کد خبر: ۴۶۵۵
دبیر جشنواره همایش بین المللی باران غدیر بیان کرد:

تنها جایی که پیامبر از شاعران خواست از زبان شعر و هنر استفاده کنند «واقعه غدیر» بود

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - دبیر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر - معتقد است «واقعه غدیر» تنها جایی است که پیامبر اکرم (ص) از شاعران خواست از زبان شعر و هنر برای نشان دادن بزرگی و عظمت آن استفاده کنند.
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶

تنها جایی که پیامبر از شاعران خواست از زبان شعر و هنر استفاده کنند «واقعه غدیر» بود

به گزارش نهضت؛ مراسم پایانی ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر، دوم مرداد 1401 با حضور مهمانانی از چندین کشورعربی و جمعی از مدیران و مسئولین حوزاه هنری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - دبیر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر- در این همایش با بیان اینکه خدا را شاکریم که یک بار دیگر فرصت عرض ارادت با برگزاری این همایش به ساحت امیرالمؤمنین و اهل بیت برای همه ما فراهم شد گفت: شاید بتوان ادعا کرد در تاریخ به اندازه علی (ع) برای کسی مدح و ستایش صورت نگرفته است. لذا وجود علی (ع) هیچ گاه از حق جدا نمی‌شود و همایش باران غدیر تقدیر از افرادی است که این حقیقت را درک کردند.

زائری افزود: شگفت انگیز این جاست که پیامبر اکرم (ص) برخلاف پادشاهان که پس از پیروزی در جنگ و یا شکار از شاعران و تصویرگران می‌خواستند برای ثبت پیروزی‌شان اثری خلق کند، تنها برای ثبت اتفاق غدیر از شاعران خواست شعری بسرایند و از زبان هنر برای ثبت این اتفاق بزرگ بهره بردند.

وی افزود: پیامبر از همه افراد خواست این اتفاق را به گوش دیگران برسانند. آگاهی همه افراد از این خبر همانند قطراتی است که اگر جمع شود همچون سیلی، ظلم را در جهان از بین می ببرد.

دبیر ششمین همایش بین المللی باران غدیر معتقد است اگر کسی فضیلتی از علی (ع) را بر روی کاغذی بنویسد تازمانی که این کاغذ همراه اوست برای وی استغفار می‌کنند.

سپس سعید بیابانکی پشت تریبون قرار گرفت و به بیان اشعاری در وصف امام علی (ع) پرداخت.

در ادامه النا لاویان استاد دانشگاه ادیان شاعر و ادیب کلیمی با اشاره به خصوصیات شخصیتی امام علی (ع) گفت: علی مرد صالح خدا است و من در مجامع بین المللی درباره ایشان سخنرانی کرده‌ام.

وی تواضع و فروتنی را از ویژگی‌های حضرت علی (ع) برشمرد و گفت: علی همواره در هر شرایطی با همسرش مشورت می‌کرد و با این که داماد پیامبر بود تن پروری نمی‌کرد و کار و تلاش را پیشه خود کرده بود.

تنها جایی که پیامبر از شاعران خواست از زبان شعر و هنر استفاده کنند «واقعه غدیر» بود

لاویان افزود: برخی در مجامع بین المللی از من سؤال می‌کنند که چرا از اسلام دفاع می‌کنید، پاسخ من این است که شما پژوهشی در این دین نکرده‌اید و اسلام دین خشونت نیست. من از انسان دفاع می‌کنم.

وی در پایان، شعری در مدح حضرت علی (ع) که خود سروده بود را برای حاضرین قرائت کرد.

دکتر اخلاق آهن - استاد دانشگاه هند - دیگر سخنران این برنامه با بیان این که اسلام در زمان پیامبر اسلام در هند بخصوص سواحل جنوبی معرفی شده بود، گفت: در طول یک هزار سال گذشته اشعار زیادی در مدح امام علی (ع) از سوی شاعران هندی سروده شده است.

وی در ادامه بخشی از سروده‌های بیدل دهلوی را خواند و گفت: شاعران قرن بیستم همچون دکتر اقبال نیز در مدح حضرت علی شعر سرودند.

دکتر سوامی سارنگ – استاد دانشگاه- از کشور هندوستان هم در ادامه گفت: ای عاشقان علی، ای کسانی که در کنار حق می‌ایستید و علیه ظلم و ستم قیام می‌کنید، ای کسانی که بر شهادت حضرت حسین (ع) و اهل بیت نوحه می‌خوانید، من به شما سلام می‌کنم. همه ما غدیری هستیم و این برای ما مایه خرسندی است پس وظیفه ما تعریف و مدح حضرت حیدر است.

سارنگ در ادامه ضمن خواندن شعری عنوان کرد: در زمان حضرت علی از مظلومان و مستمندان حمایت زیادی شد به نحوی که هیچ‌کس سر گرسنه بر بالین نگذاشت. شخصیت علی (ع) آنقدر بزرگ و باشکوه است که اصلاً امکان ندارد آن را در نوشته‌ها، شعرها، سخنرانی‌ها و… بیاوریم. هرکسی که حامی حق است، حامی حضرت علی (ع) هم هست.

در ادامه این همایش طلال البیطار هنرمند تجسمی سوریه طی سخنرانی به بیان مدح حضرت علی پرداخت.

لوییس صلیبا نویسنده و پژوهشگر لبنانی، آنتوان بارا پژوهشگر جهان عرب، هیلانه عطاالله شاعر سوری در ادامه برنامه اشعار و سخنانی را درباره امام علی ایراد کردند.

همچنین در این مراسم شاعرانی مانند سعید بیابانکی، علی رضا قزوه، سیامک مره صدق نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و شاعر کلیمی سروده‌هایشان درباره امام علی را برای حاضران خواندند.

در پایان این مراسم از میهمانان حاضر در این همایش تقدیر شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار