کد خبر: ۵۱۳۴
بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی؛

مراسم عزاداری و سینه زنی "کمر به کمر" رامیان برگزار شد

مراسم عزاداری و سینه زنی «کمر به کمر» رامیان، بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی، روز عاشورا ۱۴۰۱ با حضور پرشور سوگواران حسینی در میدان امام علی (ع) برگزار شد.
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

 

مراسم عزاداری و سینه زنی

به گزارش خبرنگار نهضت، مراسم عزاداری و سینه زنی «کمر به کمر» یکی از آیین‌های سنتی ویژه ماه محرم است که از سال ۱۳۹۴ به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است که در آن دسته‌های عزاداری طایفه‌های مختلف ساکن این شهرستان، صبح عاشورا به سمت میدان امام علی (ع) این شهر حرکت کرده و با اجتماع در این مکان و تشکیل حلقه‌های بزرگ در رثای امام حسین (ع) و یاران باوفایش سینه می‌زنند..
در این مراسم دسته‌های عزاداری با پوشیدن کفن‌های سفید، سبز و سیاه و سربند و شال کمرابریشمی به صورت دسته‌های کمر به کمر در چند صف طولانی پشت سر هم حرکت کرده و با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری می‌پردازند..
بعد از انجام مراسم عزاداری و سینه زنی کمر به کمر، تعدادی از جوانان رامیانی مراسم نخل‌گردانی و حرکت ذوالجناح اسب امام حسین (ع) بدون سوار را در اطراف میدان امام علی (ع) انجام می‌دهند..
عزاداری کمربه کمر به عنوان آیین سنتی این شهرستان به دلیل شرایط کرونایی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برگزار نشد و امسال با توجه به بهتر بودن وضعیت برگزار شد..
عزاداران حسینی از اولین روز‌های محرم مراسم سینه‌زنی کمربه کمر را در مساجد و تکایای رامیان اجرا می‌کنند، اما مراسم اصلی با حضور حداقل ۲ هزار نفر در روز عاشورا و میدان امام علی ع است.
تاریخ غنی گلستان با ساکنانی از اقوام فارس، خراسانی، ترک، قزاق، قزلباش، سیستانی، بلوچ، مازنی، آذری و ترکمن، آداب و رسوم فراوانی برآمده از ریشه و فرهنگ آنان دارد که در هر مناسبت به فراخور موقعیت به اجرای آن می‌پردارند که از جمله آن‌ها آیین‌های عزاداری ماه محرم است..
آیین «قوم بنی‌اسد» بندرگز، «دسته‌چوبی» و «چهل‌منبر» گرگان، «کمر به کمر» رامیان، «نخل‌پا» کردکوی و «حسن - حسین» گالیکش از جمله این آیین‌ها هستند که به واسطه برخی ویژگی‌های بصری و زیبایی شناختی به ثبت ملی نیز رسیدند.

تعداد بازدید : 15
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار