‌شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار