کد خبر: ۵۳۳۱
حجت‌الاسلام تقدیری پاسخ می‌دهد

چرا مدارس صدرا شکل گرفت؟

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: مدارس صدرا در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر و ۴ هزار کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶

به گزارش پایگاه خبری نهضت،حجت‌الاسلام حامد تقدیری رئیس سازمان مدارس صدرا و مسؤول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی  اظهار کرد: مدارس صدرا در راستای رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد به منظور تربیت دانش‌آموختگانی متدین، آراسته به فضائل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی و معطوف به تحول‌آفرینی در علوم انسانی جهت ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه فرهنگ، اندیشه، مدیریت در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج)، در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد.

وی ادامه داد: مدارس صدرا در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر و ۴ هزار کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد.

حجت‌الاسلام تقدیری با بیان اینکه سازمان مدارس صدرا بیشترین مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور را داراست، گفت: مدارس صدرا به صورت مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و دولتی اداره می‌شود.

وی به تفاوت مدارس صدرا با دیگر مدارس اشاره کرد و ادامه داد: این مدارس به صورت شبکه‌ای اهداف و رسالت‌های مجموعه بالادستی را دنبال می‌کنند و در تلاش هستند با انجام برنامه‌های آموزشی نوآورانه و فعالیت‌های تربیتی موثر زمینه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان مدارس الگو دنبال کنند.

دارا بودن حداقل معدل ۱۶ برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل ۱۵ برای مقطع متوسطه دوم شرط ثبت نام در مدارس صدرا

رئیس سازمان مدارس صدرا در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره ویژگی‌ها و زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس صدرا گفت: پیرو مصوبه ۷۶۰ شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش دانش‌آموز در مدارس صدرا برای پایه اول مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم می‌تواند از طریق برگزاری آزمون، تعیین معدل، برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آن‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه ثنام، سیستم ثبت‌نام یکپارچه مدارس صدراست، افزود: شرط علمی پذیرش دانش‌آموزان داخلی میان پایه، دارا بودن حداقل معدل ۱۶ برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل ۱۵ برای مقطع متوسطه دوم است؛ ثبت‌نام مدارس سازمان صدرا از اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد.

۷۰ درصد مدارس صدرا هیچ هزینه‌ای حتی برای فوق برنامه دریافت نمی‌کنند

حجت‌الاسلام تقدیری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص اخذ شهریه بابت فعالیت فوق برنامه اظهار کرد: ۷۰ درصد مدارس ما هیچ هزینه‌ای حتی برای فوق برنامه دریافت نمی‌کنند، اما در مابقی مدارس به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان بابت فوق برنامه دریافت می‌شود؛ تلاش سازمان این است که با حل اعتبارات، هیچ هزینه‌ای پرداخت نشود.


کتاب‌های «اردو ماجرای من است»

رئیس سازمان مدارس صدرا به چند نمونه از برنامه‌های شاخص مدارس صدرا اشاره کرد و گفت: سازمان مدارس صدرا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که با برنامه‌های خود بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند. معاونت آموزش مدارس صدرا به تقویت آموزشی مدارس، معلمان و دانش‌آموزان می‌پردازد و در این راستای تولید کتب کمک آموزشی رشته علوم و معارف اسلامی و انتشار رایگان فایل آن، ایجاد کانال‌های مجازی تخصصی آموزش دروس مختلف برای دانش آموزان و معلمان دروس تخصصی، برگزاری آزمون‌های آزمایشی هماهنگ کنکوری، برگزاری المپیاد و مسابقات علمی از این موارد است.

وی افزود: معاونت فرهنگی و تربیتی این مجموعه با طراحی اردو‌های ماجرامحور که تفصیل آن در کتاب‌های «اردو ماجرای من است» تبیین شده است، فعالیت‌های مدارس را تقویت بخشید؛ برگزاری اردو‌های روشنا و اردو‌های تربیتی از این موارد است؛ همچنین انجام طرح مدیران جوان در راستای شناسایی و تقویت و حمایت از دانش‌آموزان موثر و نخبه، تولید محتوا‌های تربیتی و معرفتی در قالب‌های فیلم، موشن، پادکست و .. و برگزاری مسابقات کتابخوانی، جشنواره‌های نمایش با عنوان مانما و مسابقات سرود، قرآن و تواشیح از جمله برنامه‌های این معاونت است.

 اجرای طرح دختران حاج قاسم

حجت‌الاسلام تقدیری اضافه کرد: معاونت امور بانوان سازمان مدارس صدرا باتوجه به اولویت فعالیت برای دختران، برنامه‌های بسیاری را دنبال کرده است. از جمله این موارد می‌توان به طرح دختران حاج قاسم که در راستای تقویت و حمایت و توانمندسازی دانش‌آموزان فعال و اثرگذار است، اشاره کرد؛ این طرح تلاش می‌کند با آموزش مهارت‌های فعالیت اجتماعی و فرهنگی دختران دغدغه‌مند را در راستای رشد و تعالی عرصه دختران و بانوان توانمند کند؛ همچنین تقویت مدارس دخترانه صدرا و پیگیری فعالیت‌های‌شان در این معاونت صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه از دیگر فعالیت‌های این معاونت، ایجاد سامانه آموزش مجازی راه مربی جهت آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان، مربیان و معلمان مدارس و والدین است.

رئیس سازمان مدارس صدرا ادامه داد: مرکز خانواده صدرا از دیگر بخش‌هایی است که تلاش می‌کند با برگزاری دوره‌های آموزشی سالانه برای والدین در تقویت و توانمندسازی فعالیت‌های تربیتی خانواده‌ها گام بردارد. همچنین با مشاوره غیرحضوری و حضوری مشکلات و مسائل خانواده‌ها را دنبال کند؛ مرکز امور طلاب سازمان مدارس صدرا به تقویت و راهبری طلاب مستقر در مدارس صدرا می‌پردازد و تلاش می‌کند آن‌ها را به ابزار‌های نوآورانه و موثر تربیتی و محتوای لازم مجهز کند.

وی با بیان اینکه معاونت توسعه و مدیریت منابع این سازمان علاوه بر برگزاری اجلاس مدیران صدرا در راستای توانمندسازی و هماهنگی در فعالیت‌ها، مسیر توسعه مدارس و مدیریت اداری و مالی را طراحی و به انجام می‌رساند، اضافه کرد: مرکز امور خیریه صدرا با توجه به ضعف منابع مالی تلاش می‌کند با کمک خیرین در راستای ساخت مدارس صدرا گام بردارد که تاکنون حدود سه مدرسه را در دو سال گذشته دنبال کرده است؛ همچنین حمایت از بیش از هزار دانش‌آموز مستضعف موجود در مدارس صدرا که توسط مدیران مدارس معرفی شده‌اند، در بخش آموزشی، وسایل تحصیلی، کالا‌های حمایتی و برنامه‌های تربیتی از فعالیت‌های این مرکز است؛ ایجاد گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و برگزاری برنامه‌های جهادی در مناطق محروم و حضور در حادثه‌های سیل و زلزله با حضور دانش‌آموزان و کادر مدارس صدرا که در سیل پلدختر و چابهار شاهد آن بودیم از جمله این فعالیت هاست.

حجت‌الاسلام تقدیری ادامه داد: مرکز روابط عمومی و رسانه سازمان مدارس صدرا تلاش می‌کند علاوه بر معرفی مدارس، به معرفی الگو‌ها و برنامه‌های این سازمان بپردازد؛ همچنین بازوی تولیدات رسانه‌ای و انتشار آن در بستر سایت‌ها و صفحات مجازی این مجموعه بر عهده این مرکز است؛ ایجاد ارتباط مؤثر با مسؤولین و فعالیت حوزه تعلیم و تربیت از جمله وظایف این مرکز است؛ همچنین ایجاد مدرسه دانش‌آموز خبرنگار در راستای شناسایی استعداد‌های دانش‌آموزی و تقویت آن و ایجاد بستر خبری قاصد برای مدارس از جمله نوآوری‌های این مرکز است.

مدرسه با اسم صدرا در کشور بسیار زیاد است، اما همه آن‌ها مدارس سازمان صدرا نیستند

رئیس سازمان مدارس صدرا درباره اخذ شهریه در مدارس صدرا گفت: مدرسه با اسم صدرا در کشور بسیار زیاد است و همه این مدارس جزو سازمان مدارس صدرا نیستند. بعضی از این مدارس غیردولتی و وابسته به افراد و گروه‌های دیگر هستند. مدارس صدرا به صورت دولتی اداره می‌شود و مدارس بابت تحصیل از دانش‌آموزان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و تنها در بعضی مدارس بابت فوق برنامه هزینه مختصری دریافت می‌شود که در این موارد نیز با اعلام مدیر مدرسه، مرکز خیریه صدرا از دانش‌آموزان محروم حمایت می‌کند.

وی در خصوص شرایط استخدام در مدارس صدرا، اظهار کرد: سازمان مدارس صدرا بر اساس اساسنامه مدارس وابسته فعالیت می‌کند و نیروی انسانی را از آموزش و پرورش می‌گیرد و خودش به صورت مستقل جذب نیروی انسانی ندارد؛ البته مدیران کل استانی تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف با استقرار طلاب تلاش می‌کنند برنامه‌های مدارس را اعتلا بخشند.

وی درباره تأسیس مدارس صدرا، گفت: با توجه به نیاز ساختمانی و وسایل آموزشی برای تأسیس مدرسه و ضرورت هماهنگی با ادارات کل آموزش و پرورش استانی جهت استفاده از ظرفیت نیروی انسانی این وزارتخانه، تأسیس مدارس صدرا با مدیران کل تبلیغات اسلامی استانی است. این ادارات کل پس از بررسی امکانات موجود و میزان همراهی اداره کل آموزش و پرورش آن استان درخواست تأسیس مدرسه را به سازمان مدارس صدرا می‌دهد. تعداد مدارس در استان‌ها به میزان ظرفیت و همکاری بین دو دستگاه و پیگیری‌های مدیران کل تبلیغات اسلامی بر می‌گردد. در این شرایط استانی مثل سیستان و بلوچستان ما هیچ شعبه‌ای از مدارس صدرا را نداریم یا در استان تهران تنها یک شعبه پسرانه متوسطه اول و دوم در ورامین داریم و در استان خوزستان بیش از ۳۰ مدرسه صدرا فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام تقدیری در پاسخ به این پرسش که «مدارس صدرا در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقدامی انجام داده است و سهم آن در بیانیه گام دوم چیست؟»، گفت: سازمان مدارس صدرا به دلیل پراکندگی ملی و مدیریت هماهنگ و منسجم ظرفیت پیگیری طرح‌های تحولی را دارد؛ در این راستا با تولید مجموعه کتب ناظر به سند تحول، تبیین آن را در همه مدارس در مدت بیش از سه سال دنبال کرد و اکنون تمام فعالیت‌ها و طرح‌های میدانی خود را ناظر به سند تحول طراحی و دنبال می‌کند. همچنین یکی از مهمترین بخش‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تربیت نوجوانان و جوانان پرامید، با نشاط، پویا، فعال، عالم و متخصص و دغدغه‌مند است که این مدارس در تلاش است با برنامه‌های خود مثل مدیران جوان، دختران حاج قاسم سلیمانی و دیگر طرح‌ها این سرمایه‌های کشور را وارد میدان نقش آفرینی موثر کند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار