کد خبر: ۴۵۹۳
گفتگو با مدیرکانون دختران حاج قاسم؛

آموزش‌های مدارس صدرا مرا برای کار فرهنگی آماده کرد

۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

 

آموزش‌های مدارس صدرا مرا برای کار فرهنگی آماده کرد

به گزارش پايگاه خبري نهضت، مریم عرب نژاد؛ طلبه 20 ساله، فارغ التحصیل مدرسه صدرا و مدیر «کانون دختران حاج قاسم زرند» است که فعالیت‌های فرهنگیش عمری دو ساله دارد، اما در همین مدت کوتاه اتفاقات ارزشمندی را رقم زده است  تا جایی که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم سالگرد تأسیس این سازمان، از وی تقدیر کرد امروز کانون دختران حاج قاسم زرند، مکانی برای تربیت فرماندهان دختر جبهه انقلاب اسلامی در راستای گام دوم انقلاب است.

عرب نژاد بعد از فارغ التحصیلی در مدارس صدار در دوره‌های آموزشی دختران حاج قاسم که توسط مدارس صدرا دایر شده بود؛ شرکت کرد. همانجا بود که با مفاهیم «تحلیل فیلم، کتابخوانی، هویت‌سازی و توسعه فردی، فعالیت‌های بین‌المللی...» آشنا شد، مفاهیمی که توسط اساتید برجسته‌ای تدریس می‌شد و در رشد شخصیت عرب نژاد بسیار مؤثر بود. او بعد از پایان دوره به «کانون دختران حاج قاسم» که با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی کرمان و مدارس صدرا راه اندازی شده بود، پیوست. عرب نژاد به‌عنوان مدیر در این کانون فعالیت خود را آغاز کرد اما او همیشه سعی داشت تا مواردی را که در دوره‌های مختلف آموخته بود به 92 نوجوانی که عضو ثابت کانون بودند؛ بیاموزد.

تفاوت تعلیم در دوره‌های آموزشی کانون دختران حاج قاسم با کانون‌های دیگر در این بود که دختران نوجوان علاوه برشرکت در دوره‌های آموزشی، همزمان می‌آموختند که  نقش مربی را برای کودکان ایفا کنند.

البته در این آموزش‌ها تفاوت‌های آموزشی کودکان با نوجوانان و ظرایف لازم در آموزش به آن‌ها در نظر گرفته شده‌است مدیر کانون دختران حاج قاسم  در اينباره می‌گوید: برای اینکه نوجوانان عضو این کانون شوند، باید ابتدا گزینش شوند چراکه می‌خواهند با کودکان کار و تمرین کنند، به‌عنوان مثال از آنان خواسته می‌شود برای كودكان؛ بازی گروهی طراحی و یا یک فیلم را تحلیل کنند تا به این وسیله آمادگی آن‌ها سنجیده شود.

                                                                                                                                                                                                        آموزش‌های مدارس صدرا مرا برای کار فرهنگی آماده کرد   

طراحی و توزیع بسته های فرهنگی

«کانون دختران حاج قاسم زرند» در عمر یک ساله خود فعالیت‌های بسیاری با هدف رشد و توسعه فردی اعضای نوجوان گروه آموزش معارف اسلامی، انجام داده است، یکی از این فعالیت‌ها؛ طراحی و توزیع بسته‌های فرهنگی است.

این طلبه  جوان می‌گوید: تا کنون در سه نوبت این بسته‌هاي فرهنگی توسط نوجوانان دختر طراحی  و توزيع شده‌اند اين در حالي است كه اين بسته‌ها در تعداد کم و حدود 100 عدد در اربعین سال گذشته ويژه کودکان دختر طراحی و ميان آنها  توزیع شد. همچنین حدود 1000 بسته به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قهرمان من» و 600 بسته برای روزه اولی‌ها با عنوان «ننه رمضان» طراحی و  ميان دختران زرند توزيع شده‌اند.

باز کردن در مسجد بعد از دوسال

 از فعالیت‌های این گروه  مي‌توان به حضور در روستای ارجمندیه  یکی از مناطق محروم شهرستان زرند اشاره كرد روستايي كه  نزدیک به دو سال درب مسجد آن بسته بود اما دختران حاج قاسم با حضور در این مسجد در عید غدیر و طراحی یک بازی خلاقانه با مفاهیم دینی، علاوه بر گشودن درب مسجد، شرايطي فراهم آوردند تا كودكان روستا هم به حضور در مسجد علاقه‌مند شوند.

 

درآمدزایی برای عملیات های بعدی

یکی از نکاتی که در کانون دختران حاج قاسم به دختران آموزش داده می‌شود کسب درآمد برای عملیات‌های فرهنگی است به طوری که کانون‌ها خود بتوانند تا حدودی از پس هزینه‌های فعالیت‌ها و توليد محصولات فرهنگی برآیند به‌همین خاطر، کانون دختران حاج قاسم زرند در نوروز 1401 تصمیم گرفتند با پخت شیرینی‌های خانگی و فروش آن؛ براي عملیات‌های فرهنگی بعدی كسب درآمد كنند از قضا  اين حركت اقتصادي درآمد بسیار خوبی هم برای کانون کرمان داشت تا جای که میزان درآمد آن ها از کانون‌های استان‌های دیگر بیشتر شد و در این بخش مقام اول را کسب کردند.

اردوی رأی اولی‌ها

فعالیت کانون دختران حاج قاسم منحصر به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی نیست، در ایام  انتخابات 1400، عرب نژاد تصمیم می‌گیرد اردوی رأی اولی‌ها را برگزار کند پس با رأی اولی‌های کانون به مزار حاج قاسم می رود و با دعوت ازهادیان سیاسی  جلساتي براي بحث و گفتگوي رأي اولي‌ها برگزار می‌کند.

یکی دیگر از فرصت‌های رشدی که عرب‌نژاد در ایام انتخابات برای نوجوانان فراهم کرد؛ فرصت حضور در خیابان‌ها و گفتگوی چهره به چهره بود. مدیر «کانون دختران حاج قاسم زرند» با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت انتخابات برای رشد و شکوفایی آگاهی سیاسی نوجوانان مي‌گويد: زمان انتخابات، نوجوانان را به خیابان‌ها بردیم تا با مردم به صورت چهره به چهره گفتگو کنند و نظرات آنان را بشنوند علاوه بر این حدود 1000 نسخه از فرازهای وصیت‌ نامه حاج قاسم را تکثیر و بین مردم پخش کردیم.

اینها گوشه‌ای از فعالیت‌های عرب نژاد است دختری که به قول خودش تا پیش از حضور در دوره‌های دختران حاج قاسم، هیچ گونه فعالیت فرهنگی نداشت او می گوید: آگاهي و كارايي که من و هم دوره‌ای‌هایم در دوره دختران حاج قاسم كسب كرده‌ايم بسيار مفید وبديع بود؛ آموختن مفاهیمی مانند بوم عملیات، طراحی بازی، درآمد زایی... تمام اين موارد نه تنها به توسعه فردی ما کمک  کرد بلکه ما را برای ایفای نقش‌مان به‌عنوان دختران انقلابی در گام دوم انقلاب آماده کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار