کد خبر: ۵۴۷۴
مدیر عامل بنیاد هدایت:

رسالت اصلی امام محله تقویت نهاد امامت و پیوندهای اجتماعی است

حجت‌الاسلام ميرمحمديان با تأكيد بر اينكه مردم امام مسجد را می‌بینند و مبتنی بر رفتار امام، مجموعه حکمرانی را قضاوت می‌کنند گفت: «تقويت نهاد امامت»؛ «تقويت پيوندهاي اجتماعي»، «اقامه و به پا داشتن مردم به قسط و خوبی‌ها» و «شناخت ظرفيت‌هاي محله» از وظايف اصلي امامان محلات در مسير تعالي جامعه محسوب مي‌شوند.
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

رسالت اصلی امام محله تقویت نهاد امامت و پیوندهای اجتماعی است

 

به گزارش نهضت، «تبیین معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز با روشي بديع»، «رصد و مقابله‌ی هوشمندانه با تهاجمات فکری»، «فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان» و «برطرف كردن آسيب‌هاي اجتماعي» و «ايجاد زنجيره‌اي براي خير رساني» از رويكردهاي سازمان تبليغات اسلامي به شمارمي‌رود كه بنیاد هدایت این مهم را با استفاده از شبکه راهیاری و به کارگیری ابزار رشد و توانمندسازی امامان و مساجد محلات سراسر كشور به‌خوبي انجام می‌دهد و تا كنون هم در مسير تحقق اهداف سازمان تبليغات اسلامي موفق بوده‌است. برهمین اساس برای بررسی طرح «امام محله»، خبرگزاري مهر با حجت‌الاسلام سیدناصر میر محمدیان- مدیر عامل بنیاد هدایت، گفتگويي انجام داده كه در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه امام جماعت محله چطور می‌تواند در تدبير امور محلات موفق باشد و چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ اظهار داشت: امام جماعت هر محله در مجموع سه وظیفه اصلی دارد؛ اولین وظیفه امام جماعت «تقویت نهاد امامت» است. تقویت نهاد امامت به این معنا است که امام جماعت باید خود، همسر، فرزندان و چند نفری که در محله کنار او قرار دارند را از جهات مختلف «علمی، عملی، تقوا، مهارت‌ها و خانواده» تقویت کند. این مجموعه نهاد امامت را تشکیل می‌دهند.

وی به دومین وظیفه امام جماعت اشاره و تصریح کرد: دومین وظیفه امام جماعت «تقویت پیوندهای اجتماعی» است. پیوندهای اجتماعی مسئله‌ای است که در اسلام به شدت مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است. امام باید تلاش کند این پیوندها را تقویت کند. از جمله این پیوندها «پیوند بین برادران ایمانی» است، پیوند دیگر «پیوند همسایگی» است که باید در محلات تقویت شود، پیوند همسایگی نیز در اسلام مورد سفارش بوده و حقوق متعددی برای آن در نظر گرفته شده است. سومین پیوند، «پیوند خانوادگی» است. در این عرصه نیز امام جماعت باید تلاش کند و در حد توان به استحکام و تقویت این پیوندها کمک کند. عمل به این وظایف و تلاش در جهت تقویت این پیوندها در محلات در حقیقت همان جاری کردن «ولایت عرضی» در جامعه است. بر اساس مبانی دینی این پیوندها از جنس ولایت عرضی هستند.

میرمحمدیان سومین وظیفه امام جماعت در محلات را «اقامه و به پا داشتن مردم به قسط و خوبی‌ها» بیان کرد و گفت: امام جماعت باید تلاش کند مردم برای خوبی‌ها، حل مسائل خود و محله خود تلاش کنند و فعال شوند. به پا داشتن مردم و مشارکت دادن آنها در امور و مسائل محله مراحلی دارد از جمله «شناسایی افراد، دسته‌بندی آنها، ظرفیت سنجی، شناسایی میدان، شناخت و ریشه یابی مسائل و...» است.

مدیر عامل بنیاد هدایت ادامه داد: در مرحله بعد «شناخت ظرفيت‌هاي محله» براي فعاليت امام جماعت بسيار مهم است. از آن جمله می‌توان به ظرفیت‌های «اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی، طبیعی، نهادی و مالی» اشاره کرد. پس از شناخت ظرفیت‌ها و مسائل محله امام جماعت باید تلاش کند با کمک مردم راه‌حلی برای مسائل مختلف محله پیدا کند. هیچکدام از این وظایف و کارها را امام نباید به تنهایی انجام دهد بلکه باید در هر مرحله مردم را پای کار بیاورد و با کمک مردم امور را پیش ببرد، امام تنها وظیفه راهبری این فعالیت‌ها را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: بعد از مرحله شناخت ظرفیت‌ها، مسائل و راه‌حل مساله نوبت به «طراحی عملیات» می‌رسد. امام جماعت باید با کمک مردم و معتمدین محل به طراحی عملیات برای حل مسائل و سپس به اجرای عملیات با کمک مردم بپردازد. بعد از حل هر مسئله در محله لازم است امام جماعت گزارش آن را به مردم ارائه کرده و از مردم بازخورد بگیرد و به همین ترتیب به مسائل مختلف رسیدگی کند. بنابراین مطالبی که ذکر شد اهم فعالیت‌هایی است که امام جماعت باید در محله به آنها بپردازد. اما در خصوص اینکه امام چطور و از کجا باید شروع کند طبیعتاً هر امامی از روز اولی که وارد محل می‌شود باید از کارهای کوچک آغاز کند تا به این وسیله اعتماد مردم را به دست بیاورد، آرام آرام مردم پای کار بیایند و او در میان مردم پذیرفته شود. اگر این مراحل به خوبی طی شود بعد از مدتی امام جماعت می‌تواند عملیات‌های مفصل‌تر و بزرگ‌تری را نیز در دستور کار خود قرار بدهد.

میرمحمدیان با تاکید بر اینکه بنیه اعتقادی، عملی و علمی امام جماعت باید قوی باشد، اظهار داشت: لازم است امام جماعت از جهات مختلف خود را تقویت کند، برای مثال اگر می‌خواهد خود را از جهت علمی تقویت کند باید مطالعه خود را بیشتر کرده و در کلاس‌های حضوری و مجازی مرتبط شرکت کند و یا اگر می‌خواهد مهارت خود را تقویت کند باید از کلاس‌های ویژه مهارت آموزی و تمرین و ممارست استفاده کند.

مدیر عامل بنیاد هدایت گفت: تمام تلاش ما این است که به تقویت ائمه جماعات بپردازیم و این مسئله را وظیفه خود در بنیاد هدایت می‌دانیم.

وی به تأثیرگذاری ائمه جماعات در رفع و کاهش مشکلات جامعه و مردم اشاره و تصریح کرد: بعضی مسائل و مشکلات کشور مسائل کلان و بعضی مسائل خرد و بعضی مسائل کلان قابل تقسیم به مسائل خرد هستند. در مسائل خرد و مسائل کلانی که قابل تقسیم به مسائل خرد هستند بهترین راه حل استفاده از ظرفیت محلات و پای کار آوردن مردم توسط امام جماعت محله است.

مدیر عامل بنیاد هدایت ادامه داد: برای مثال مسئله کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مسئله‌ای است که تنها با تأسیس یک سازمان قابل حل نیست. گاهی برخی سازمان‌ها در حل اینگونه مسائل عاجز هستند و با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند از جمله اینکه تخلفات و آفت‌های زیادی دامنگیر آنها می‌شود. اما اگر این کار را هر محله بتواند با کمک امام جماعت محله و اهالی محل در خود حل کند یک معضل بزرگ از کشور حل شده است. رسیدگی به اینگونه مسائل در محلات بسیار بسیار کم خطرتر و کم خطاتر از رسیدگی سازمانی به آن است.

وی افزود: مثال دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد مسئله اعتیاد است. در مسئله اعتیاد نیز حل مسئله توسط سازمان‌ها و نهادها کافی نیست و گاهی نتیجه مطلوبی ندارد. اگر بتوان این مسائل را در سطح محله حل کرد تا حدود زیادی مشکل حل می‌شود. یکی از مشکلات افرادی که دست از اعتیاد می‌کشند و به اصطلاح پاک می‌شوند این است که حمایت اجتماعی از آنها صورت نمی‌گیرد و همین مسئله باعث بازگشت آنها به اعتیاد می‌شود. این معضلی است که با فعال شدن مساجد و اهالی محل قابل حل است و هر محله می‌تواند فکری برای معتادین محل خود بکند. دستگاه‌ها و نهادها مانند انسان‌های بزرگی هستند که با انگشتان خود نمی‌توانند اجسام کوچک را از روی زمین بردارند و برداشتن این اجسام انگشتان ظریف‌تر و کوچک‌تری را می‌طلبد.

میرمحمدیان سیستم عامل تمدن اسلامی را مدل حکمرانی امامت دانست و گفت: در حال حاضر مسئله اصلی ما حکمرانی اسلامی است، به این معنی که همه نظامات بر اساس این مدل شکل می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: آنچه که برای تمدن‌سازی نیاز داریم این است که این امامت در سطح پایین جاری شود و شبکه امامت تشکیل شود و امامت عام در مقیاس میانی شکل بگیرد. دلیل اینکه امامت مساجد از مهم‌ترین کارها است، این است که امام مسجد اولین حلقه از شبکه امامت است. مردم امام مسجد را می‌بینند و مبتنی بر رفتار این امام مجموعه حکمرانی را قضاوت می‌کند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار