کد خبر: ۴۶۲۲
مسئول اداره جوانی جمعيت وزارت بهداشت:

جمعیت جوان عامل اقتدار اقتصادی و اجتماعی کشور است

مسئول اداره جوانی جمعيت وزارت بهداشت گفت: حرکت به سمت توسعه همه جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقای سرمایه انسانی دارد.
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

به گزارش روابط عمومی نهضت، صابر جباری فاروجی در سفر به استان اردبیل در نشست دینی «جمعیت و فرزندآوری» که با حضور بانوان فعال فرهنگی و تبلیغی و اقشار تاثیرگذار جامعه در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی اردبیل برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: جمعیت جوان یکی از عوامل مهم اقتدار و از پایه‌های اصلی قـدرت و رشد اقتـصادی اجـتـماعی کـشـورهـا محسوب میشود.

وی حرکت به سمت توسعه همه جانبه را نیازمند توسعه و ارتقای سرمایه انسانی عنوان کرد و افزود: کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است.

مسئول اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با ابراز تاسف از روند کاهشی نرخ باروری در کشور، بر تبلیغ و فرهنگ سازی اهمیت فرزندآوری تاکید کرد و گفت: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲.۱ در سـال ۱۳۹۵ به ۱.۷۴ در سـال ۱۳۹۸ رسیده اسـت و در سال ۱۳۹۹ این روند کاهشی همچنان ادامه داشته و با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد. با شیوع بیماری کووید ۱۹ از پایان سال ۱۳۹۸، انتظار می‌رود به دنبال بحران اقتصادی و شرایط خاص کنترل این بیماری، روند کاهشی میزان موالید در کشور همچنان تـداوم داشته باشد.

جباری افزود:  پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، در یک دوره بیست سـالـه جمعیت سالمندان کشور حـــدودا دو برابر شود که این روند در دیگر کشور‌ها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است.

وی گفت: کاهش باروری و کاهش جمعیت که منجر به سالمندی در سال‌های آینده خواهد شد، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورمان است که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب این مسئله را مطرح کرده بودند.

مسئول اداره جوان سازی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه پنجره جمعیتی کشور هنوز باز است عنوان کرد: لازم است برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از ظرفیت جمعیت جوان کشور استفاده کنیم، ولی توجه به جوانی جمعیت در سال‌ها و دهه‌های آینده هم اهمیت بسزایی در این زمینه دارد.

جباری به راهبرد‌ها تعیین شده در قانون جوانی جمعیت اشاره و خاطر نشان کرد: رصد و آمایش جمعیت، توانمندسازی خانواده‌ها، سلامت مادران، تکامل همه جانبه کودکان، تسهیل ازدواج دانشجوان و افزایش خوابگاه‌های متاهلی و تقویت و ترویج فرزندآوری در مراکز جامع سلامت از مهم‌ترین راهبرد‌های قانون جوانی جمعیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه هریک بانوان فعال فرهنگی و تبلیغی و نمایندگان امور بانوان ادارات، نظرات و پیشنهادات خود را در راستای تحقق اهداف اداره جوان سازی جمعیت ارائه کرده و آمادگی ادارات را برای همکاری در راستای ترویج اهمیت فرزندآوری در جامعه اعلام کردند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار