رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری؛

تقویت و پویایی مؤسسات قرآنی با اجرای طرح اعطای مدرک حفظ عمومی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه واگذاری اجرای طرح مدرک حفظ عمومی به مؤسسات قرآنی سبب تقویت و پویایی این مراکز می‌شود، گفت: تلاش کردیم در تمام شهرستان‌هایی که مؤسسه قرآنی فعال دایر است این طرح را اجرا کنیم.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳

به گزارش نهضت، به نقل از ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه طرح اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان استان از طریق مؤسسات مجاز به برگزاری آزمون‌های این طرح در چند شهرستان در حال اجراست، گفت: تا پیش از این تنها طرح اعطای مدرک حفظ تخصصی در استان و کشور اجرا می‌شد که حافظان ۱۰ جزء به بالا را شامل می‌شود و امسال و در هفدهمین دوره از این آزمون، ۵۰ حافظ استان به آزمون شفاهی راه یافته‌اند و هفته آینده این مرحله برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه مدرک حفظ عمومی برای حافظان از یک جزء تا ۳۰ جزء قرآن کریم پیش‌بینی شده است‌، ادامه داد: مشکلی که تا پیش از اجرای این طرح وجود داشت، پراکندگی و کثرت مراکز اعطای مدرک حفظ بود و هر نهادی از ارشاد گرفته تا اوقاف، آموزش و پرورش، سپاه، نیروی انتظامی و غیره این اجازه را داشت که با سازوکار خود مدرک حفظ را به حافظان اعطا کند لذا لازم بود تا این بهم ریختگی جبران شود.

کارگر با تأکید بر اینکه مدارک حفظ قرآن به هر دلیلی گاه حتی از اصالت و صحت نیز برخوردار نبودند، گفت: در خیلی موارد مدرک حفظ توسط استاد حفظ اعطا نمی‌شد و ضرورت داشت که این مشکلات با اجرای یک طرح فراگیر و همگانی حل و فصل شوند؛ با تصویب ستاد راهبری طرح ملی حفظ و تایید و همکاری نهادهایی چون دارالقرآن، آموزش و پرورش، سپاه و دیگر دستگاه‌ها طرح اعطای مدرک حفظ عمومی در قالب یک سامانه که هم قابلیت رصد و هم انجام عملیات ثبت‌نام و آزمون و غیره را دارد، در حال اجراست.

افزایش مؤسسات مجری طرح حفظ عمومی

وی بیان کرد: مؤسسات قرآنی مجری طرح نقطه ثقل اجرای طرح مدرک حفظ عمومی هستند که تلاش کردیم در تمام شهرستان‌هایی که مؤسسه قرآنی فعال دایر است این طرح را به اجرا در بیاوریم، به این ترتیب اصالت آموزشی مؤسسات قرآنی حفظ می‌شود و بار اصلی کار بر دوش این مراکز است. داشتن یک حافظ کل یا ۲۰ جزء با مدرک تربیت معلم حفظ یکی از شرایط مجاز شدن مؤسسه قرآنی برای اجرای این طرح است.

کارگر افزود: هر یک از ارکان اجرایی طرح مدرک حفظ عمومی یعنی اداره امور قرآنی، مؤسسه مجری و حافظ قرآن تاییدهای لازم را از سامانه اخذ می‌کنند و زمان و مکان آزمون حضوری تعیین می‌شود؛ در اینجا اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی این اختیار را دارد که جهت نظارت بر روند اجرای آزمون بدون اطلاع قبلی در محل آزمون حاضر شود؛ در نهایت مدرک اخذ شده با امضای مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و رئیس سازمان دارالقرآن کشور به دست حافظ می‌رسد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه مدرک حفظ عمومی کاملاً معتبر است، گفت: وجهه و اعتبار این مدرک ناظر به این نکته بسیار مهم است که از مسیر مؤسسه قرآنی و استاد حفظ عبور کرده و مورد تایید واقع شده است و لذا این تنها مسیر اعطای مدرک حفظ عمومی بوده و دیگر هیچ دستگاهی مجاز به اعطای مدرک نیست و اگر هم گواهی‌نامه‌ای اعطا شود، فاقد اعتبار است.

کارگر با تصریح اینکه واگذاری اجرای طرح مدرک حفظ عمومی به مؤسسات قرآنی سبب تقویت و پویایی این مراکز می‌شود، افزود: خوشبختانه سامانه این طرح مراحل آزمون و خطا را پشت سر گذاشته و مشکلات فنی آن رفع شده است و ما نیز در استان به دنبال افزایش تعداد مؤسسات قرآنی مجاز و ممتحنان هستیم چرا که سقفی برای تعداد مراکز اعلام نشده است و می‌توان حتی‌الامکان دامنه این طرح را گسترش داد. بخشی از هزینه دریافتی از داوطلبان آزمون به مؤسسه قرآنی اختصاص می‌یابد.

هماهنگ شدن امور فرهنگی و قرآنی

وی تأکید کرد: هر فردی که نیاز به مدرک حفظ قرآن دارد تنها از طریق فرآیند اعطای مدرک حفظ عمومی می‌تواند گواهی‌نامه حفظ را دریافت کند و از زمان اجرای این طرح هیچ مدرک حفظ جدیدی در شهرکرد یا دیگر شهرستان‌ها خارج از این سامانه از سوی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تأیید و صادر نشده است.

کارگر با اشاره به ایده تخصصی کردن مراکز قرآنی استان که به دلایلی عملیاتی نشد، بیان کرد: واگذاری اجرای طرح مدرک حفظ عمومی به مؤسسات قرآنی باعث می‌شود مؤسسات مجری طرح بیشتر به سمت فعالیت‌ها و آموزش‌های تخصصی حفظ سوق بیابند و این حوزه را بیش از پیش تقویت کنند.

وی با تأکید بر رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر هماهنگ شدن امور فرهنگی و قرآنی از جمله اعطای مدرک حفظ عمومی، تصریح کرد: اگرچه خیلی کارها پراکنده‌کاری یا موازی‌کاری نیستند اما باید تمهیدی اندیشید که تمام کارها در راستای هم و به‌صورت هم‌افزا پیگیری شوند؛ هر مجموعه باید بخشی از کار را بر عهده گیرد و همگی به یک خروجی ختم شود. یکی از اقدامات در این راستا سامانه lms‌ است که تمام فعالیت‌های آموزشی قرآن و عترت(ع) تمامی ادارات و دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد.

کارگر در پایان بیان کرد: در آزمون حفظ عمومی سه مؤلفه حُسن حفظ، ترجمه و حُسن قرائت در سطح عمومی و ابتدایی توسط استاد ارزیابی می‌شود و طبعاً به اندازه آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ سختگیری وجود ندارد اما سازوکار به گونه‌ای است که اصالت مدرک کاملاً حفظ می‌شود.

ارسال نظر