کد خبر: ۵۵۸۸
قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي؛

شبکه تبلیغی؛ نماد دینداری فعال و مؤثر مردم ایران اسلامی خواهند بود

حجت‌الاسلام حريزاوي با بيان اينكه سازمان تبلیغات اسلامی، رسالت سازماندهی خانواده بزرگ تبلیغ دین در سراسر کشور را بر عهده دارد گفت: شبکه تبلیغی؛ نماد دینداری فعال و مؤثر مردم ایران اسلامی خواهند بود.
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

شبکه تبلیغی؛ نماد دینداری فعال و مؤثر مردم ایران اسلامی خواهند بود

به گزارش پايگاه خبري نهضت،  سازمان تبلیغات اسلامی به خصوص در دوره جدید مدیریتی، ساز و کارهای تبلیغی ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. ساماندهی مبلغان زن و مرد در سراسر کشور از یک سو و از سوی دیگر توجه به روش‌های جدید تبلیغی شامل فضای مجازی، رسانه‌ای، فضاهای دانش آموزی و دانشگاهی و… نشان می‌دهد که این سازمان، رویکردهايي متناسب با نیازهاي کشور اتخاذ کرده است.

در این ارتباط اما چند اقدام مهم در کشورمان در دست رخ دادن است که یکی از آن‌ها مسئله محله محوری است یعنی مردم یک محله با محوریت مسجد همان محل، مشکلات و مسائل خود را گرد هم، حل می‌کنند و در این ارتباط از ظرفیت‌های درون محله نیز کمک‌گیری می‌شود. سازمان تبلیغات اسلامی سعی دارد با مهرواره ها و جشنواره‌هایی، از این دست طرح‌ها را به تکاپو وا دارد.

در نیمه دوم سال جاری سازمان تبلیغات اسلامی مهرواره «با نور» را ویژه بانوان برگزار می‌کند محوریت این طرح نقش آفرینی بانوان در مسائل محلات است و این کنشگری فعالانه‌ای را از سوی بانوان می‌طلبد تا بتوان از ظرفیت این قشر توانمند به خوبی برای حل مسائل با محوریت مسجد، استفاده کرد. موضوع دیگری در زمینه مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی، اربعین است. امسال اما بعد از دو سال کرونایی یکبار دیگر سازمان تبلیغات اسلامی به سه روش، اعزام مبلغ به اربعین را خواهد داشت. محور نخست، اعزام مبلغان به همراه کاروان‌های اربعین است، محور دوم، اعزام مبلغان به مرزهای ایران و عراق برای اجرای برنامه‌های تبلیغی و محور سوم، اجراي برنامه‌هایی متناسب با فضای اربعین برای جاماندگان و بازماندگان و کسانی که توفیق حضور پیدا نکردند خواهد بود، که برای هر سه گروه، سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ویژه دارد. لذا خبرگزاري مهر با حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی درباره این موضوعات گفتگويي انجام داده كه تقديم مخاطبان مي‌شود.

*در ابتدا پیرامون موضوع محله محوری و تبلیغ توضیح دهید

سازمان تبلیغات اسلامی، رسالت سازماندهی خانواده بزرگ تبلیغ دین را در سراسر کشور بر عهده دارد که در مناسبت‌های دینی و ایام شعائر الله مانند محرم، رمضان، صفر، اربعین و … خودش را بیشتر نشان می‌دهد، جهاد تبیین که تکلیف محوله‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، رویکرد غالب سازمان تبلیغات اسلامی و تمام مجموعه‌های تبلیغی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است، لذا اين سازمان در برابر هجمه دشمنان قطعاً از فریضه فوری جهاد تبیین بهره مي‌برد.

هیئت‌های عزاداری، مساجد، مجامع قرآنی، فعالیت منسجم بانوان، گروه‌های جهادی و… در حوزه جهاد تبیین و ایفای مسئولیت اجتماعی، سازمان دهی شده و بازآموزی و توانمند سازی آنان نیز صورت گرفته است تا در ایام اربعین، ظهور و بروز قوی‌تری را شاهد باشیم. شبکه تبلیغی نماد دینداری فعال و مؤثر مردم ایران اسلامی خواهند بود.

اعزام مبلغ ویژه اربعین در دستور کار/ «با نور» برگزار می‌شود

*این کار به چه شکل اجرا می‌شود در واقع ساز و کار آن چگونه است؟

کارگروه‌های در سراسر کشور موسوم به «هیئت‌های اندیشه‌ورزی و خردورزی» در کشور تشکیل می‌شود تا برای حل مسائل و مشکلات مردم در محلات چاره‌جویی کنند. ما هر سال مهرواره‌هایی مانند محله همدل که سال‌های قبل برگزار شد و در سال جاری «مهر واره هوای نو» را برگزار کردیم که آن هم با موضوع محله محوری بود در نیمه دوم سال هم «مهرواره بانور» را ویژه بانوان كنشگر كشور برگزار خواهیم كرد. در این طرح بانوان با محوریت و چارچوب مسجد محله، مسائل و مشکلات را حل می‌کنند.

در کنار مهرواره‌ها و جشنواره‌ها، هم‌افزایی‌هايي نیز در سراسر کشور با موضوعات محله محوری در دستور کار قرار دارد که مردم از آن بهره‌مند می‌شوند موضوع «جمعیت و فرزند آوری» از ایام فاطمیه سال گذشته با دوره‌های تخصصی که در قم برگزار شد، در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت و تمام مبلغان فرهیخته سراسر کشور با ابعاد علمی فرزند‌آوری آشنا شدند تا کنشگری مفید و مؤثری را در سطح جامعه شاهد باشیم.

*پیرامون ترویج فرهنگ فرزندآوری چه اقدامی کرده‌اید؟

وضعیت فرهنگی ما به گونه‌ای است که عموم مردم اهمیت فرزندآوری را درک کرده‌اند و این به واسطه حضور مبلغان فرهیخته‌ای است که در اقصي نقاط کشور فعاليت مي‌كنند، البته لوازم دیگری نیز در قانون جمعیت وجود دارد و دولت در این ارتباط اهتمام دارد همچنین امیدواریم که در زمینه مسائل اقتصادی نیز گشایشی برای جوانان و زوج‌های کشورمان پیش بیاید تا بتوانیم شاهد تحقق فرزندآوری باشیم.

*درباره کلیات خانواده تبلیغی ایران اسلامی توضیح دهید

در سراسر کشور ۷۰ هزار مبلغ دینی مشغول فعالیت هستند و بخشی از این افراد ثابت و بخشی دیگر اعزامی از قم، تهران و مشهد هستند. فعالیت این افراد در دست افزایش است و لذا نیاز به گسترش چتر جامعه تبلیغی را احساس می‌کنیم اما گونه‌های جدید از تبلیغ در دست شکل‌گیری است برای مثال «تبلیغ دانش آموزی، فضای مجازی، دانشگاهی، کودکان و … » گروه‌های جدید تبلیغی هستند که شکل می‌گیرند و در حوزه‌های تخصصی با آموزش‌هایی که به مبلغان داده می‌شود، فعالیت‌ها  انجام مي‌شود.

* در دوره جدید مدیریت سازمان به جوان‌گرایی بهای زیادی داده می‌شود با چه رويكردي اين مهم انجام شد؟

بله؛ رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و تآکیدشان در بیانیه گام دوم، متناسب با سن بازنشستگی همکاران ما در سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی از مدیران جوان، به ترکیب مدیران سازمان افزوده شدند و این یک فرآیند طبیعی است وقتی سازمانی به سن بازنشستگی نزدیک می‌شود، باید جوان‌سازی صورت گیرد اما باید با شاخص‌های دقیقی هم همراه باشد در واقع پایش‌ها و سنجش‌های متعددی شکل می‌گیرد و هر فردی که به عنوان مدیر تبلیغات اسلامی آغاز به کار می‌کنند دست کم در پنج آزمون شرکت می‌کند و پس از دریافت نمره قبولی از اساتید پایش، وارد چرخه مدیریت می‌شود البته از مدیران سابق جوان هم استفاده بهینه می‌شود.

*به اربعین نزدیک می‌شویم برنامه‌های شما برای این مناسبت چیست؟

سازمان تبلیغات اسلامی، عضو کمیته فرهنگی ستاد اربعین است و امسال نیز این سازمان در جريان اربعين، ایفای نقش خواهد کرد در این خصوص و در وهله نخست، اعزام مبلغان به مرزهای ایران و عراق در زمره وظایف سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد.

در سال‌های قبل و پیش از کرونا این موضوع جدی بود و امسال نیز این امر در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین طرح ساماندهی مبلغان از مبدا نیز می‌اندیشیم به عبارت دیگر تمام کاروان‌هایی که به صورت محله‌ای، خانوادگی، مسجدی و … اعزام می‌شوند، از مبلغان شهر و روستای خودشان استفاده مي‌کنند و همچنین توجه به مناسک اربعینی در خود ایران و ویژه کسانی که توفیق زیارت پیدا نمی‌کنند است که این موضوع هم در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد و ادارات تبلیغات اسلامی سراسر کشور، موظف به سازمان دهی این اقدامات و برنامه‌ها هستند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار