کد خبر: ۴۶۰۷

برگزاری دوره آموزشی دستاوردها و آسیب شناسی عزاداری برای مداحان جوان

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، دوره آموزشی دستاوردها و آسیب شناسی عزاداری برای مداحان جوان (برادران و خواهران) در طی 2 روز در سال شهید حججی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با حضور استاد دکتر ابوالفضل روحی برگزار شد .
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

دکتر روحی در این دوره آموزشی گفت : مجالس عزای امام حسین(ع) سبب ماندگاری پیام نهضت مقدس عاشورا شده و بسیاری از انقلاب ها به خصوص انقلاب اسلامی ایران بر اساس این نهضت شکل گرفته و به پیروزی رسیده است.
با فرا رسیدن ماه محرم الحرام شیعیان نقاط مختلف جهان در صدد برپایی مراسم سوگواری امام حسین(ع) بر می آیند و حضور در این مراسم اولویت اصلی اقشار مختلف مردم قرار می گیرد، اما در طول سالیان اخیر به دلایل مختلف شاهد برخی از انحرافات و عدول از اهداف راستین نهضت حسینی(ع) بوده ایم.
با توجه به اینکه کشور ایران به عنوان طلایه دار مذهب مقدس تشیع در همه نقاط جهان شناخته شده است و به نوعی در برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) الگوی دیگر کشورها محسوب می شود، می طلبد با یک بازنگری تخصصی در برپایی این مراسم، آسیب ها و خرافه هایی که وارد آن شده شناسایی و در رفع آنها تلاش شود.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود : امروزه الگوهای مختلفی از عزاداری در خارج از کشور مطرح شده است که برخی از این عزاداری ها در تراز فرهنگ عاشورا نیست و لازم است الگوسازی صحیح  و سالمی در این راستا صورت گیرد. بدون شک تبلیغ نهضت عاشورا آمیخته با آئین عزاداری حضرت امام حسین(ع) است و جدایی این دو از یکدیگر امکان پذیر نیست اما آحاد جامعه به خصوص مسئولان فرهنگی و مذهبی کشور باید نسبت به برگزاری آیین های عزاداری به دور از خرافات و رفتار ناپسند، اهتمام بیشتری بورزند.

دکتر ابوالفضل روحی در ادامه تصریح کرد : در طول دو ماه محرم و صفر در گرو استفاده روحانیون و مداحان از اشعار و روضه های حماسی همراه با محتوای عاشورایی و انقلابی، رعایت نظم و انضباط هیات ها و پرهیز از خرافات است که مداحان و روحانیون وظیفه دارند به این موارد مهم و کلیدی توجه ویژه داشته باشند. در گذشته، بحث مداحی و هیاتهای مذهبی رها بود و هر شعر و کلامی که در آن نام زیبای حسین ( ع ) برده می شد، بدون اشکال دانسته می شد ولی در واقع اینطور نبود و آهسته آهسته برخی آسیبها ایجاد شدند.هدف مداحان نباید فقط اشک گرفتن باشد، بلکه باید گسترش فرهنگ حسینی و امر به معروف و نهی از منکر نیز در دستور کار این قشر قرار گیرد و در عزاداری ها شور و شعور همراه با تفکر و تعقل و دشمن ستیزی نیز ترویج شود ودر خصوص وضعیت شیعیان عراق، بحرین، یمن و عربستان آگاهی بخشی صورت گیرد.

متاسفانه در سال های گذشته هیچ نظارتی بر فعالیت مداحان نبوده و بسیاری از این افراد به صورت شنیداری وارد این عرصه شده و هیچ مطالعه و تحقیق خاصی نیز در این زمینه انجام نداه اند و اطلاعات عمیق که حاصل مطالعه باشد وجود نداشت .
دکتر روحی بیان کرد : برخی مداحان، قرآن، ادعیه، تفسیر و ترجمه قرآن و حتی تاریخ دین اسلام و مذهب مقدس تشیع را نمی دانند و از طرفی هنگامی که در محافل عزاداری به مداحی و مرثیه خوانی می پردازند مستمعین نیز ازآنان اسناد مطالب ارائه شده را درخواست نمی کنند و البته در این راستا بزرگان نیز باید مداحان را راهنمایی کنند و به آنان تذکر دهند. برخی مداحان تنها به روضه خوانی و انعکاس مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می پردازند و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از تشریح و تبیین اهداف و آرمان های ایشان و نهضت عاشورا خودداری می کنند.

این استاد دانشگاه استفاده از موسیقی نامناسب را یکی از آفت ها دانست و گفت: در مواردی اشعار مذهبی با آهنگ های آن سوی آب خوانده می شود که این کار در شان مراسم عزاداری محرم نیست و همچنین استفاده برخی مداحان از اشعار بی محتوا و احساسی را یکی از مهمترین آسیب های عزاداری امام حسین(ع) عنوان کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار