کد خبر: ۴۷۵۱
بازدید از بزرگترین نمایشگاه محرمی پایتخت

با «عطر سیب» سیاهپوش می‌شویم

چند روز تا محرم باقی مانده و این روز‌ها نمایشگاه «عطر سیب» که در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار شده؛ محلی برای حضور عاشقان حضرت ثارالله (ع) است تا خود را آماده عزای حسینی کنند.
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نهضت، این روز‌ها هیئات مذهبي، تکایا و مساجد خود را آماده می‌کنند تا مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) را هر چه باشکوهتر برگزار کنند. اهمیت فرهنگ عاشورایی و اجر نهادن به برگزارکنندگان مراسم عزاداری همیشه مورد نظر بوده و از این رو نمایشگاه «عطر سیب» به‌همت اداره كل تبلیغات اسلامی استان تهران و معاونت فرهنگی شهرداری تهران برگزار می شود.

گشتی در نمایشگاه عطر سیب 1401

محل برگزاری نمایشگاه عطر سیب ، میدان امام حسین (ع) است، میدانی که پیش به‌همت شهرداری تهران شکل و شمایل تازه‌ای پیدا کرد. حالا چندسالی می‌شود که میدان امام حسین (ع) به معنای واقعی محفلي برای برگزاری مراسم ملي و مذهبي وعشاق این امام شهید شده است، از مراسم اربعین گرفته تا همین نمایشگاه عطر سیب.

با آنکه غروب فرا رسیده اما گرمای هوا را هنوز هم به خوبی می‌توان حس کرد. هنوز چند متری به محل برگزاری نمایشگاه  باقی مانده که صدای مداحی به گوش می‌رسد.

وارد نمایشگاه می‌شویم، دور تا دور نمایشگاه غرفه‌هایی که محل فروش وسایل و تجهیزات آشپزخانه هیئت، لوازم صوتی، کتاب عاشورا و کتاب شعر، پارچه سایه فروشی، لباس فروشی و... برپا شده است.

با هم سری به نمایشگاه عطر سیب بزنیم

به عشق حسین (ع) از جنوب تا تهران

مردم به هر غرفه‌ای سر می‌زنند، عده‌ای مشغول خرید هستند، عده‌ای قیمت می‌پرسند. درست در وسط میدان کمی آنطرفتر از مزار شهدای گمنام، یک سن بزرگ وجود دارد و یک گروه تعزیه مشغول اجرای برنامه هستند. بخشی از تعزیه به زبان عربی است. همین موضوع باعث می‌شود که توجهم بیشتر جلب شود. به سمت محل برگزاری تعزیه می‌روم. ده هنرمند تعزیه روی سن مشغول اجرای تعزیه هستند. چشم می‌گردانم شاید مسئولی پیدا کنم. نگاهم به مرد جوانی می‌افتد که گوشه‌ای ایستاده و چند وسیله تعزیه را در دست دارد. به او نزدیک می‌شوم می‌گویم از گروه برایم بگو. می‌گوید:« ازخوزستان براي اجراي تعزيه به تهران آمده ايم». کارشان که در تهران تمام شود، برای دهه محرم به خوزستان برمي گردند، می گوید روزعاشورا و تاسوعا در استانشان برنامه مفصلي دارند.

با هم سری به نمایشگاه عطر سیب بزنیم

اینجا «تکیه کودک» دارد

در میان غرفه‌هایی که وجود داشت دو غرفه «کودک» و «بلندا» که مخصوص نوجوانان بود بیشتر از بقیه غرفه‌ها که فقط برای فروش محصول بودند توجهم را جلب کرد. اولین غرفه‌ای که به سراغش رفتم نامش را «تکیه کودک» گذاشته بودند.

به بهانه گشايش نمایشگاه، برنامه‌هاي ويژه کودکان زودتر تمام شده بود. اما خانم جوانی که متصدی غرفه بود بود گفت:« از فردا برنامه‌ها هم تنوع بیشتری خواهد داشت وهم اینکه زمان بیشتری با بچه‌ها خواهيم بود». غرفه پر از عکس و تصویر بود و توجه هر کودک و بزرگسالی را به خود جلب می‌کرد.

متصدی غرفه كودك ادامه داد: در تکیه کودک، ابتدا بچه ها نقاشی می‌کشند و بعد به قسمت داستان می‌روند. در این قسمت به‌صورت پرده خوانی یا همان نقالی، برای بچه‌ها داستان‌های عاشورایی را بازگو می‌کنیم.

وقتی نوجوانان هیئت دار می شوند

يك دیگری از غرفه‌هاي فعال و پرکارنمايشگاه، غرفه «بلندا» نام دارد. محلی برای جمع شدن نوجوان‌های عاشورایی با کلی برنامه جذاب.

مرد جوانی که نبی نام دارد یکی از متصدیان غرفه بلندا است. جوانی پرانرژی که با اینکه روز پرکاری را پشت سرگذاشته هنوز انرژی زیادی برای صحبت کردن و کار کردن دارد. از او می‌پرسم در اینجا قرار است چه کار‌هایی انجام بدهید؟ یک لیوان شربت آبلیمو به دستم می‌دهد و می‌گوید: قرار است در این غرفه ، چند فعالیت گوناگون داشته باشیم. اولین و مهم‌ترین فعالیت ما ، کمک به نوجوانان برای راه اندازی یک هیئت است.

او می‌گوید: از آموزش دمام زنی تا آموزش اینکه نوجوان‌ها چه طور می‌توانند یک هئیت راه بیاندازند یا اینکه چه‌طور بتوانند با مردم ارتباط برقرار كرده و از فضای مسجد و یا فضای محله خود برای برپایی هیئت استفاده کنند. اینکه چطور یک مداح و نوحه خوان، برای مراسم هیئتشان پیدا کنند و موارد دیگر. همه این فعالیت‌ها را در این غرفه انجام می‌دهیم.

با هم سری به نمایشگاه عطر سیب بزنیم

نبی ادامه داد: سعی داریم ازصفر تا صد در کنار نوجوان‌ها باشیم. این کار را راهبر‌ها انجام می‌دهند. راهبر‌ها به صورت حضوری و تلفنی با نوجوان‌ها درارتباط هستند و کمک می‌کنند. درآخرهم وقتی نوجوان‌ها در این سوگواره شرکت کنند به قید قرعه، کمک هزینه سفر به کربلا را برای آن‌ها درنظر گرفتیم. اگر هم سئوال بیشتری دارند می‌توانند به شماره واتس آپ ما پیام بدهند تا اطلاعات بيشتري در اختيارشان قرار دهيم.

با هم سری به نمایشگاه عطر سیب بزنیم


اما درغرفه بلندا، بخش دیگری هم وجود داشت که به نوبه خود کار جدیدی محسوب می‌شود. آن‌ها گوشه از غرفه را یک سن کوچک قرار داده و یک زنگ زورخانه هم گذاشته‌اند. از نبی درباره این بخش مي‌پرسم او مي‌گويد: این محل را درست کردیم تا نوجوان‌ها روی سن بیایند و از خاطرات خود درباره هئیت و عزاداری امام حسین (ع) گفته؛ حرف دلشان را بزنند و احساساتشان به سرور و سالار شهیدان را توصيف كنند.

 این نمایشگاه عطر سيب است كه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ سوم تا نهم مرداد امسال در میدان امام حسین (ع)  داير است  تا علاوه برهيئات مذهبي، تمام خانه‌ها و كوچه‌هاي شهرمان رنگ و بوي محرم به خود بگيرد.

ارسال نظر