کد خبر: ۴۵۸۷
مروری بر عملکرد اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی

از رسالت قرآنیان در اقامه تبیین تا بانوان به عنوان مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین

برگزاری همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین»، تشکیل جلسه تبیین و تشریح بحث عفاف و حجاب، برگزاری دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان، برپایی نشست‌هایی با اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی از مهمترین برنامه های اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی است.
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

از رسالت قرآنیان در اقامه تبیین تا بانوان به عنوان مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین

به گزارش نهضت، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ماه گذشته برنامه‌های مهمی با عناوین همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» با محوریت شبکه‌پردازی مردمی به مناسبت روز تبلیغ، جلسه تبیین و تشریح موضوع قرارگاه ۲۱ تیرماه و بحث عفاف و حجاب، دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از بانوان طلبه، برگزاری نشست‌هایی با اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی استان خراسان رضوی و بانوان فعال عرصه فرهنگ و دین و همچنین مبلغات استان کردستان و نشست پویش ملی پوشش ایرانی ـ اسلامی را در دستور کار خود داشت که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می‌کنیم.

بانوان؛ مهم‌ترین کنشگران جهاد تبیین
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تخصصی «جهاد بانوان در تبیین» که ششم تیرماه با محوریت شبکه‌پردازی مردمی با حضور حجج‌اسلام محمد قمی، رئيس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، هدف از شکل‌گیری جهاد تبیین را تشکیل لشکر مردمی تبیینی عنوان کرد و گفت: امروز زنان مهمترین کنشگران جهاد تبیین هستند. 

وی عنوان کرد: ما به دنبال تعریفی از زنان هستیم تا از بستر خانواده بتوانند بزرگترین اثربخشی اجتماعی را انجام دهند. زنان امروز ما می‌توانند بسیاری از پدیده‌های اجتماعی را رقم زده و به‌عنوان الگوی مؤثر معرفی شوند. متأسفانه یکی از کم‌کاری‌هایی ما این بوده که نتوانستیم به ارائه شکل حضور زنان در جامعه بپردازیم که هم خانه و هم اجتماع را همزمان داشته باشند.

تشکیل جلسه تبیین و تشریح موضوع قرارگاه ۲۱ تیرماه و بحث عفاف و حجاب
جلسه تبیین و تشریح موضوع قرارگاه ۲۱ تیرماه و بحث عفاف و حجاب، با حضور حجت‌الاسلام فتحی، نماینده ویژه ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دبیر قرارگاه ۲۱ تیرماه، حجت‌الاسلام دارابی، مشاور امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام بلندنظر، مسئول حراست سازمان تبلیغات اسلامی در ساختمان نواب این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام دارابی، مشاور امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه نیروهایی که در این سازمان مشغول فعالیت هستند، پیاده‌نظام ولی فقیه در اجرای تعظیم شعائر دینی و پیشبرد اهداف والای فرهنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: این سازمان بالغ بر ۴۰۰۰ مجموعه کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و حدود ۱۰۰۰ پایگاه فرهنگی و اجتماعی دارد که در سراسر کشور بخصوص در مناطق آسیب‌دیده و مناطق حاشیه‌ای، مشغول خدمت‌رسانی هستند و اتفاقات مبارکی را رقم زده‌اند.

حجت‌الاسلام فتحی، نماینده ویژه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این نشست ضمن تبیین و تشریح بحث قرارگاه ۲۱ تیرماه و موضوع عفاف و حجاب اظهار کرد: مأموریت ما تبیین و تشریح قرارگاه ۲۱ تیرماه برای ۱۲۱ دستگاه است و تاکنون جلسات مختلف پیرو مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفته، زیرا به تعبیر آیت‌الله صدیقی، مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر چندین بار مطالبه وضعیت فرهنگی مخصوصاً عفاف و حجاب را در کشور داشتند.

به گفته حجت الاسلام فتحی در بحث نظارت، طبق مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی دو دستگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر و وزارت کشور، متولی بحث نظارت بر عفاف و حجاب دستگاه‌ها هستند. طبق این مصوبه از ۱۲۱ دستگاه، ۳۲ دستگاه مأموریت پی‌گیری عفاف و حجاب را دارند که یکی از این دستگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی است که ۱۳ مأموریت برای آن تعریف شده است که باید در حوزه عفاف و حجاب ورود کند و هرسال باید پاسخگو باشد.

برگزاری دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان
حجت‌الاسلام سید امین موسوی، مسئول بینش‌کده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی در دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان که یکشنبه ۱۲ تیر با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از بانوان طلبه، در محل حوزه علمیه حضرت زینب(س) تهران برگزار شد با بیان اینکه ما هنوز جایگاه و هدف انقلاب از نوع نگاه به زن را نتوانسته‌ایم در جامعه تبیین کنیم و نگاه شرقی و غربی به عنوان الگوی اول و دوم در کشور ما غلبه دارد، گفت: رویکرد اسلام به زن در کسب فضائل اجتماعی است، اما ادبیات غرب و شرق متمایل به این رویکرد هستند که زن به عوارضش شناخته می شود و زن را با نگاه زیبایی و زینت بودن در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف می کنند و به ذات انسانی زن توجهی ندارند. در غرب با همین رویکرد از نگاه فرد گرایانه تا رئالیسم غربی، زن به عنوان کالای افزایش زیبایی جامعه، به کالای مصرفی تبدیل شده و به همین تناسب در شرق که نگاه به زن به نوعی تبعیت از مرد بود، به جایی رسید که زن تبدیل به کارگر خانه شد.
وی معتقد است که نگاه اسلام با این دو نگاه کاملا متفاوت است؛ دین اسلام پایه حرکت های اجتماعی را به زن سپرده است، کما اینکه امامین انقلاب اسلامی مراحل انقلاب را منوط به حرکت های اجتماعی زنان کردند. در زمان پیامبر(ص) نیز زنان نقش اجتماعی زیادی داشتند که پس از ایشان به مرور این نقش افول کرد.

رسالت قرآنیان اقامه تبیین است
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی استان خراسان رضوی با بیان این‌که فضای قرآنی‌ها، فضای صاحب فکر، منسجم و صاحب تراز است، اظهار کرد: شما قشر فرهیختگان در این فضای معمول قشرهای مذهبی مسئولیت ویژه دارید، چون ظرفیت شما ویژه است. یکی از ابعاد تبیینی، استفاده از زبان قرآن است. قرآن می‌تواند زبان مشترک برای اقشار مختلف باشد. قرآن می‌تواند فهمی که جامعه ما نیاز دارد را به جامعه ارزانی بدارد.

وی با بیان این‌که الگوی ایرانی ـ اسلامی االگوی توسعه نیست، بلکه الگوی پیشرفت است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «امروز اگر بخواهیم همه مقاصد و آمال کشور، مردم و دولت را در یک مفهوم خلاصه کنیم، آن مفهوم پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است.»؛ یعنی یک گفتمان در برابر گفتمان توسعه شکل داده‌اند. در چنین صحنه‌ای، شاخص‌های رشد جامعه اسلامی را باید از قرآن استخراج کنیم و در رابطه با این‌که امروز باید به دنبال اشتغال بانوان باشیم یا خیر؟ مادری و خانواده کجای برنامه‌ریزی ما قرار داشته باشد؟ باید نگاه قرآنی بیاید و تعریفی برای جامعه ارائه دهد. شما قرآنیان رسالت سنگینی دارید و در این تراز هستید، کافیست جایگاهی که دارید را باور کنید و برای آن آماده شوید. این جریان در استان خراسان رضوی توسط آقای نمازی، ریاست دارالقرآن استان، جدی گرفته شده و درواقع ظرفیتی است که در فضای بانوان قرآنی ایجاد شده و باید این ظرفیت را به نفع انقلاب اسلامی معنا کنیم.

مسئله حجاب باید به عنوان یک انتخاب فطری مطرح شود
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگویی به مناسبت روز عفاف و حجاب، این مسأله را از موضوعات زیست بوم کشور عنوان کرد و گفت: شاید یکی از مهمترین آسیب‌هایی که امروز در فضای بانوان وجود دارد، این باشد که خودباوری و هویت لازم را در فضای بانوان نداریم و این ریشه خیلی از مسائل و مشکلات در این حوزه است.

وی معتقد است که امروز یکی از مهمترین مسیرهای هویت‌بخش این است که ما مسیری برای رشد و شکوفایی و به ثمرنشاندن ظرفیت مهم و مستعد دختر ایرانی فراهم کنیم. این دختر ایرانی که شاید امروز از نظر خیلی از صاحبنظران درگیر بسیاری از آسیب‌ها شده و فضای فرهنگ عمومی او با خیلی از ضد ارزش‌ها همراه شده، امروز از نرم جهانی موجود در فضای دختران به شدت پرتوان‌تر، مستعدتر و با قابلیت‌های وسیعی در جامعه ظاهر شده که باید در جای خود دیده شود.

فعال شدن نهضت پیشرفت بانوان در کشور
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۳ تیرماه در نشست بانوان فعال عرصه فرهنگ و دین استان کردستان با اشاره به جایگاه زنان در پیشرفت جامعه اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمود‌ه‌اند: «زنان رهبران این نهضت هستند».

سعیدی‌نژاد با شاره به اینکه برای حل مشکلات باید با شکل‌گیری حلقه‌های میانی ظرفیت‌های مردمی را فعال کرد، بیان کرد: ما امروز این توان را داریم که ظرفیت‌های بانوان را به صورت گسترده در حل مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی بسیج کنیم و توان زنان جامعه را باور کنیم.

وی همچنین در نشست با مبلغات استان کردستان عنوان کرد: در نهضت پیشرفت بانوان که سازمان تبلیغات اسلامی داعیه‌دار شکل‌گیری این حرکت مهم و اثرگذاری مردمی در فضای بانوان است ما توانستیم در استان‌های مختلف شبکه‌هایی از بانوان شکل بدهیم و تلاش این است که ظرفیت‌های بانوان را در شکل‌گیری این پیشرفت ایرانی اسلامی دور هم جمع و به نقش آفرینی زنان کمک کنیم. امید است استان کردستان مبدا شکل‌گیری حرکت‌های بزرگی در فضای بانوان در مسیر رشد و تعالی و پیشرفت آنان در جامعه باشد.
تفریح از نیازهای زنان و موجب رشد عاطفی می‌شود
عاطفه سعیدی‌نژاد، دبیر جشنواره فرهنگی ادبی رسانه‌ای هنری گوهرشاد در نشست خبری پویش ملی پوشش ایرانی ـ اسلامی با بیان اینکه نیازمند یک تجربه چندبعدی در حوزه عفاف و حجاب هستیم گفت: حوزه عفاف و حجاب یک نظام پیچیده‌ای است که از نظامات مختلفی تعریف می‌شود. عفاف و حجاب می‌تواند شاخص دیگر ابعاد فرهنگی باشد و در گرو بافتی از مسائل خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف امروز با زیست اجتماعی، رفاقت‌های دوستانه، ازدواج و زیست جنسی مرتبط است گفت: در تلاشیم که در عصر مردمان خودمان زیست عفیفانه را پیگیری کنیم.

دبیر جشنواره فرهنگی عفاف و حجاب تصریح کرد: همان‌طور که دولت خدمات مختلفی را برای خود تعریف کرده است؛ کوپن تفریحی هم احتیاج داریم؛ سرانه مصرف تفریح باید بالاتر از این باشد؛ باید زیرساخت‌های تفریحی را افزایش دهیم؛ امروز خیلی از پارک‌های بانوان در استان‌ها تأسیس شده است اما استفاده چندانی از آنها نمی‌شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار