کد خبر: ۴۵۱۵
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست جمعی از ستایشگران جوان اهل‌بیت(ع):

مداحی اهل‌بیت(ع)، جهاد تبیین است

رحیم پورازغدی گفت: مداحان در طول تاریخ مجاهدان جهاد تبیین بوده‌اند. اگر این‌ها قضیه کربلا، عاشورا، غدیر، مهدویت، انتظار و نیمه شعبان را تبیین نمی‌کردند. الان ما از خیلی مباحث مطلع نبودیم، اصلا مداحی اهل بیت (ع) خود جهاد تبیین است.
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

به گزارش پایگاه خبری نهضت، نهمین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل بیت (ع) در مشهد برگزار شد؛ استاد رحیم پور ازغدی همزمان با دومین روز برگزاری این نشست در سخنرانی خود با موضوع نقش مداحان در میدان جهاد تبیین مبتنی بر اندیشه رهبر انقلاب گفت: مدح پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و ذکر مصائب آن‌ها افتخار بزرگی است که جدا از آثار و برکات اخروی برای شما مداحان و ستایشگران، برکات دنیوی بسیاری برای مردم و شیعیان داشته و خواهد داشت.

اگر مدح اهل بیت نبود، اسلام فراموش شده بود

استاد رحیم پور ازغدی گفت: اگر مدح اهل بیت (ع) و ذکر مصائب و مناقب و فرمایشات اهل بیت (ع) نبود، تا به حال اسلام و تشیع در این بیش از هزار سال فراموش شده بود. اگر این مقاومت شیعی نبود و این ذکر مدایح نبود امروز از شیعه هم خبری وجود نداشت.

وی افزود: خط مداحی از حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) شروع شد و همه ائمه ذاکر مصائب امام حسین (ع) و کربلا بودند. این مسئله از اهمیت مداحی است. در تاثیر تاریخی این مسئله می‌توان گفت هیچ اتفاق بزرگ تاریخی نیفتاد مگر اینکه با ذکر مصائب اهل بیت (ع) همراه باشد. شاه ایران از امام حسین (ع) شکست خورد.

استاد رحیم پور ازغدی ادامه داد: فرق بین دو نوع تشیع را دشمن فهمیده است. اولین تظاهرات مشهد از مدرسه نواب با سخنرانی شهید هاشمی نژاد شروع شد و جمعیت که به سمت حرم آمد و درگیری شد، شعار مردم «برابری، برادری، حکومت عدل علی (ع) بود» و انقلاب در مشهد این طور شروع شد. حکومت هم بیست و یکم ماه رمضان مراسم عزاداری برگزار می‌کرد، ولی آنجا به عزاداران شیرینی می‌دادند و اینجا عزاداران را به مسلسل می‌بستند معلوم می‌شود ما دو حسین داریم، دو علی داریم، دو روضه‌خوانی و عزاداری داریم.

تفسیر سکولار از دین در بین متدینین، دین راحت طلبی است

وی گفت: رهبری بحث هیأت‌های سکولار را مطرح کردند و فرمودند خط سکولار در هیأت ها، در دانشگاه‌ها و در همه جا حضور دارند. در بین متدینین، تفسیر سکولار از دین، دین راحت طلبی است، دینی که هیچ مسئولیتی برای فرد تعریف نمی‌کند؛ به عنوان مثال وقتی زیارت می‌رویم برای این است که خواسته‌ای داریم. توجه داشته باشیم ما همه نوکر امام حسین (ع) هستیم، اما امام حسین (ع) هیچ کجا نگفته است که من نوکر می‌خواهم. امام حسین (ع) فرمودند من شیعه می‌خواهم.

استاد رحیم پور ازغدی ادامه داد: زیارت، توسل، عزاداری همه این‌ها وسیله است، هیچ یک هدف نیستند. هدف؛ هدف بعثت است. پیامبران را خداوند برای چه فرستاده اند هدف بعثت چیست؟ هدف خلقت چیست؟ هدف خلقت انسان عبودیت است؛ در واقع انبیا آمده اند برای انسان سازی، انتظار و مهدویت و ادامه توحید و ولایت است.

وی گفت: برخورد ابزاری با دین چند جور است، یک جور روشنفکری است که از ادبیات مذهبی آن جا‌هایی که قبول دارند مطرح می‌کنند و از دین فقط شعار‌های سیاسی اش را قبول دارند. در طرف دیگر جریانی هستند که از کل دین فقط عبادات اش را قبول دارند و هدف عبادت را رشد و تکامل الی الله می‌دانند، اصلاح خود و جامعه را در عبادت نمی‌بینند و هدف شان از عبادات این بود که نفع شخصی ببرند.

استاد رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه هدف زیارت تنها عرض حاجات نیست بلکه در زیارت هدف حرکت الی الله و زیارت جسمانی و روحانی است؛ گفت: تشیعی که هیچ مسئولیتی تعریف نمی‌کند، فقط حقوق و اضافه حقوق، انگیزه و انزال در آن نیست و تماما بشارت است یعنی خیال فرد را راحت می‌کند که همین که در شناسنامه اش نوشته اند شیعه کفایت می‌کند. عاشق ابا عبدالله نمی‌تواند اهل هر چیز باشد، اگر غیر از این باشد خلاف کل سیره اهل بیت (ع) است. روایت است روزی پیامبر (ص) آمدند منزل و دیدند حضرت فاطمه (س) که شفیعه روز قیامت هستند گریه می‌کنند. پیامبر (ص) پرسیدند فاطمه جان گریه چرا و حضرت فرمودند: قیامت، داشتم به قیامت فکر می‌کردم که چه خواهد شد. پیامبر (ص) به ایشان فرمودند گریه کن چرا که قیامت خیلی سخت است.

وی در ادامه گفت: فردی آمد خدمت امام رضا (ع)، گفت به ما گفته اند مهم نیست چگونه زندگی کنید فقط حب اهل بیت (ع) داشته باشید، کفایت می‌کند. امام (ع) فرمودند خود را با این حرف‌ها گمراه نکنید، از این عالم می‌روید و در آن دنیا گرفتار می‌شوید. این چگونه حبی است که هر چه ما می‌گوییم، عمل نمی‌کنید. چگونه ما را دوست دارید به گفته‌های ما عمل نمی‌کنید، ولی ما باید خواسته‌های شما را به عنوان شیعه برآورده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در قرآن داریم که خداوند همه گناهان شما را ممکن است ببخشد، اما یأس از خدا و بخشیده نشدن قابل پذیرش نیست؛ بنابراین از یک طرف مردم نباید مأیوس شوند، از طرفی مغرور کردن مردم هم خیانت است یعنی مردم را فریب دهیم که اصلا مهم نیست شما در بازار و زندگی و خانه چه کار می‌کنید، یک روضه، یک زیارت و یک قطره اشک همه را پاک می‌کند.

تشیع مفت خور‌ها تشیعی است که در آن هیچ وظیفه شرعی نداریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تشیع مفت خور‌ها تشیعی است که در آن هیچ وظیفه شرعی، اقتصادی، عبادی، اصلاح نفس و تزکیه و تهذیب؛ نه وظیفه خدمت به خلق هیچ وظیفه‌ای نداریم، تشیعی که فقط به زیارت و عزاداری می‌پردازد. شیعه ارثی و شناسنامه‌ای یک رانت است چرا که اگر ۲۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر به دنیا آمده باشیم، سنی می‌شیم؛ اگر ۵۰۰ کیلومتر آن طرف به دنیا می‌آمدیم، الان بودایی بودیم. حتی یک حدیث ضعیف السند نداریم در خصوص برخی از اعمال و رفتاری که شیعیان به نام اهل بیت (ع) انجام می‌دهند

وی ادامه داد: دیده ایم در پیاده روی اربعین کسانی می‌آیند اشک هم می‌ریزند، اما نماز نمی‌خوانند، روزه نمی‌گیرند، ولی زیارت را مرتب می‌آیند. مداح‌ها هم در زمان جنگ دو تیپ بودند، ما مداحی داشتیم اشک می‌ریخت و خود با گردان حرکت می‌کرد. در مقابل مداحی هم وجود داشت که همه را به گریه می‌انداخت و خود یک قطره اشک از چشمانش نمی‌آمد، در عملیات هم شرکت نمی‌کرد، می‌خواست خود را برای آینده اسلام حفظ کند. این را اصلا شوخی نبینید که بین ده‌ها و صد‌ها وهزاران شیعه اهل بیت (ع) فقط ۷۲ نفر به کربلا آمدند، همه فهمیدند و نیامدند. اکثر بنی هاشم در کربلا همراه امام حسین (ع) نبودند. امام حسین (ع) یک نامه دو خطی به بنی هاشم نوشتند و گفتند هر کس با من بیاید، کشته خواهد شد و هر کس نیاید، رستگار نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) در عصر خود یک انسان افراطی تلقی شد. خیلی از کسانی که با امام همراهی نکردند، معتقد بودند کار امام افراطی بوده است. کوفه در زمان خود انقلابی‌ترین و شیعی‌ترین شهر بود. در مقابل قیام امام حسین (ع) همه جا زدند و دور ایستادند. آن‌هایی که در کربلا شهید شدند، یک خصوصیت بارز داشتند؛ همه صادق بودند. در مقابل امام حسین (ع) شیعیانی، چون شمر وجود داشتند که نقل است ۱۶ بار پیاده به زیارت خانه خدا رفته است و نماز شب می‌خوانده است. خیلی خدا به ما رحم کرده است که در زمان امیرالمومنین (ع) و سیدالشهدا (ع) نبوده ایم. در مسئله غدیر هم همین گونه است، اینکه می‌گویند بعد از پیامبر خیلی‌ها مرتد شده اند، اکثریت جامعه حرف‌های پیامبر را پس زده اند، این ارتداد فقهی نیست، این کفر در مسئله خاص رهبری پس از پیامبر است نه اینکه کافر به دین شده باشند. خوارج که امیر المومنین را پس زدند نیرو‌های رزمنده پاسدار و بسیجی بودند که بازی خوردند، چون متدین بی عقل بودند.

امرو متدین بی عقل و روباه صفتانی، چون معاویه زیاد داریم

وی گفت: الان هم متدین بی عقل زیاد داریم و روباه صفتانی، چون معاویه داریم که از این بی عقل‌ها سواری می‌گیرند. معاویه به دست ابن ملجم حضرت علی (ع) را به شهادت رساند، ابن ملجم نیروی انتحاری است. در مسجد الحرام پیمان بسته که این کار را در شب قدر انجام دهند که پاداشش هزار برابر شود.

وی در خصوص جهاد تبیین گفت: خط مداحی درست در طول تاریخ کارش جهاد تبیین است. مداحان اهل بیت آن‌هایی که اهل علم و عمل بودند و درست حرف می‌زدند، این‌ها در طول تاریخ مجاهدان جهاد تبیین هستند. اگر این‌ها تبیین نمی‌کردند قضیه کربلا، عاشورا، غدیر، مهدویت، انتظار و نیمه شعبان را ما هم نمی‌دانستیم و الان مانند خیلی از شیعیان که از این مباحث خبر ندارند، بودیم. اصلا مداحی اهل بیت خود جهاد تبیین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آن مداح و منبری که امام حسین (ع) را معرفی نمی‌کند؛ حسین جان را معرفی می‌کند؛ امام حسین (ع) را به عنوان رهبر معرفی نمی‌کند و شیعه را به عنوان پیرو معرفی نمی‌کند. اگر آمدی به جای امام علی (ع)، علی جان و به جای امام حسین (ع)؛ حسین جان فقط گفتی، می‌شود نوع دوم. جان گفتن به این‌ها هدفش باید فقط تبیین مسئله امامت باشد. این گروه می‌گویند این‌ها فقط معشوق ما هستند و خواسته‌های دنیایی از آن‌ها دارند. عرض حاجت می‌کنند، اما هدف درست و واقعی این نیست.

وی گفت: سید الشهدا، ائمه، پیامبر خاتم (ص) و همه پیامبران آمده اند راه تقرب به خداوند و راه رستگاری را به ما نشان دهند. وصایتی که شیعه قائل است این است که پیامبر اکرم (ص) به فرمان خداوند، علاوه بر تشخیص خودشان برای اینکه لایق‌ترین شخص را در عصر خاتمیت معرفی کند که چه کسی از همه صالح‌تر و عالم‌تر و عادل‌تر است. اگر حضرت مهدی (عج) را در مجالس مذهبی معرفی کردید که ظالمان عالم از آن نمی‌ترسند مهدی (عج) نیست. مهدی (عج) کارش سرنگون کردن ظلم در سراسر جهان است. فرق آن کسی که غدیر را قبول دارد یا کسانی که قبول ندارند فرقشان چیست. تشیعی که بود و نبودش مساوی است این چه تشیعی است. آن غدیری که به آن اعتقاد داشته باشی و نداشته باشی سبک زندگی در آن یکی است دیگرچه غدیری است؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این دیدگاه وقتی می‌گویند علی (ع) وصی پیامبر (ص) است یعنی یک حکومت ارثی و یک سلسله ارثی پدر به فرزند است فقط بر اساس نژاد و غرابت خانوادگی است. وصایتی که امیرالمومین (ع) و پیامبر (ص) می‌گویند مسئله صلاحیت است.

ایمانی که خودشان انتخاب نکنند به درد نمی‌خورد

وی گفت: امامت در نگاه ائمه و شیعه واقعی یعنی رهبران پاک، صادق و آگاه، که اهل هیچ گناه و خیانت و سوء استفاده‌ای نبودند و عصمت یعنی ذره‌ای پلیدی و پوچی در زندگی این‌ها نبوده است. این‌ها شایسته این بوده اند مشعل نورانی باشند در زندگی مردم و جامعه آگاه کنند و انسان را درست هدایت کنند. خداوند در سه آیه به پیامبر (ص) می‌فرمایند شما به وظیفه خود عمل کن و ابلاغ کن و اینقدر غصه نخور که چرا همه قبول نمی‌کنند. ایمانی که خودشان انتخاب نکنند به درد نمی‌خورد. مردم باید با پای خودشان و آگاهانه و مسئولانه به بهشت یا جهنم بروند این امکان وجود داشت که همه را اجبار کنیم که به بهشت بروند، اما چه نیازی به خلقت انسان بود در حالی که فرشتگان بدون اختیار وجود داشتند؛ انسان خلق شد تا آگاهانه و با اختیار خود، راه بهشت را پیش بگیرد در این مجال امر به معروف و نهی از منکر به این معنا می‌شود تا بستر جذب انسان‌ها به سمت بهشت بیشتر شود تا بساط ظلم و جور برچیده شده و افراد بیشتری به راه راست هدایت شوند.

وی گفت: جالب است برخی از مردم در نقطه مقابل اعتراض می‌کردند که چه پیامبری است که مانند ما به بازار می‌رود، غذا می‌خورد، ازدواج می‌کند و حتی در پول، اموال، ثروت و سپاهیان از ما کمتر است. بر این اساس دو دیدگاه وجود داشت یکی آن‌که پیامبران فرا انسان هستند و اگر خواهان گناه کردن نیز بودند نمی‌توانستند و چنین قدرتی در وجود آن‌ها نبود. دیدگاه دیگر این است که امامان هیچ فضیلتی ندارند جز آنکه شفیع و برآورده کننده خواسته‌های ما در دنیا باشند و ما به واسطه آن‌ها به بهشت برویم.

وی خاطر نشان کرد:، اما امامت در نگاه شیعه راستین بدین صورت است که این ۱۴ نور و معصوم علیهم السلام، تجسم عینی نور خداوند متعال در جهان هستند این‌ها مذهب مجسم هستند و اگر خواهان شناخت دین هستید باید به چهارده معصوم نگاه کرد. اگر به دنبال راه سعادت، رشد و بهشت هستید باید به سیره و زندگی معصومین علیهم السلام نگاه کنید.

استاد رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: در نگاه تشیع صحیح عصمت معصومین بدین صورت معنا میشود که اراده، آگاهی و علم این ۱۴ نور بزرگوار به قدری متعالی است که علیرغم امکان گناه هرگز به سراغ گناه، کج‌روی و خطا نمی‌روند. بر این اساس گناه در نظر ائمه مانند دست زدن به برق و مرگ حتمی انسان است. آن‌ها پلیدی و خطر مرگ را به عینه می‌دیدند.

وی گفت: ائمه به واسطه همین اراده بر انسان‌ها فضیلت پیدا کرده و رهبران فکری، عقیده‌ای، معرفتی و سیاسی مردم می‌شوند درس ایمان، اخلاق، علم و آگاهی سیاست، حکومت از ائمه اطهار آمیخته می‌شود و اگر آن‌ها را به رهبری قبول داریم به واسطه پاکی آن‌ها است لذا ما رهبران فاسد را قبول نداریم و دنبال رهبران خطا پذیر نمی‌رویم. حتی زمانی که دستمان از معصوم کوتاه است به دنبال عالم فاسد نمی‌رویم و تنها عالم عادل را به عنوان رهبر انتخاب می‌کنیم.

استاد رحیم پور ازغدی گفت: با این دیدگاه اگر غدیر را در دنیا معرفی کنید، کسی نمی‌تواند در مقابل آن ایستادگی کند، اما با تفسیر و دیدگاه اولیه معرفی غدیر در جهان موجب سخره همگان می‌شود. در نگاه سلبی، عصمت بدین معناست که تمام حکومت‌های نامشروع جهان باطل هستند و تنها حکومت‌هایی صالح هستند که در خط و امتداد انبیا قرار داشته باشند. اما در نگاه اول و تعریف نادرست عصمت تمام حکومت‌های جهان مشروع هستند و با این دیدگاه ما در عصر غیبت باید تمام حکومت‌های جهان را تحمل کنیم.

غدیر تنها متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است

وی اذعان کرد: در تعریف ولایت نیز هر کس که مانند حضرت علی (ع) باشد و یا در خط ایشان حرکت کند به عنوان رهبر انتخاب می‌شود چرا که حضرت علی (ع) نمونه عالی عبودیت و بندگی خداوند است. داستان غدیر تنها متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است به شرط آن که معنی آن را به درستی درک و به دیگران بفهمانید.

اما دیدگاه غلطی نیز وجود دارد که عقیده دارد تنها عشق ورزیدن به حضرت علی (ع) کافی است و حتی اگر علیه و برعکس سیره ایشان عمل کنی، باز مشکلی نیست. با این دیدگاه، حتی اگر جهنم بروید آتش جهنم سرد میشود. با این دیدگاه مسئله ولایت تکوینی نیز زیر سوال می‌رود چرا که خلیفه الله کسی است که خداوند با دست و نگاه او عمل می‌کند و سخن می‌گوید.

وی گفت: شفاعت نیز در نگاه صحیح به این معناست که ائمه اگر انسانی را در در مسیر درست خود به خطا رفته باشد کمک می‌کند، اما کسی که نماز را سبک می‌شمارد طبق روایت هرگز نمی‌تواند مشمول شفاعت ائمه علیه السلام شود. هیچ کس حق ندارد مردم را مایوس می‌کند، اما برخی از دیدگاه‌های تند باعث شده است مردم مغرور شوند و در صورت انجام گناه و خطا امید به شفاعت داشته باشند. جمعی نزد امام رضا (ع) آمدند و ادعای شیعه بودن داشتند امام با ایشان به شدت برخورد کرده و فرمودند که نام شیعه را یدک می‌کشید در حالی که برعکس سیره ما عمل می‌کنید وقتی آن جمع متوجه خطای خود شدند گفتند که ما عاشق شما هستیم و تنها به واسطه دوست داشتن شما اسم فرزندان خود را هم نام شما می‌گذاریم؛ لذا پس از آن‌که این جمعیت متوجه شدند شیعه بودن مسئولیت سنگینی دارد و باید اعمال و رفتار انسان منطبق با سیره ائمه علیهم السلام باشد امام رضا علیه السلام نیز آن‌ها را در آغوش گرفت و مورد ملاطفت قرار داد.

در ادامه نشست دکتر سیدبشیرحسینی به ایراد سخن و بحث درباره تولیدات تلویزیونی در ساحت مداحی و ستایشگری پرداخت. بخش آخر نشست نیز به موضوع هم افزایی محتوایی دهه محرم امسال با حضور و طرح بحث حاج مهدی سلحشور مباحثه گردید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار