به گزارش نهضت، حجت الاسلام احمد غلامی رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم در گفتگو با روابط عمومي اين اداره اظهار داشت: مراسم آیینی علم شمشیری آداب دیرینه و خاص عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت همزمان با هفتمین روز ماه محرم در روستای حمیری برگزار ميشود این مراسم قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روز هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار میشود.
وی توضیح داد: در این مراسم کهن شیعیان قشمی علم شمشیری را با پای پیاده از مسیری به نام «ریغ گدار(تپه های شنی واقع در جزیره قشم)» که بسیار سخت و طولانی است از شهر قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری قشم میبرند و غروب همان روز پیش از اذان مغرب آن را باز میگردانند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم ادامه داد: علاوه بر ساکنان خود روستا حمیری تعداد زیادی از مردم شهرهای بندرعباس و قشم نیز به این روستای میروند و منتظر آمدن علم شمشیری میمانند، برخی از مردم نیز به پخش نذورات خود میپردازند.
حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: علم شمشیری به اعتقاد مردم قشم از نجف اشرف آمده و یک نمونه آن در بارگاه حضرت امیرمؤمنان علی بن ابي طالب (ع) وجود دارد.
وی با بیان اینکه این علم دارای کتیبهای به خط کوفی است، یادآور شد: اين علم در مسجد علی بن ابیطالب (ع) شهر قشم نگهداري ميشود..
به گزارش ایرنا، شیعیان قشم معتقدند علم شمشیری که شمشیر منقوش به آیات قرآنی بر بلندای آن نصب است متعلق به شاه نجف است و با گذشت ۹ قرن تاکنون استوار و پا برجا صفا بخش جمع عزاداران حسین (ع) در سرزمین آب و آفتاب است.
چهره صمیمی و شکل یافته از سختی در آفتاب صحرا، ساربانان شتر، چوپانان، کشاورزان و دامداران روستاها در زیر درخت تنومند کهور کنار مسجد الغدیر با دستان پینه بسته سینی های پر از نان و حلوا بر دست، با نگاه عاشقانه و چشمانی پر از اشک شوق از حضور میهمانان و دلی اندوهناک از شهادت حق طلب تاریخ با نوشاندن شربتی خنک، هدیه نقل و نبات به کودکان برای ادای دین به مهمان نوازی خود سربلند هستند.
پس از اطعام ولیمه جمع کثیری از عزاداران در بعدازظهر آن روز کاروان عزادار همراه با «علم شمشیری» با مرثیه سرایی و نوحه خوانی، سینه زنان حرکت خویش را به سوی شهر از مسیر صحرای گدار قشم آغاز و لحظه به لحظه با به صدا درآوردن شیپوری که از جلد (لاک) صدف دریایی است و در اصطلاح محلی «گور» نامیده میشود، خبر حرکت کاروان را پس از وقفه های مکرر و حلقه زنی و سینه زنی در مسیر با دمیدن آن اعلام می کنند.
و چه زیباست آهنگ حرکت این کاروان با عبور از رمل های بیابان و گذر از چاههای آب در منطقه (علی کته) صحرای گدار که آبشخور رمه و محل استراحت رهگذران است که همچنان با بی توجهی به درخشش نور خورشید از انعکاس در زلالیت آب بر سقف آب انبار های سنتی بین راه که چشمان آدمی را به وسوسه نوشیدن جرعه ای خنک از آب می کشاند با تعجب در می یابی که با فریادهای یا حسین، اعطشانا و نظایر آن با بی میلی از کنار آن می گذرند.
در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم صحرا با حضور این عزداران حسینی سیاهپوش و محزون میشود، لُنگ های سیاه بر کمر بسته، پاهای دریده شده از خارها و سنگریزه های بیابان، بوسه گیر رمل های بیابان می شود و جن و ملک سوزش روح و روان عزاداران این دیار را از غم غریبانه به شهادت رسیدن معلم ارزشها به نظاره می نشیند.
از جمعه شب (هفتم مرداد ۱۴۰۱ و بیست و نهم ذی الحجه ۱۴۴۳) در تکایا و حسینیههای نگین خلیج فارس جنب و جوشی وصف ناشدنی به چشم میخورد و پرچم های سرخ و سیاه بر سر تکایا و برخی از خانهها خودنمایی میکنند.
بسیاری از کوچهها و خیابانها سرزمین آب و آفتاب با پارچههای مشکی، سیاهپوش شده اند و بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات نذریهایی هستند که هر ساله در این روزها توزیع میشود.
قشم زیبا با سابقه ای طولانی و افتخار ورود اسلام و حضور اصحاب رسول(ص) و نفی ماده پرستی و آثار هر گونه شرک و تباهی از معابد مهر، میترا و آناهیتا دلسوختگان اباعبدالله الحسین را در خود دارد.
در قشم از (منطقه کولغان) گرفته تا آتشکده زرتشتیان در روستای کوشه همه و همه درمیان سال هشتم یا نهم هجری، مسلمانان شیعه و سنی از محبان اهل بیت که سلام و درود آنان بر امامان بر سنگ قبورشان در روستاهای این جزیره نقش بسته را در خود پروریده و قدمت آن که بیانگر حضور مسلمانان از آن زمان تاکنون است، به تایید همه محققان رسیده است.
با گذشت هزار ۱۸۴ سال از سال ۸۳۸ میلادی در حدود ۹۱۹ سال قبل در روستاهای قشم اثر نقش ها، طرح ها و درود بر امامان اهل بیت (علیها السلام) بر روی قبور هنوز پابرجاست و از آن زمان عزاداران حسین(ع) در جزیره در جای جای این خاک و در جنوب گورستان انگلیس ها در آخرین نقطه جزیره نیز دارای تکیه و حسینیه ای بوده اند که آثار مخروبه و متروکه آن هنوز پا بر جا است و اینک همان مسلمانان از نسل های گذشته تاکنون از گوشه مساجد، تکیه ها و حسینیه های نگین خلیج فارس تاریخ را ورق می زنند.
مردم شهرها و روستاهای سرزمین آب و آفتاب از شب اول ماه محرم با برافراشتن بیرق های عزا و نصب پرچم های سیاه بر در و دیوار در عزای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوگ نشستند.
قشموندان عاشق حسین(ع) لباس های سیاه به تن کرده اند و از حسینیه ها و تکایا صوت عزا به گوش می رسد و در بسیاری از مکان های مذهبی نیز جلسات عزاداری، مرثیه، سخنرانی و زیارت عاشورا بر پا شده است.