کد خبر: ۵۴۶۲
رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور:

رویکرد ما درخصوص هیئات «فرهنگسازی» است نه برگزاری محکمه

حجت الاسلام مجید باباخانی با بیان اینکه رویکرد ما درخصوص هیئات «فرهنگسازی» است، نه برگزاری محکمه؛ هیئات را مجموعه‌های مردمی عنوان کرد که از دل جامعه رشد کردند و قصد گره گشایی از مشکلات مردم را دارند.
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

رویکرد ما درخصوص هیئات «فرهنگسازی» است نه برگزاری محکمه

به گزارش نهضت، عصر  دوشنبه 31 مرداد 1401 نخستین نشست خبری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس این  سازمان و اصحاب رسانه در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشوردر این نشست خبری با بیان اینکه  در سازمان تبلیغات اسلامی مجموعه‌های مختلفی مانند اداره تشکل‌های دینی ذیل معاونت فرهنگی، بخش ساماندهی مداحان و ستایشگران، انجمن‌های اسلامی و کانون‌های مداحان فعالیت داشتند که همه آنان با موضوع «هیأت و تشکل‌های دینی» مرتبط بودند گفت: سازمان تبلیغات در سال‌های گذشته دو مجموعه با نام‌های «بنیاد دعبل» که رسالت بیمه ستایشگران و مداحان را پیگیری می‌کند و «مرکز توسعه فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی» را که در راستای جریان هیئات است را  تأسیس کرد اما سیاست سازمان تبلیغات اسلامی درباره هیأت و تشکل‌های دینی منجر به تشکیل سازمان جدیدی با عنوان سازمان «هیأت و تشکل‌های دینی» شده است.

حجت‌الاسلام باباخانی افزود: مشابه این اقدام در سازمان تبلیغات اسلامی برای موضوع کتاب با تشکیل بنیاد کتاب، در خصوص فعالیت‌های دینی با محوریت مسجد با تشکیل بنیاد هدایت اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور ایجاد انسجام و وحدت رویه میان بخش‌های مختلف را سیاست اصلی تشکیل «سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور» برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر، هماهنگی‌هایی با بنیاد دعبل خزاعی داشتیم که منجر به توسعه فعالیت‌ها شده بود اما نیازمند آن بودیم که این موضوعات اساسی تحت عنوان یک مجموعه مدیریت شود.

باباخانی با بیان اینکه مداحان و ستایشگران، شاعران، نغمه‌پردازان، رسانه‌های هیأتی و پژوهشگران، تشکل‌های مرتبط انجمن‌های اسلامی اصناف، کارخانجات و... مخاطبان سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور هستند گفت:  این سازمان تنظیم‌گری امور، ارائه مجوزها، ایجاد انسجام و نظارت را برعهده دارد.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور در خصوص شیوه نظارت این سازمان بر مجموعه‌های مختلف مرتبط گفت: در محرم امسال سامانه صدای هیأت را راه‌اندازی کردیم تا مسئولان هیأت‌ها بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند و بعد از ثبت این اتفاقات، شبکه ادارات شهرستانی سازمان تبلیغات اسلامی که در ۴۰۰ شهر وجود دارد به دنبال پیگیری و رفع مشکلات احتمالی بودند.

وی افزود: از سوی دیگر اصناف مرتبط نیز نظارت روی فعالیت‌ها را دارند، شورای هیئات مذهبی کشور دارای ۴۰۰ شورا به عنوان زیر مجموعه‌های خود در سراسر کشور است که وظیفه نظارت بر هیأت‌ها را دارند. این درحالی است که در آخرین انتخابات این شورا ۶۹ درصد از هیأت‌های کشور شرکت کردند تا رئیس جدید خود را انتخاب کنند. کانون مداحان نیز وظیفه نظارت بر مداحان و حتی مراکز آموزشی مداحی را برعهده دارد و در نهایت در سطح بالاتر مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها وظیفه نظارت بر فعالیت‌های این مجموعه‌ها را دارند.

حجت‌الاسلام باباخانی در خصوص ضمانت اجرایی این مباحث گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با قوه قضائیه تعامل دارد و این تعامل ضمانت اجرایی ما برای برخوردهاست. از سوی دیگر در این سازمان اندیشکده هیأت را راه‌اندازی کردیم که ریاست آن برعهده دکترمحمدرضا سنگری است که این اندیشکده دارای دفاتر تخصصی است. به طور مثال در دفتر تخصصی مداحی بیش از ۸ جلسه در خصوص طرح صیانت از مداحی بحث و تبادل نظر شده و پیش‌نویس این طرح آماده شده که بناست در جلسه شورای عالی ستایشگری مورد بحث و تصویب قرار گیرد.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: در طرح صیانت، هدف ما این است که از تخلفات و اتفاقاتی که جایگاه مداحی را چه در داخل این حوزه و چه خارج از آن مورد لطمه قرار می‌دهد، جلوگیری کند و صیانت از ستایشگری کشور را حفظ کند البته حوزه ستایشگری از گذشته رویکرد بزرگ‌تری داشته است و کسوت در آن اثرگذار بوده است. بنا داریم این رویه را تقویت کنیم تا به پختگی بیشتری برسد.

حجت‌الاسلام باباخانی در خصوص برگزاری مهرواره هوای نو تصریح کرد: جلسات شورای مرکزی این مهرواره برای برگزاری دوره دوم در جریان است و بنا داریم امسال مفصل‌تر مهرواره را برگزار کنیم و در سطح استان‌ها توجه بیشتری داشته باشیم. هدف ما از برگزاری رویداد نخست تنها راه انداختن این جریان بود که خدا را شکر تا مراسم اختتامیه با نظم برگزار شد و امیدواریم در سال‌های بعد رویکرد بهتری هم داشته باشد.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با بیان اینکه رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در مواجهه با هیأت‌ها، فرهنگسازی است و بنای ما برگزاری محکمه نیست افزود: هیئات؛ مجموعه‌های مردمی هستند که از دل مردم رشد کردند و قصد گره گشایی از مشکلات مردم را دارند و طبق آخرین نظرسنجی‌ها ۸۸ درصد از مردم در هیأت‌های مذهبی در ماه محرم شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام باباخانی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توجه به رسانه‌های فعال در عرصه هیأت گفت: در اولین گام در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، معاونت رسانه ایجاد شد و بنا داریم دفتر رسانه هم راه‌اندازی کنیم که در این جلسه از تمام فعالان رسانه‌ای هیأت دعوت می‌کنیم در این دفتر ما را همراهی کنند تا انسجام بهتر و وحدت رویه در امر رسانه‌ای هیأت‌ها داشته باشیم. بنیاد دعبل خزائی که وظیفه خدمت‌رسانی به جریان هیأت را دنبال می‌کند، در زمینه رسانه‌های فعال هیأت هم وارد خواهد شد و بناست بیمه فعالان رسانه‌ای هیأت و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن خدمات رفاهی برای آنان نیز از سوی این بنیاد محقق شود.

در ادامه نیز رضا کریمی - معاون رویداد سازمان هیأت و تشکل‌های دینی - با اشاره به برگزاری طرح حماسه هیأت در ماه محرم امسال گفت: بر اساس خط مشی سازمان تبلیغات اسلامی که امیدآفرینی و توجه به نسل جدید است، رویداد حماسه هیأت با سه رویکرد حمایت، نظارت و روایت‌گری برگزار شد که در بحث حمایتی ، شناسایی برنامه‌ها و اتفاقات مدنظر ما بود که در مجموع در سراسر کشور ۴ هزار کنش اجتماعی شناسایی شد و این اقدامات به وسیله کارشناسان استانی ما نظارت و ارزیابی شد و بنا داریم با کمک رسانه‌ها روایت و اطلاع‌رسانی این اقدامات را انجام دهیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار