کد خبر: ۴۶۴۴

تجلیل از ۱۲۰ پیرغلام حسینی در اجلاسیه «به رسم خادمی» همدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان از برگزاری اولین اجلاسیه به رسم خادمی همراه با تجلیل از ۱۲۰ نفر از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در این استان خبر داد.
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹

تجلیل از ۱۲۰ پیرغلام حسینی در اجلاسیه «به رسم خادمی» همدان

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از همدان با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) از برگزاری اجلاسیه «به رسم خادمی» در این استان خبر داد و اظهار کرد: این اولین اجلاسیه در سطح استان همدان است که با هدف تجلیل و تکریم پیرغلامان و پیشکسوتان هیئت‌های حسینی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این اجلاسیه از ۱۲۰ نفر از اعضای هیئت‌ها شامل قاری، چای‌ریز، مداح و همه کسانی که عمر خود را در برپایی مجالس عزای حسینی و خدمت به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) صرف کرده‌اند، تجلیل می‌شود.

نظیری با بیان اینکه این مراسم پنجم مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود، گفت: یکی از تفاوت‌هایی که این اجلاسیه دارد این است که پیرغلامان حسینی و پیشکسوتان به همراه همسرانشان تجلیل می‌شوند. هدف مهم این اجلاسیه زنده کردن آیین‌های کهن عزاداری به‌ویژه آیین‌های اختصاصی عزاداری استان همدان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: از جمله این اختصاصات می‌توان به اجرای دسته‌جات سقایی اشاره کرد که یکی از آیین‌های کهن استان همدان است. در واقع این آیین‌های کهن جزو میراث‌های فرهنگی و ذخایر ما هستند که باید در تاریخ ثبت شود و اگر چارچوب‌های آن دچار تغییر شده‌اند با اشعار سنتی گذشته به مسیر خود بازگردند.

نظیری با بیان اینکه همچنین در این مراسم از پیرغلامانی که از دنیا رفته‌اند نام برده می‌شود، گفت: از خانواده‌های این پیرغلامان تجلیل خواهد شد، و یکی دیگر از نکات مورد نظر در اینجا امتداد نسل  خادمان حسینی در اجلاسیه است که در واقع پیرغلامان به همراه نوه‌هایشان که به‌عنوان نو‌غلام حسینی هستند در این اجلاس شرکت می‌کنند و سرود مشترک نیز توسط پیرغلامان و نوغلامان طراحی شده که در این اجلاسیه  اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه‌هایی شامل تربت‌پوشان، سیاهپوشان، آغاز عزاداری حسینی، اهتزاز پرچم عزای حسینی و... نیز از  دیگر برنامه‌های این اجلاسیه است. در واقع این برنامه در نوع خودش در کشور بی‌نظیر است که چنین اتفاقی را تاکنون در استان نداشتیم که با این رویکرد و کیفیت برگزار  شده باشد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار