کد خبر: ۴۷۴۹
رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول:

در ایام محرم تابع ستاد کرونا خواهیم بود

حجت‌الاسلام احسان خاکی دزفول گفت: اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی دزفول در زمینه برگزاری برنامه‌های عزاداری ماه محرم تابع دستورات ستاد کرونا خواهند بود.
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

تبلیغات اسلامی دزفول در ایام محرم تابع ستاد کرونا خواهد بود

به گزارش نهضت، به نقل از مهر حجت الاسلام احسان خاکی - رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول که در نهاد امامت جمعه برگزار شد، اظهار کرد: اداره تبلیغات اسلامی با همراهی شورای هیئات‌ مذهبی شهرستان برنامه‌ریزیهای خود را در زمینه «اجرا، نظم دهی و ساماندهی» مجموعه‌های خودجوش مردمی در ایام ماه محرم از چند ماه گذشته آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در ایام محرم اداره تبلیغات اسلامی دزفول تابع دستورات ستاد کرونا خواهد بود، افزود: برنامه‌ریزی برای تاسوعا و عاشورای حسینی از مدتی پیش آغاز شده و امسال نیز همچون سال‌های گذشته دزفول در ایام محرم یک حسینیه یکپارچه خواهد بود ضمن اینکه روند حرکت هیئات‌ مذهبی نیز مشخص شده است.

وی خواستار همکاری تمام ادارات و دستگاه‌ها در راستای برگزاری برنامه‌های ماه محرم شد و تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا ضرورت دارد اقدامات ویژه‌ای برای رفع عطش و گرمای عزاداران در مسیرهای عزاداری اتخاذ شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن برخی دستگاه‌ها و دخالت آنها در برخی امور فرهنگی، گفت: قانون برای هر برنامه و اقدام یک مرجع، مشخص کرده؛ بنابراین ضرورت دارد ادارات و دستگاه‌ها مواردی که در حوزه وظایفشان نیست را به دستگاه‌های مربوطه ارجاع دهند و از پراکنده عمل کردن خودداری کنند.

ثبت ملی آداب و رسوم محرم دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در این نشست گفت: اداره میراث فرهنگی در نظر دارد در ایام محرم تورهای مذهبی- گردشگری به منظور آشنایی مردم به‌ویژه نسل جوان با آداب و رسوم عزاداری در مناطق مختلف شهرستان برگزار کند.

عباس چراغ چشم از اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی به مناسبت ماه محرم در «خانه تاریخی تیزنو» و «موزه مردم شناسی کرناسیان» خبر داد و افزود: برپایی نمایشگاه و برگزاري مراسم سخنرانی از جمله برنامه‌هاي اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در محرم خواهد بود.

وی عنوان کرد: در شهر و روستاهای شهرستان آداب و رسوم قدیمی متعددی ویژه ایام عزاداری محرم وجود داشته است؛ بنابراین اداره میراث فرهنگی در زمینه ثبت آثار ناملموس در حوزه این آداب و رسوم؛ ورود کرده و فراخوان نیز اعلام کرده است در همین راستا از مسئولان، ادارات و مردم تقاضا می‌شود در زمینه ثبت ملی این آثار با ما همکاری لازم را داشته باشند.

فضاسازی گسترده توسط شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست اظهار کرد: فضاسازی شهری به مناسبت ایام محرم توسط شهرداری به خوبی انجام شده است.

محمدحسن پرآور با اشاره به بازدیدهای مکرر شهرداری و شورای شهر از مسیر حرکت هیئات مذهبی، از تلاش برای رفع نواقص این مسیرها از جمله آسفالت و پاکسازی خبر داد.

وی عنوان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته اقدامات لازم برای نظافت شهر به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به خوبی پیش بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به آمادگی شهرداری و شورای شهر برای کمک به برپایی موکب ها، گفت: شورای شهر و شهرداری در کنار تمام دستگاه‌ها، ادارات، تکایا و موکب ها خواهند بود تا اگر نواقصی وجود دارد برطرف شوند.

لزوم فرهنگ سازی محیط زیستی در محرم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست بیان کرد: برنامه‌های عزاداری ماه محرم ظرفیت بسیار خوبی به‌منظور فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست است بنابراین شایسته‌ است سخنرانان و بانیان برنامه‌های محرم در پایان هر برنامه به بیان  نکات محیط زیستی بپردازند و در این زمینه اداره محیط زیست آماده همکاری جهت ارائه مواد آموزشی است.

مسعود نوری پور از مردم خواست در ایام عزاداری ماه محرم از لیوان شخصی استفاده كنند تا استفاده از ظروف یکبار مصرف کاهش یابد.

وی از حضور خودجوش انجمن‌های مردم نهاد دزفول به منظور پاکسازی مسیرهای عزاداری از پسماند طی چندسال اخیرخبر داد و گفت: این حرکت شایسته علاوه بر کمک به شهرداری گام مثبتی در راستای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به مشارکت در نظافت و پاکسازی شهر است بنابراین امیدوار هستیم این برنامه‌ها امسال نیز تداوم داشته باشد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار