کد خبر: ۴۶۶۴
با رونمایی از پوستر رویداد بزرگ مسجد محور

چراغ مهرواره « بانور» روشن شد

مهرواره «بانور»، مهر واره تخصصی بانوان کنشگرمحله برای حل مسائل خانواده و جمعیت با محوریت مسجد ،صبح سوم مرداد ۱۴۰۱، با رونمایی از پوستر مهرواره کلید خورد.
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱

 

مهرواره» بانور» کلید خوردبه گزارش نهضت در این مراسم  که حجت اسلام والمسلمین «محمد قمی»- رییس سازمان تبلیغات اسلامی-، حجت الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان» -مدیرعامل بنیاد هدایت - ، حجت الاسلام «رضا غلامی» - قائم مقام بنیاد هدایت - و حجت الاسلام «کمال خداداده»- رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور - حضور داشتند، برنامه های اصلی این مهرواره تشریح شد.
 در ابتدای این مراسم، «مریم زاد قاسمی» - دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور-  با اشاره به اینکه این مهرواره ، حاصل فعالیت مشترک بنیاد هدایت و اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی است گفت: در این راستا، تمام ظرفیت‌های نهضت پیشرفت بانوان و همینطور شبکه شریکه الامام و شبکه امامت از بنیاد هدایت پای کار آمده اند.

وی افزود: همچنین کانون فرهنگی مساجد و بسیج خواهران مساجد و شبکه ۲ سیما که شبکه خانواده است هم در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌ و پای این جریان هستند ، برگزاری این مهرواره با محوریت مسجد برای آن است که از مهمترین کارکرد‌های مسجد، حل مسائل محلی بوده و از مهمترین مسائل محلی مسائل مربوط به حوزه خانواده است و قرار است از این امکانات، بهره ببریم.

دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور ادامه داد: بانوان، موثرترین کنشگران خانواده هستند، از این رو درصدد هستیم در مهرواره‌ی بانور، از ظرفیت آن‌ها برای حل مسائل محلی بهره بگیریم.

زادقاسمی از تقویت بنیان خانواده، امیدآفرینی در سطح محله، فعال کردن ظرفیت‌های عظیم بانوان در سطح محله، استفاده از ظرفیت همسران امامان محله با عنوان شریکة‌الامام و تقویت شبکه راهیاری بنیاد هدایت به عنوان اهدافی نام برد که برای این مهرواره در نظر گرفته شده است.

بنا برگفته دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور، این رویداد در دو بخش برگزار می‌شود که بخش نخست مربوط به حل مسئله و شامل هفت محوراساسی در حوزه خانواده است که این محورها شامل مسائل حوزه ازدواج و تشکیل خانواده، مسائل حوزه روابط زوجین، مسائل حوزه فرزندآوری، مسائل حوزه فرزندپروری، مسائل حوزه سبک زندگی اسلامی، مسائل حوزه اقتصاد در خانواده، مسائل حوزه سلامت در خانواده می باشند.
به گفته زاد قاسمی، محور دوم این مهرواره مربوط به بخش روایت و خاطره نویسی است که شامل خاطرات زندگی تبلیغی بانوان شریکة‌الامام و کنشگران فعال حوزه خانه و خانواده می‌شود.
وی تاکید کرد: برای هر دو بخش مهرواره  محتواهای آموزشی تولید و ضبط شده و کلاس‌های آنلاین به ویژه به منظور ایجاد مهارت در روایت نویسی برای شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

وی درادامه گفت : البته  این طور نیست که ما در این مهرواره صرفا در پی ایجاد رقابت بین کنشگران در این بازه زمانی دو ماه باشیم بلکه مهرواره می‌کوشد فرصت هم افزایی این کنشگران را ایجاد کرده و با طراحی مدل پژوهشی، مسیری را برای تحکیم بنیاد خانواده طراحی و ترسیم کند.

مهرواره» بانور» کلید خورد

وی افزود: کنشگران ما علاوه بر شبکه شریکه الامام، تمام بانوانی می باشند که در مساجد فعال هستند اعم از تمامی گروه‌های جهادی و خادم یاران بانوی مساجد و همه فعالان مسجدی اعم از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری، اعضای بسیج، اعضای هیئت امنای مساجد و ... که دغدغه کنشگری دارند و فکر می‌کنند می‌توانند وارد این حوزه شوند و می‌توانند در آن شرکت کنند.
زادقاسمی درباره زمان برگزاری مهرواره با نور اعلام کرد: ماه‌های محرم و صفر به دلیل فرصت مناسب تبلیغ برای برگزاری مهرواره انتخاب شده و علاقه‌مندان تا اربعین حسینی فرصت شرکت دارند که پس از آن داوری‌ها در مراحل مختلف انجام شده و نهایتا ۱۷ ربیع الاول همزمان با سالروز ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع) نتایج مهرواره اعلام خواهد شد.
دبیر مهرواره بانور در پایان اظهار کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در این مهرواره می‌توانند عدد یک را به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۷۵ ارسال کنند تا لینک سایت و ثبت نام برای آن‌ها ارسال شود و پس از ثبت نام در این مهرواره، مسئله مورد نظر را انتخاب کنند.
پرداختن به موضوع « خانواده» نقطه قوت است
حجت الاسلام والمسلمین «محمد قمی» در این مراسم که با رونمایی از پوستر و نشان مهرواره بانورهمراه بود، با بیان اینکه موجب خوشحالی است که امرمهم « خانواده » در چنین رویدادهایی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد افزود: بدون تعارف بانوان در هر مسئله غامضی وارد شدند تفاوت قابل توجه‌ای ایجاد کردند و تاریخ به این امر گواهی می‌دهد. اساساً نور، خداوند عالم است و هر آنچه تجلی خداوند باشد نورانی بوده و خانواده که بنای الهی است بهره‌ای از نور دارد و مرکز ثقل نور حقیقی و نقطه ثابت پرگار، زن است..
وی افزود : بانوان هر زمان در مسائل سیاسی و اجتماعی وارد شدند، توانستند گره‌های بزرگی را باز کنند. مسئله سبک زندگی که به مسئله خانواده گره خورده است و خود مسئله خانواده- که در سازمان تبلیغات در کانون توجه ما قرار دارد- به سامان نمی‌رسد مگر آنکه دختران و بانوان  به این امر اهتمام داشته باشند. 
وی ادامه داد:  امروز مهم‌ترین مسئله، جنگ تبلیغاتی و جهاد تبیین است در زمانه جهاد تبیین زنان وقتی وارد جهاد تبیین می‌شوند، به مراتب موفق‌تر از مردان عمل می‌کنند. این تبیین گاهی به روایت است گاهی تقدیر از کسی است که کار خوبی انجام داده است و گاهی نشر خوبی ها، گاهی مطالبه حق و گفتگوی آزاد اندیشی و گاهی مباحثه بین افراد را رقم زدن است، این‌ها سرمایه‌هایی است که خداوند در وجود بانوان به ودیعه گذاشته تا بتوانند گام‌های بزرگ بردارند و کار‌های بزرگ انجام دهند و گره بزرگ باز کنند.
 دست معجزه گر زنان
حجت الاسلام قمی با بیان اینکه به  تعبیر رهبر معظم انقلاب، امروز خانواده توسط دشمنان بشریت مورد هجمه قرار گرفته است افزود: عنصری که می‌تواند در این زمانه خیلی جدی به خانواده کمک کند، بانوان هستند.

وی ادامه داد: این تنها منحصر به جامعه ایرانی نیست و پاسخ بشری و بین المللی است که اگر بانوان تصمیم بگیرند از خانواده صیانت کنند و در عرصه کمک به امر ازدواج، کمک به یافتن راه‌ها و مهارت و روش‌های مناسب برای زوجین، کمک به رفع موانع فرزندآوری و فرزندپروری و ساحت‌های مختلف سبک زندگی از جمله مباحث اقتصادی وارد شوند  می‌توانند دست معجزه‌گر باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه  با بیان اینکه اگر بانوان فرهیخته این جامعه وارد مسئله کمک به خانواده‌ها شوند، نه تنها بر خانواده خود که بر خانواده های پیرامون خویش نیز می توانند تاثیر بگذارند ، افزود: این گستره از همسرامام محله که وظایفی در محله دارد آغاز می‌شود تا بسیاری از خانم‌های دغدغه مندی که در محله‌ زندگی می‌کنند، خانم هایی که غیر از رسیدگی به خانواده خود در گستره محلی نقش آفرینی کنند و چه بسا گستره وسیع تری را با جنگ روایت که در آن وارد می‌شوند می توانند پوشش دهند.
وی با اشاره به نام مهرواره افزود:  من این نام گذاری را به شخصه پسندیدم که ان شالله به یک نورافشانی و کمک موثر منجر شود. من نمی‌خواهم امید بی خود به خودمان بدهم اما واقعا باور داریم که خداوند عالم، بانوان را اینطور خلق کرده که می‌توانند خوبی‌ها را ببینند و نشر بدهند و در تجدید قوا و روحیه این جامعه به حق و به جا موثر باشند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: دستگاه‌های حاکمیتی با عنوان پشتیبان می‌توانند از خیزش وپویش هم افزای بانوان حمایت کنند. هرکس کار خودش را انجام می‌دهد، اما وقتی در سامانه‌ای آن را ثبت می‌کند و به نحوی منعکس می‌شود ، دیگران از آن الهام و انگیزه می‌گیرند و این هم افزایی می‌تواند منجر به اتفاقات مبارکی شود.

مهرواره» بانور» کلید خورد
  بانوان پاکدامن
حجت الاسلام قمی اذعان کرد: کسان دیگر هم متوجه این ظرفیت بانوان هستند و نقشه‌های دیگری برایش کشیده اند اما بانوان دغدغه‌مند که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند  اگر اینجا نقش آفرینی موثری انجام دهند شاهد جامعه سالم‌تر، زلال‌تر، بانشاط‌تر و با سبک زندگی بهتر خواهیم بود و البته این مراقبت از سوی این بانوان وجود دارد که مراقبند به کسانی که با مقاصد دیگری روی این ظرفیت عظیم بانوان سرمایه گذاری کنند، اعتنا نکنند. چنانکه دیدیم تکاپوهایشان مورد اعتنا واقع نشده و تیر‌هایشان به سنگ خورده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: آنچه که می‌شود به آن امید بست زلالی، پاکی و پاکدامنی زنان ایرانی است که در حالت عادی دغدغه یک زندگی خوب و سبک زندگی خوب  و جامعه پاک را دارند و حتما در این تکاپوی هنرمندانه و روایت گرانه حضور موثر پیدا می‌کنند.

وی افزود: اما اینطور نیست که نقش آفرینی بانوان محدود به مسئله خانواده  باشد و ما بی تعارف بانوان ر ا رهبر می‌دانیم و در خیلی از مسائل بزرگ و پیچیده، زنان هستند که می‌توانند صیانت و مراقبت از پاکی جامعه را برعهده بگیرند، اما امروز زمانه جهاد تبیین و جنگ تبلیغاتی است. زمانه‌ای که اگر یک اشتباه از دستگاهی سر می‌زند غوغایی برپا می‌شود ، چرا که مقاصدی برای صدمه زدن به خانواده دنبال می شود.
وی در پایان گفت:ما بی تعارف خادم شما هستیم و این حداقل خدمتی است که  در زمانه‌ای که جنگ روایت‌ها ست از دست ما بر می‌آید. زیبایی‌هایی که باید روایت شود توسط این بانوان بازیباترین قلم‌ها باید مورد تکریم واقع شود. کار ما حداقلی است و کار بزرگتر را آن‌هایی که در محله‌ها با هم افزایی همدیگر کار می کنند انجام می‌دهند و ان شالله بخشی اش ملی شود و موثر واقع شود و در تقویت حس جمعی و ملی و امید افرینی بتواند خیلی موثر واقع شود. ان شالله این فتح بابی باشد برای استفاده از سرمایه‌ای که خداوند در وجود بانوان به ودیعه گذاشته است. اطمینان داریم این نهضت بانوان حلال مشکلات جامعه است.


مهرواره» بانور» کلید خورد

در ادامه این مراسم ، حجت الاسلام والمسلمین «کمال خداداده» با بیان اینکه وقتی از زن سخن به میان می‌آید، ما بچه شیعه‌ها اولین تصویری که در ذهن‌مان نقش می‌بندد، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) است گفت: این نعمتی است که ما داریم، ما واژه زن را به خوبی، پاکی، عطوفت و مادر شدن می‌شناسیم، مسئله‌ای که در برخی مکاتب اصلاً موضوعیت ندارد و متبادر نمی‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برگزاری رویداد مسجد محور مهرواره بانور تاکید کرد: استفاده از پایگاه عظیم توحیدی مسجد در این مهرواره بسیار مبارک است، به ویژه آنکه همسران ائمه جماعات نیز در جهاد فرهنگی و تبلیغ دیده شده اند، مسئله‌ای که کم‌نظیر است و چنین مسائلی باید تبدیل به گفتمان شود.

وی با بیان اینکه سخن از مسائل جمعیتی بدون خانواده مستحکم و موفق ممکن نیست، خاطرنشان کرد: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، شبکه ۱۲ هزارنفره از اعضای خانم فعال وجود دارد که ما درصدد احیاء، تقویت و حمایت آن‌ها به منظور حضور فعال در عرصه‌هایی همچون تحکیم خانواده، رشد جمعیت و سبک زندگی هستیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار