کد خبر: ۴۷۷۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان:

تمرکز برنامه‌های محرم و صفر بر جهاد تبیین و امیدآفرینی است

حجت‌الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه تمرکز سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری برنامه‌های ماه محرم و صفر، جهاد تبیین و امیدآفرینی است گفت: پیگیری جهت احیای برخی سنن صحیح اسلامی در عزاداری‌ها باتوجه به زیست‌بوم فرهنگی حاکم بر خوزستان ازدیگر اقدامات است.
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

تمرکز برنامه‌های محرم و صفر بر جهاد تبیین و امیدآفرینی است

به گزارش نهضت،«حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ» ظهر امروز (چهارشنبه ۵ مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تشریح برنامه‌های ایام محرم و صفر، با اشاره به فرمایش رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌ داشته» اظهار کرد: دِینی که محرم و صفر برای تثبیت اسلام به گردن اسلام دارد را امام در این جمله پرمعنا به همه ما تفهیم کرده، به این معنی که بار زنده بودن و حیات دین به عهده محرم و صفر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نیز برای ما معنادار است افزود: اسلام دین همه عالم و عوالم دنیایی ما است و قاعده مبارزه حق و باطل را همیشه درون خود دارد و این حقیقت که همیشه یزیدهای زمان در مقابل حسین‌های زمان صف می‌کشند و به دنبال ظلم کردن بوده و کنار نیامدن اباعبدالله الحسین (ع) با یزید و امثال آن حقیقتی است که بسیاری از آزادگان و آزادمردانی که خود را ملحق به این حرکت بزرگ ازادگی و بندگی خدا می‌دانند هم رهرو این مسیر هستند.

وی اضافه کرد: اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی و در فرایند این حرکت شجره طیبه به وجود آمده، برگرفته از درس کربلا و عاشورا بود و اگر امام (ره) توانست این انقلاب را به پیروزی برساند و ایثار و رشادت و ازخودگذشتگی‌هایی که در جامعه و نسل انقلابی به وجود آمده برگرفته از معارف عاشورایی بود.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ با اشاره به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در ماه محرم تصریح کرد: محرم امسال تفاوت‌هایی با برنامه‌های سال گذشته دارد به خصوص در ۲ سال گذشته کشور درگیر بیماری کرونا و محدودیت‌های کرونایی بود و برخی مراسم‌ها و سنت‌ها تحت تاثیر شرایط خاص آن دوران قرار گرفت و تعطیلی برخی هیئت‌ها را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیئت‌ها روزبه‌رو خود را احیا می‌کنند و حرکت هیئت‌ها، مساجد و مبلغان بهتر شده است ابراز کرد: ایام غدیر امسال نیز اتفاق بزرگی به خصوص در خوزستان رقم خورد و علی‌رغم مشکلات اقتصادی کشور، پرشورتر برگزار شد و شور حرکت در مردم استان ملموس بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه‌های محرم گفت: چند سیاست به صورت ملی ابلاغ شده و متمرکز بر موضوع جهاد تبیین است که در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای در نظر داریم.

وی امیدآفرینی را یکی دیگر از محورهای سیاست‌گذاری سازمان برای امسال عنوان کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند بالاترین جهاد، جهاد امیدآفرینی است و باید هم مبلغان، هم مساجد و هم هیئت‌ها در این راستا کمک کنند.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: یک بخش مهم هم در جمهوری اسلامی تعریف شده که بحث جمعیت و فرزندآوری است و مقام معظم رهبری به صورت ویژه به هیئات، مداحان و ذاکران تاکید کردند که این موضوع را در دستور کار قرار دهند؛ در سال‌های گذشته بحث نسل حسینی را در پیش داشتیم.

وی با بیان اینکه عمق‌بخشی برنامه‌ها از طریق برگزاری نشست‌های توجیهی در دستور کار قرار گرفته است خاطر نشان کرد: امسال بنا بر این نیست که برای هیئت‌ها یک شعار مشترک تعریف کنیم بلکه هیئت‌ها خودشان ایده‌ها و شعارهایی مطرح می‌کنند، البته در کنار آن یک شعار محوری هم با عنوان «نجات عالم با حسین است» اعلام شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان تلاش در پوشش حداکثری مراسم‌ها با تمام ظرفیت، برگزاری جلسات روضه‌های خانگی هیئات و مساجد، دسته‌روی و ... را از دیگر برنامه‌هایی دانست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی از پیگیری جهت احیای برخی سنن صحیح اسلامی در عزاداری‌ها با توجه به زیست‌بوم فرهنگی حاکم بر خوزستان در شهرهای مختلف استان خبر داد و تاکید کرد: نسبت‌گیری هیئت با قرآن هم به عنوان ثقلین را مدنظر داریم که امسال به صورت خاص در ۲ ماه محرم و صفر به آن پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ بر توجه ویژه به مراسمات بانوان و کودکان به عنوان دو رکن تربیتی تاکید کرد و گفت: امسال ۲۵۰ نشست تمهیدی با اولویت جهاد تبیین برگزار شد که شامل نشست‌هایی برای شبکه تبلیغ در تربیت نسل حسینی، هیئت‌ها و کانون‌های جهاد تبیین، شورای هیئات، کانون مداحان، ستاد نهضت بانوان و ستاد شئون فرهنگی شهرستان‌ها بود و بالغ بر سه‌هزار و ۵۰۰ نفر در این نشست‌ها و جلسات شرکت کردند.

وی با بیان اینکه امسال در مساله کرونا مجددا با سویه جدیدی مواجه هستیم اظهار کرد: در این راستا تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم که طبق آخرین تصمیمات مطابق با رنگ‌بندی‌ها بوده و بنا بر این است که امسال هیچ برنامه‌ای تعطیل نشود ولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در شهرهای قرمز و استفاده از ماسک از ضروریات است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان برای اربعین حسینی اضافه کرد: اربعین یک برنامه ملی و بین‌المللی است و ما در ۲ مسیر شلمچه و چذابه میزبان زائران خواهیم بود؛ طبق پیش‌بینی‌ها بین پنج تا هفت میلیون زائر از مرزهای شلمچه و چذابه عبور می‌کنند و همچنین میزبان بیش از ۵۰۰ هزار زائر خارجی در مرز شلمچه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در بحث سازمانی نیز برنامه‌هایی طراحی شد که از جمله می‌توان به بخش استعدادیابی مداحان نوجوان و جوان اشاره کرد و افزود: در بخش اعزام مبلغ هم سامانه‌ای به نام «شمع» راه‌اندازی شده که در این سامانه مبلغ، نقطه موردنظر تبلیغی خود را انتخاب می‌کند و مردم با استفاده از این سامانه و نرم‌افزار می‌توانند بدون واسطه‌گری سازمان تبلیغات، مبلغ را برای مجالس خود دعوت کنند.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ با اشاره به ثبت سه هزار هیئت مذهبی شهری، روستایی و عشایری در سامانه «طوبی» ابراز کرد: البته در خوزستان هفت هزار هیئت مذهبی و روضه‌ خانگی فعال است ولی تعداد زیادی از آنها ثبت نشده و ما جزء استان‌های پرهیئت کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تأمین ارزاق هیئت‌های مذهبی با همکاری اداره‌کل جهاد کشاورزی و عرضه ارزاق با تخفیف ویژه هیئت‌ها نیز در این ایام انجام می‌شود تصریح کرد: در حوزه رسانه نیز حمایت از تولیدات رسانه‌ای کانون‌های فرهنگی تبلیغی، راه‌اندازی برنامه تلویزیونی موکب و پخش زنده آن، تهیه تولیدات فاخر رسانه‌ای، تهیه و توزیع مجموعه سخنرانی‌های حماسه حسینی و جهاد تبیین بین مبلغان و برگزاری سوگواره رسانه‌ای «خوزستان، پایتخت موکب‌ها» در سطح ملی از دیگر برنامه‌های ما به مناسبت محرم و صفر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان از برگزاری دوره جامع آموزشی رسانه ویژه هیئات خبر داد و یاد آور شد: در این دوره حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کردند که امیدواریم بتوانیم یک فضای شبکه‌ رسانه‌ای در فعالیت هیئات ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار