کد خبر: ۵۱۲۴

«سدره» در خدمت رونق روضه‌های خانگی

چند سالی است گروهی از دانشگاهیان در دانشگاه امام صادق (ع) طرحی را به نام «سدره» اجرا می‌کنند که هدفشان تسهیل شرایط برگزاری مراسم روضه‌خوانی است. به گزارش پایگاه خبری نهضت به نقل از آرمان هیات، اطلاع از جزئیات اجرای این طرح سبب شد با سید رضا توکلی، یکی از ایده‌پردازان و مسئول روابط عمومی این طرح گفتگو کنیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

ایده طرح سدره از کجاست و این طرح با چه جزئیاتی اجرا می‌شود؟

طرح سدره با هدف کمک به برپایی روضه‌های خانگی از سال ۱۳۹۸ و در پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود هیئت‌های مذهبی به حوزه خانواده در ساختار هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (ع) شکل گرفت و با التفات به جایگاه رفیع روضه‌های خانگی درصدد است ضمن تسهیلگری در برپایی روضه‌های خانگی، مسیر رونق بیش از پیش جلسات ذکر آل‌الله (ع) را بپوید.

این طرح با اصالتی دانشگاهی و بدنه جوانان مشتاق به احیای امر اهل بیت (ع) و سنت حسنه روضه‌های خانگی البته نه با تصدی‌گری بلکه با ایفای نقش تسهیلگری است؛ به‌گونه‌ای که هرچند برخی از ملزومات برپایی جلسه از سوی طرح تدبیر می‌شود، ولی در نهایت این میزبان است که بانی روضه خواهد شد تا به این طریق فضای خادمی خانواده‌ها در روضه‌های خانگی به شیوه مرسوم و سنت مسبوق باقی بماند و تقویت شود، بنابراین طرح سدره در کمک به میزبان برای برنامه‌ریزی، دعوت واعظ و مادح و همچنین ارائه خدماتی همچون در اختیار گذاشتن سیستم صوتی و... خود را مکلف کرده است.

نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که هیئت خانگی مقام و نقش‌آفرینی خود را داشته و به هیچ وجه نباید با هیئت‌های بزرگ و رسمی مقایسه شود، به عنوان نمونه ساختار غیررسمی هیئت خانگی و امکان تعامل چهره به چهره و مستقیم مبلغان با حضار در مجلس، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات و شبهات ذهنی مخاطبان بوده و حتی به اصلاح روابط خانوادگی، تعامل افراد و حل بسیاری از مشکلات خانوادگی نیز منجر شود.

با توجه به اینکه این طرح از سال ۹۸ در حال اجراست، چه بازخوردی داشته است؟

گرچه هدف‌گذاری اولیه با توجه به نکات فوق، محدوده شمال تهران بوده است و تا ماه اول آغاز عملیاتی طرح نیز این محدوده رعایت شد، اما استقبال محبان اهل‌بیت (ع) از طرح در سراسر تهران موجب شد فعالیت آن به همه مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران تسری پیدا کرده، با تمام قوا تمام این کلانشهر را پوشش دهد.
در همین راستا به مراتب مشاهده کرده‌ایم خانواده‌ها و به‌ویژه زوج‌های جوان که تصور سختی و عدم امکان برگزاری این سنت اصیل در منازل خود را داشتند، امروزه از میزبانان پای ثابت مراسم خانگی ذکر توسل شده‌اند و به طور خوبی فرهنگ روضه‌های خانگی در حال رونق دوباره و نظام‌مند است.

آیا این طرح در تمام کشور اجرا می‌شود و هزینه‌ای دارد؟

با توجه به اینکه ابتدا شعاع فعالیت طرح سدره شمال تهران بوده، به‌تدریج با استقبال صورت گرفته تمامی مناطق تهران بزرگ در پوشش خدمات طرح کمک به روضه‌های خانگی قرار گرفته است، البته با توجه به اینکه رویکرد طرح این است که در ترویج فرهنگ روضه‌های خانگی فعالیت کند و در امر کمک به برپایی مراسم تنها در محدوده شهر تهران مشغول باشد و در دیگر شهرستان‌ها مجموعه‌های بومی همان منطقه درگیر باشند به مناطق خارج از تهران ورود نکرده‌ایم.
همین دغدغه نیز سبب شده در طراحی سامانه جامع «روضه خونگی» این قابلیت دیده شود که مجموعه‌ها و تشکل‌هایی با مأموریت روضه‌های خانگی بتوانند با حفظ ملاحظات و نشان خصوصی خودشان از بستر این سامانه استفاده کرده و به خدمت بپردازند که با این کار عملاً سراسر کشور در ارتباط و پیوند مستمر با یکدیگر خواهند بود.

در زمینه هزینه برگزاری جلسات نیز از جمله ملاحظات طرح سدره آن است که برای علاقه‌مندان به برگزاری مجالس هیچ‌گونه هزینه مشخص و معینی ندارد و بانی روضه می‌تواند به‌قدر وسع مالی و نیت خویش به سنت حسنه اعطای صله و تبرکی به منبری و مداح اقدام کند. آنچه در طرح مدنظر ماست، برگزاری با کیفیت و آسان جلسات ذکر توسل است و مسائل مادی، موضوعیت و محوریتی ندارد.

چه برنامه‌ها یا موضوعات جدیدی در سال جاری به اجرای این طرح اضافه شده است؟

یک محور از نوآوری‌های انجام گرفته معطوف به جامعه مخاطبان بوده است، سلسله‌ای از برنامه‌ها با هدف‌گذاری جامعه کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و تا بخشی از اجرا نیز پیش رفته، برگزاری جلسات توسل خانگی ویژه کودکان و نوجوانان از جمله این موارد است، همچنین طراحی و انجام چند سری پویش ملی با مناسبت‌های مذهبی همچون رمضان، غدیر و فاطمیه از جمله اقدامات و رویداد‌های جدید در طرح سدره بوده است.
یک محور دیگر از نوآوری‌های انجام شده متوجه شبکه مبلغان طرح یعنی سخنرانان و مداحان اعزامی است که به طور سالانه گردهمایی‌هایی را ترتیب داده‌ایم تا ضمن ارتباط جمعی این شبکه از مبلغان، فرصت گفتگو و دانش‌افزایی برای آن‌ها فراهم شود.

استفاده از ظرفیت دانشگاهی برای اجرای این طرح چگونه بوده است؟

از فرصت‌ها و امتیازات ویژه طرح سدره این بوده که پایه و اساس این ابتکار و فعالیت فرهنگی تبلیغی در دانشگاه است، یعنی یک بدنه جوان و تحصیلکرده که می‌تواند با اقتضائات روز به نیاز کنونی جامعه پیرامونی خود بپردازد، البته این موضوع برای دانشگاه نیز دارای برکت بوده است. طرح سدره ذیل ساختار هیئت دانشجویی میثاق با شهدا در دانشگاه امام صادق (ع) تشکیل شده، پشتیبانی محتوایی و خط دهی فکری آن در مؤسسه علمی احیای امر و همچنین مرکز رشد این دانشگاه دنبال می‌شود، دفتر اعزام مبلغ دانشگاه نیز ظرفیت‌هایی را برای طرح سدره فراهم آورده و ارکان فکری و فرهنگی و تبلیغی دانشگاه دست به دست هم در تولد و رونق این طرح همکاری قابل توجهی داشته‌اند که امیدواریم صاحب این مکتب همه دست اندرکاران را مأجور قرار دهد.

این طرح به جز خانه‌ها آیا در اماکن دیگری نیز اجرا شده یا می‌شود؟

اینکه نام طرح روضه‌های خانگی است موضوعیت دارد، چارچوب طرح، منعی برای برگزاری مجالس و کمک به مراسم خارج از منازل ندارد و سابقه کمک‌ها و خدمات نیز در کارنامه طرح به تکرار قابل گزارش است، اما آنچه بیشتر مدنظر و مأموریت مجموعه تلقی می‌شود کمک به پیوند خانه‌ها و خانواده‌ها و برگزاری مجالس اعم از خانوادگی، همسایگی، اقوام و دوستان با محوریت ذکر فضائل و مصیبت اهل بیت (ع) همراه با انتقال و تبیین معارف اسلام ناب در خانه‌هاست، ما در متون اصیل خود بر مفهوم خانه و خانواده تأکید ویژه‌ای داریم که نباید از آن غفلت کرد.

عکس: دهمین سوگواره عاشورایی عکس هیأت-تهمینه رحمانی-مجالس احیای امراهل‌البیت علیهم‌السلام تک عکس-دوربین دیجیتال

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار